Gå til innhold

skattetrekk = få igjen mer penger enn jeg allerede får?

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg kommer til å få igjen en ikke ubetydelig sum etter skatteoppgjøret for 2015 :)

Jeg ser imidlertid at det er enda noen flere utgifter jeg har hatt som jeg kan få skattefradrag for. Dette er bla. bidrag til veldedighet samt fradrag for semesteravgift som student ved UiO.

I den forbindelse har et "teit" spørsmål.

Er det slik at dersom jeg fører opp disse postene i selvangivelsen jeg sender inn, så kommer jeg til å få enda mer penger igjen på skatten? Eller er det slik at det kun er når du må innbetale restskatt at det er noe poeng i å føre opp slike poster i håp om at du da kan betale mindre restskatt?

Takk på forhånd for avklaringen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får igjen mer da ja, men mange tenker at så lenge de får igjen er det greit, men om de må betale så gransker de for å se om man kan spare noe. Men det burde man gjøre uansett om man får igjen eller må betale.

Så, før opp alt du kan, da får du igjen mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her har du bare deg selv å takke. Alle bør sjekke selvangivelsen, hvert år. Selv om mange er fornøyd bare ved å få penger tilbake, kan det være at de kunne fått tilbake mye mer dersom de forsikret seg om at den var korrekt utfylt.

Lenke til kommentar

Man skal alltid føre opp de fradragene man mener man kan ha rett til, også om det ikke er 100 % klart ut fra veiledninger etc om de gir fradragsrett. Og så skal man skrive kommentarer om hvorfor man mener man skal ha dette fradraget. Det eneste som kan skje er att skattemyndighetene ikke godtar fradraget. Så lenge man er ærlig og kommenterer så er det ikke forsøk på "skattejuks".

Jeg har flere ganger fått godkjent fradrag fordi jeg faktisk førte de opp selv om jeg var usikker. Men jeg har også opplevd at fradraget ikke har blitt godtatt.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk - takk for svar!

Nå er jeg dog litt sint på meg selv for å ikke ha gjort dette i tidligere studieår også - kunne fått igjen en del semesteravgift da også :/ skitt au ;)

Heilt generelt om frådrag: Det er lov å føra opp frådrag for dei to foregåande år, om du har gløymt det. Dvs. du kan føra frådrag som gjeld skatteåra 2013 og 2014 på sjølvmeldinga for 2015 som du skal levera denne veka. Les om dette her:

http://www.nrk.no/livsstil/du-far-en-ekstra-skattesjanse-1.10981001

Om du har meir frådrag enn du betaler i skatt, så kan det altså lønna seg å "spara" frådrag frå i år til neste år..

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Semesteravgiften ved UiO er som den altoverskyggende hovedregel ikke fradragsberettiget, det er heller ikke IAH-tierne.

Når det gjelder innlegget om at man kan føre opp fradrag for 2013 og 2014 på selvangivelsen for 2015 bør man lese hele artikkelen Knut Lavngard lenker til, særlig uttalelsen fra Anita Grini i Skattedirektoratet:

– Siden endringen gjelder tidligere inntektsår, vil vi at skattyter gjør dette i et eget brev til skattekontoret, og ikke via selvangivelsen for 2012 som nå skal leveres, sier skattedirektoratets seksjonssjef Anita Grini til NRK.no.

Man bør i utgangspunktet ikke blande flere inntektsårs fradrag i samme selvangivelse. Årsaken er at du risikerer tilleggsskatt hvis Skatteetaten kommer frem til at beløpet ikke er fradragsberettiget, og du ikke har gitt tilstrekkelige opplysninger om at beløpet gjelder et annet inntektsår enn det inntektsåret selvangivelsen gjelder.

Å "spare" fradrag er ikke videre fornuftig. Du kan ikke få fradrag via reglene for summarisk endring hvis du ikke kunne fått fradraget i det inntektsåret det skulle vært ført i. I tillegg taper fradraget kroneverdien sin over år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Semesteravgiften ved UiO er som den altoverskyggende hovedregel ikke fradragsberettiget, det er heller ikke IAH-tierne.

Når det gjelder innlegget om at man kan føre opp fradrag for 2013 og 2014 på selvangivelsen for 2015 bør man lese hele artikkelen Knut Lavngard lenker til, særlig uttalelsen fra Anita Grini i Skattedirektoratet:

– Siden endringen gjelder tidligere inntektsår, vil vi at skattyter gjør dette i et eget brev til skattekontoret, og ikke via selvangivelsen for 2012 som nå skal leveres, sier skattedirektoratets seksjonssjef Anita Grini til NRK.no.

Man bør i utgangspunktet ikke blande flere inntektsårs fradrag i samme selvangivelse. Årsaken er at du risikerer tilleggsskatt hvis Skatteetaten kommer frem til at beløpet ikke er fradragsberettiget, og du ikke har gitt tilstrekkelige opplysninger om at beløpet gjelder et annet inntektsår enn det inntektsåret selvangivelsen gjelder.

Å "spare" fradrag er ikke videre fornuftig. Du kan ikke få fradrag via reglene for summarisk endring hvis du ikke kunne fått fradraget i det inntektsåret det skulle vært ført i. I tillegg taper fradraget kroneverdien sin over år.

Eg tolker artikkelen på ein annan måte enn det du gjer. Det står enkelt og greit at for dei to foregåande åra kan korreksjonen gjerast UTAN å senda brev. Eg har gjort dette fleire gonger, og det har alltid blitt godtatt utan spørsmål. Eg siterer frå artikkelen:

– I tillegg er det viktig at du gir en forklaring i post 5.0 og ber om at dette tas med i år, forklarer skatteeksperten.
Du trenger ikke sende et eget brev, kun føre opp en av de to variantene på selvangivelsen.
Du trenger ikke legge ved dokumentasjon, men det er viktig å skrive at du kan dokumentere det og hva slags dokumentasjon du har.

Seinare i artikkelen står det, som du påpeiker, plutseleg at ein må senda brev. Eg tolker det dithen at det dreier seg om tilfelle der ein ønsker å endra tidlegare års likningar, og ikkje ei lita summarisk endring (under 30k) i sjølvmeldinga som gjeld dei to foregåande åra. Men artikkelen er nokså uklår akkurat her, det burde gått klårare fram kva dama frå skatteetaten meiner.

Når det gjeld å "spara" frådrag til eit seinare år, så var det altså knytta til at ein i teorien kan ha meir frådrag enn ein kan nytta seg av. Om ein då "gløymer" frådraget og fører det året etterpå, kan ein spara skatt. Og då speler det inga rolle om kroneverdien av frådraget har blitt marginalt redusert.
Lenke til kommentar

Ja, Skattebetalerforeningen sier du skal føre det opp på selvangivelsen, og Skatteetaten sier du skal skrive brev. Hvem tror du er den største autoriteten på saksbehandling ved ligningen..?

"Jeg har fått dette godtatt" betyr ingenting i denne sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Skattebetalerforeningen sier du skal føre det opp på selvangivelsen, og Skatteetaten sier du skal skrive brev. Hvem tror du er den største autoriteten på saksbehandling ved ligningen..?

"Jeg har fått dette godtatt" betyr ingenting i denne sammenheng.

Som sagt tolkar eg artikkelen annleis enn deg. Om det hadde vore slik at dei to som uttaler seg i artikkelen hadde vore usamde, så hadde det nok komme fram av artikkelen, og artikkelforfattaren ville påpeikt at det er feil at ein ikkje lyt senda brev. Eg har forsøkt å finna andre kjelder. Til dømes her:

http://www.dagbladet.no/2014/04/29/tema/selvangivelsen_2013/skatt/innenriks/nettmote/33016650/

Her har Skatteetaten svart:

"Uteglemte fradrag for inntektsåret 2011 og 2012 med inntil kr 30 000 per år kan du føre til fradrag i selvangivelsen for 2013. Gi opplysninger om dette i post 5.0. Dette kalles på fagspråket summarisk endring. Med hilsen Skatteetaten."

Her står det altså ingenting om at ein lyt senda brev til Skatteetaten ved summarisk endring, slik du meiner ein må.

Ei anna kjelde:

http://e24.no/privat/rettigheter/husk-fradraget-du-glemte-i-fjor/22939559

Her står det konkret:

NB: Hvis endringene gjelder større beløp (enn 30 000) må du klage i eget brev etter reglene i ligningslovens paragraf 9-2. Dette klagebrevet kan sendes uavhengig av leveringen av selvangivelsen.

Igjen ingenting om noko eige brev om beløpet er lågare enn grensa. Så når du spør "Hvem tror du er den største autoriteten på saksbehandling ved ligningen..?", så er det ein fin stråmann du set opp, som om eg har sagt at ein ikkje skal høra på Skattedirektoratet. Og eg har altså til no ikkje funne at Skatteetaten(/-direktoratet) støttar ditt syn i nokon uttale. Dersom du skulle finna ei slik kjelde vil det uansett ikkje samsvara med lekkjene over, slik at då må Skatteetaten(/-direktoratet) gå i seg sjølv og bestemma seg for kva dei meiner.

At eg har fått det godkjent betyr noko. Det betyr at dersom nokon i Skatteetaten har lest det eg har skrive i post 5.0 ved dei tilfella, så har dei meint at det ikkje har vore behov for noko eige brev. Men eg har heller aldri skrive at dette i seg sjølv garanterer at ein ikkje må senda brev.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har du bare deg selv å takke. Alle bør sjekke selvangivelsen, hvert år. Selv om mange er fornøyd bare ved å få penger tilbake, kan det være at de kunne fått tilbake mye mer dersom de forsikret seg om at den var korrekt utfylt.

Jepp, Skatteetaten beregner som kjent for høyt skattetrekk ved utstedelse av skattekort, nettopp for at flest mulig skal "få penger igjen". Hensiktsmessig slik at de slipper sende så mange regninger, samt at staten tjener på det, som i overført betydning betyr folk generelt taper på det. At mange ikke gidder sjekke selvangivelsen fordi de får beskjed om at de er i pluss er også et godt poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...