Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg en dårlig far?

Anbefalte innlegg

Min datter på 15 lider av Aspergers syndrom. Hun mistrives på skolen og har få venner. Stort sett har hun få ting hun gleder seg over.

I Mai har hennes favorittartist konsert i England. Hun elsker denne artisten og hun har spurt oss om lov til å reise sammen med sin beste venninne. Hun betaler turen selv. Denne artisten kommer aldri til Norge.

Mor og jeg har bestemt at de får lov til å dra, men at mor blir med for å passe på at det går trygt for seg.

Så får vi vite at dette er midt i eksamenstiden på ungdomsskolen. Tanken er å reise på Onsdag, gå på konserten og reise hjem på Fredag. På den samme onsdagen får de vite om de kommer opp i eksamen. Om det er matematikk hun kommer opp i, så er det på fredagen.

Skolen har fått høre om konsert-turen og har advart oss med at dersom hun ikke møter opp den eksamen vil hun få strykkarakter på eksamen, samt nedsatt orden og oppførselskarakter pga skulk.

Jeg mener ikke at skolen ikke betyr noe, for det gjør den. Men dette er ungdomsskolen, ikke eksamen på videregående. Hun har bedre karakterer enn stort sett alle andre i klassen, så hun går ikke glipp av noe faglig.

Er jeg en dårlig far dersom jeg lar henne få dra på den konserten? Det er en mulighet for at hun går glipp av eksamen, men det er bare 1/3 sjanse for at hun kommer opp akkurat den Fredagen. Og de får ikke vite det før de allerede har reist på Onsdagen. Skal man sette livet sitt på hold for en ungdomsskoleeksamen?

Jeg har alltid ment at min datters psykiske helse er viktigere enn all verdens gode karakterer. Og er det ikke på vgs det begynner å telle ordentlig da?

Håper på noen synspunkter fra dere andre. Vær så snill å hold en noenlunde sivil tone da. Jeg tåler å bli fortalt at jeg tar feil, men ber meg frabedt for navnekalling og drittkasting.

Anonymous poster hash: eeab7...a8e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt feil spørsmål. Dette gjør deg ikke til en dårlig far, men jeg mener du tar en feil avgjørelse. Det er også feil å si at det er "bare ungdomsskolen". Når er det ikke lenger "bare"? Ungdomsskolen er kvalifisering til videregående. Skolen er det viktigste hun gjennomfører nå, såfremt det ikke går på bekostning av helsa. Og jeg synes det blir for drøyt å si at prioritering av eksamen fremfor en konsert ødelegger for helsa hennes.

Jeg hadde nok skjønt deg bedre om du sa "det er bare en konsert og den finnes på blueray". Jeg elsker konserter/live, men jeg ville prioritert noe som er mer varig og har større konsekvenser. 

:)

PS. Jeg er også far til ei jente.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener og jeg er ikke uenig med deg.

Jeg vet bare ikke om det er greit at en som hater skolen mer enn noe skal måtte gå glipp av denne konserten og dermed ende opp med å hate skolen enda mer.

Så jeg vil ikke påstå at å gå glipp av konserten vil gjøre hennes psykiske helse verre, men hennes forhold til skolen vil sannsynligvis bli enda verre.

Men som sagt, så er jeg usikker på om jeg gjør det rette. Handler jo også litt om at hun har brukt 4.000 kr av egne penger på dette og de pengene får vi ikke tilbake.

Lenke til kommentar

Er du en dårlig far om du lar henne dra på konsert - Nei!

Er det feil beslutning ihht. gjeldende rigide regelverk -Ja! 

Jeg synes at å gå på konsert med venninne er med på å bygge sosiale ferdigheter - med eller uten mamma.

Men!!! Ikke baser din beslutning på råd fra anonyme mennesker på et internet forum!

Lenke til kommentar

Hva med å undersøke turneen til artisten og planlegge reise til en annen konsert? vil tro dem spiller over hele europa når dem først er her?

Artisten er Amerikansk og spiller kun i England. Ingen Europaturne. Men jeg skulle ønske eg kunne gjøre det du foreslår. Flybilletter, konsertbilletter, meet & greet billetter er allerede kjøpt og betalt før vi fant ut om den mulige eksamen.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mye karakterer spiller inn på ungdomskolen lengre, så lenge det å få stryk ikke hindrer henne i å komme inn på videre skolegang eller fører til at hun må ta opp ett år undervisning eller noe slikt drastisk så ville jeg sagt bare kjør på, send henne på konsert, det vil være en bra greie!

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener og jeg er ikke uenig med deg.

Jeg vet bare ikke om det er greit at en som hater skolen mer enn noe skal måtte gå glipp av denne konserten og dermed ende opp med å hate skolen enda mer.

Så jeg vil ikke påstå at å gå glipp av konserten vil gjøre hennes psykiske helse verre, men hennes forhold til skolen vil sannsynligvis bli enda verre.

Men som sagt, så er jeg usikker på om jeg gjør det rette. Handler jo også litt om at hun har brukt 4.000 kr av egne penger på dette og de pengene får vi ikke tilbake.

Hvis dere lar henne dra, bifaller dere hatet mot skolen og det vil ikke gjøre det bedre. Hvis dere avlyser turen, signaliserer dere at skole er viktig og det er mer hensiktsmessig på sikt. Det burde vært lettere å si ja hvis ikke hun hadde noe imot skolen.

Samtidig mener jeg at dere foreldre bør dekke kostnaden, i hvert fall en stor del av den. At det er eksamen i slutten av 10. klasse er noe dere burde forutsett og tatt høyde for.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill. Har kommet frem til et kompromiss som i håper alle blir fornøyd med. De reiser på Onsdag som konserten er - drar på konserten- mens de er på vei dit vil de få vite OM de skal opp til eksamen på Fredagen - og hvis svaret er "JA", da reiser de hjem på Torsdag kveld. Hvis svaret er "NEI ingen eksamen på Fredag", da blir de en dag til. Kostet oss et ekstra sett med Flybilletter hjem, men takket være RyanAir ble ikke det så dyrt.

Er enig i at man skal ha respekt for skolen og regler, men savner at skolen også gjør det de sier at de skal gjøre. Hun har en diagnose som tilsier at hun har krav på å få litt tilrettelegging, og det tok 2,5 år før noen klarte å gjøre de tiltakene som skulle gjøres. Så hennes mistro til skolen er ikke pga oss..., men det er en annen diskusjon.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar

Et godt tips er å vurdere ting som om de er clickbait-overskrifter:

Er du nødt til å spørre, så er svaret alltid nei.

"Har jeg råd til dette?" Nei.

"Bør jeg gjøre dette?" Nei.

"Er jeg en dårlig whatever?" Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...