Gå til innhold

2015 var stappfult av alvorlige hendelser. Fire av ti mener dårlig vedlikehold har gitt dårligere sikkerhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før ble det gjort unødvendig mye vedlikehold, utbytting av deler som ikke hadde feilet. Nå er man lurere og bytter det som trengs å byttes og ikke mer. Dette er bare oppgulp fra de store dødende service selskapene hvor eierne ikke får tatt ut mange nok milliarder i utbytte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mars 2015.

Servicearbeider faller i trapp, brister tre ribbein. Har så vondt etter dag 3 at han ikke klarer å kle på seg selv engang. Får ikke reise hjem, blir bedt om å "hvile" i rekreasjonsrom til han blir bedre. Der ble han værende en uke til turen var over.

Ikke rapportert.

 

Mars 2015 en annen installasjon.

Servicearbeider spør installasjonsrepresentant om system er trykkløst. Blir fortalt at selvfølgelig er det trykkløst, bare å begynne å jobbe. Servicearbeider går ut for å skru og idet flens blir åpnet blir servicearbeider badet i kondensat. Servicearbeider blir tatt i møte, det blir snakket om. Servicearbeider sier han har vondt for å puste. Han blir lagt på rommet tre dager så sendt hjem. Hendelse ikke rapportert.

 

Juni 2015. Nok en installasjonsendring.

Installasjonsrepresentanter blir observert i høyden over gangvei uten fallsikring og holder på å ta ut en ventil. Ingen sperringer under. Representant blir gjort oppmerksom på at en såkalt RUH vil bli skrevet på dette. Man blir bedt om å passe sine egne saker.

Noen minutter etterpå faller ventil ned på dekk og treffer nesten en mann. Hendelse ikke rapportert.

 

Jeg kan holde på lenge med hva jeg selv har observert. Det er desverre bare en brøkdel av hendelser som havner i systemet. Mye blir hysjet ned. Diskutert lokalt på installasjonene og det meste blir gjort for å forhindre at det blir registrert fraværsskader.

 

Papirene er viktigere enn folkene. :p Vi i vårt selskap venter spent på den neste storulykken nå som det er kommet et nytt begrep i bransjen. "Grønne lekkasjer"

Lenke til kommentar

Mye under rapporteringer ja for ikke å ødelegge fin HMS statistikk. Det er nå slik en gang at riggene måles på HMS og en dårlig HMS statistikk er det ingen rigg som ønsker. Mye stille avvik og mange som ikke rapportere hendelser som blir ordnet opp på riggen der og da. Det er vel og bra at ting fikses, men ikke at det under rapporteres og lærdom ikke blir videreformidlet til resten av bransjen.

 

Når det gjelder vedlikehold så brukes ulike risiko verktøy for å klassifisere vedlikeholds objekter. Det finnes standarder for dette, men tror nok selskapene heller bruker egen metodikk framfor bransje standarder og dermed kan objekter som vanligvis er Kritiske ofte havne i kategori Ukritisk og får lengre intervall før nytt tilsyn. Sikkert mange meninger om dette, men man dytter ofte på korrektiv vedlikehold noe som medfører økt risiko. Preventivt vedlikehold er vel lavere prioritert. Selv objekter som blir klassifisert som barriere brudd kan bli utsatt og overskride frister, med den følge av at risiko nivået øker. Det skal sies at det er fornuftige mennesker som driver på der ute offshore, noe nytt hver dag og heller mye 'brann slukking' for å holdet hjulet igang. Kan gjerne tro at produksjonen tar prioritet over HMS. Har selv vært offshore på revisjon og sett høye lekkasje rater og hvor man ikke tar aksjon for å stoppe produksjonen for å fikse problemet.

 

Når Ptil reagerer på den negative HMS utviklingen så er det lett å koble kostnadskutt og personell nedskjæringer til statistikken. Problemet er som alltid, mange små ting som feiler og som samlet sett gir utslag i større hendelser og ulykker. Det ser vi gang på gang fra granskningsrapportene. Ofte mangler det helhets fokus fra ledelsen da alle passer på sitt eget lille territorium.

Lenke til kommentar

 

 

Så lenge det ikke er fraværskade har det ikke skjedd en skade... Lenge siden jeg gikk ut av slike stor firma der en bare er ett tall på papiret. 

 

Bra du har et balansert syn på ting og tang.

Ting er nok alltid som du tror, overalt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så lenge det ikke er fraværskade har det ikke skjedd en skade... Lenge siden jeg gikk ut av slike stor firma der en bare er ett tall på papiret.

Bra du har et balansert syn på ting og tang.

Ting er nok alltid som du tror, overalt.

Sier ikke at det er overalt heller,men det skjer. Har selv opplevd kollegaer som har blitt utsatt for slik.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så lenge det ikke er fraværskade har det ikke skjedd en skade... Lenge siden jeg gikk ut av slike stor firma der en bare er ett tall på papiret.

Bra du har et balansert syn på ting og tang.

Ting er nok alltid som du tror, overalt.

Sier ikke at det er overalt heller,men det skjer. Har selv opplevd kollegaer som har blitt utsatt for slik.

Jeg snakket med en kar som brøt beinet på ein rigg. Og ble sendt i land for sjekk og plastring, deretter ble han sendt ut igjen samme dag for å fullføre turen på rommet/recrommet med 100% betaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...