Gå til innhold

Ringenes Herre eller Matrix?

Earendil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Vanskelig. Filmene er jo helt forskjellige! Snakker ikke om historiene (selv om det er flere hav i forskjell), men stilene; P. Jackson klarer ikke holde kameraet i ro og skjuler det meste av visual effects og CG, mens Wachowski brødrene gjør det stikk motsatte.

Som en selverklært fanatiker av generell film må jeg innrømme at enhver person med sykelig tiltrekkelse av begge sjangerene disse filmene holder til i, ikke har mulighet til å velge den ene foran den andre. Begge er like grensesprengende og standardsettende.

Lenke til kommentar
Ringenes Herre helt klart. Har lest bøkene også. Matrix synes jeg, for å være ærlig, er noe forbaska tøys...

Vel, du hoppet over en ganske åpenbar ting... LOTR er minst like mye tøys og fabel som Matrix :xmas:

Når det gjelder hva jeg liker best, så har jeg ikke bestemt meg ennå...

Lenke til kommentar

Jeg liker LOTR filmene fordi de er vakre, og er basert på en fantastisk historie. Det som er negativt med dem, er at de ikke holder seg til den fantastiske historien jeg er så veldig glad i hele tiden :thumbdown:

Matrix filmene (har bare sett de to første ennå) er gode på en annen måte, men de forteller en god historie de også, og er full av fart og spenning.

Alt i alt er begge de to trilogiene veldig bra, og hvilken av de jeg foretrekker kommer an på min sinnstemning der og da.

Lenke til kommentar
Ringenes Herre helt klart. Har lest bøkene også. Matrix synes jeg, for å være ærlig, er noe forbaska tøys...

Vel, du hoppet over en ganske åpenbar ting... LOTR er minst like mye tøys og fabel som Matrix :xmas:

Når det gjelder hva jeg liker best, så har jeg ikke bestemt meg ennå...

Helt klart. Men hvis du leser skikkelig skriver jeg at jeg synes at Matrix er tøys. Den individuelle mening vet du. ;)

Lenke til kommentar
Går ikke ann å sammenligne disse to filmene, er to vidt forskjellige sjangre, og to vidt forskjellige historier og grunnlag.

DanielP

Enig. Meneh f.eks så gir lotr en fantastisk film opplevelse første ganger mens matrix kan man se flere ganger pga effektene.

Artic har du bestemt deg? :p

Lenke til kommentar

Det blir bare dumt å sette disse to filmtrilogiene mot hverandre. :roll:

LOTR er fantastiske filmer basert på en enda mer fantastisk boktrilogi. Historien er episk, glimrende laget og er slett ikke bare tull og fabel, som ble presisert tidligere her. Historien gjenspeiler faktisk vår verden slik Tolkien så den. Vi kan trekke konklusjoner om likheter både mellom Hitlers okkupasjon av Europa, Bibelhistorien og industrialismens inntog i den vestlige verden. LOTR er basert på verdens mest leste litterære verk etter Bibelen. Dette er et filosofisk, til de grader historisk, episk verk. Filmene fanger opp bøkenes storslagenhet, magi, håpløshet og tragiskhet. Selv om det er en del momenter vi savner fra bøkene, mener jeg PJs filmer er en god tolkning av bøkene, dog en forenkling. Vi må bare huske å se på dette som en tolkning, ikke som en kopi av bøkene...

Matrix-trilogien derimot, er et latterlig påfunn, som resultert i ei stygg smørje av alskens spesialeffekter. Historien er tåpelig og klisjeene kommer på rad og rekke. Filmene er tomme og intetsigende, ja, rett og slett kjedelige. Matrix er kun en kommers melkeku, og ingenting for seriøse filmseere.

Lenke til kommentar

LOTR er fantastiske filmer basert på en enda mer fantastisk boktrilogi. Historien er episk, glimrende laget og er slett ikke bare tull og fabel, som ble presisert tidligere her. Historien gjenspeiler faktisk vår verden slik Tolkien så den. Vi kan trekke konklusjoner om likheter både mellom Hitlers okkupasjon av Europa, Bibelhistorien og industrialismens inntog i den vestlige verden. LOTR er basert på verdens mest leste litterære verk etter Bibelen. Dette er et filosofisk, til de grader historisk, episk verk. Filmene fanger opp bøkenes storslagenhet, magi, håpløshet og tragiskhet. Selv om det er en del momenter vi savner fra bøkene, mener jeg PJs filmer er en god tolkning av bøkene, dog en forenkling. Vi må bare huske å se på dette som en tolkning, ikke som en kopi av bøkene...

Matrix-trilogien derimot, er et latterlig påfunn, som resultert i ei stygg smørje av alskens spesialeffekter. Historien er tåpelig og klisjeene kommer på rad og rekke. Filmene er tomme og intetsigende, ja, rett og slett kjedelige. Matrix er kun en kommers melkeku, og ingenting for seriøse filmseere.

Ååååååh! Kunne ikke vært mer enig! Takk for at fler deler samme syn som meg. :thumbs:

Lenke til kommentar

nå har jeg sett alle filmene i begge triloigene, og kan trykt si lotr.

jeg matrix en var en helt ok, film med kule efekter ikke noe mer kan ikke kjønne denne matrix fanatismen. det var ikke noe stort øyeblik i film historien da den filmen ble laget. den var en midelmådig film med bra effekter. det er alt.

mens lotr er et fantastisk eventyr med fantastisk natur og historie. og effektene er sinsvakt bra. jeg hadde med vilje ikke lest bok tre for å gjøre det spennende. og det var det jeg har aldrig hvert så svett i honda, jeg viste jo at de kom til å få hærpa ringen men jeg visste ikke om hvem som ville dø før filmen var over,

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

skulle kanskje lest alle postene før jeg poste selv, det som du skrev er så sant som det er skrevet.

Lenke til kommentar

Du må gjerne mene at LOTR er en fortellende og glimrende laget filmtriologi. (er forsåvidt helt enig) med du kommer heller ikke vekk fra det faktum som du selv påpeker - det hele er basert på grunnlag av en manns livlige fantasi. Du kan trekke paraleller til både det ene og det andre til du blir grønn, men det kan man saktens gjøre med de fleste filmer bare man tar i bruk nevnte fantasi.

Som jeg sier, tøys og fabel, men veldig bra sådan :thumbup:

Lenke til kommentar
LOTR er minst like mye tøys og fabel som Matrix  :xmas:

Sant nok, men det er jo en stor forskjell her da. LOTR er fantasy og prøver aldri å være noe annet.

Matrix prøver jo derimot å få deg til å tro at den verdenen du lever i faktisk er et program. Den prøver å få deg til å tro at det du ser er virkelig. Logiske brister og ting som ikke kan forklares er derfor mye mer skadelig for Matrix enn for LOTR. For finner du ETT punkt hvor Matrix bryter med virkeligheten så har du bevist at det hele er tullball, at ligningen ikke holder. For LOTR sin del så kan jo middle earth ha andre regler enn det vi har i vår verden. Derfor kan vi i LOTR godta døde krigere, trollmenn og alt som hører til. Det er jo også derfor Matrix2 og 3 skuffer så mange, folk svelger rett og slett ikke storyen slik man gjorde med eneren.

Sånn, nå har jeg vel egentlig også sagt hva jeg foretrekker av de to :)

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...