Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det vanskelig å løsne forskaling fra en støp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det setter seg ikke fast med betongen, så sålenge du ikke støper fast planker eller plater med betong som "holder fast" materialet så skal det lite mer enn ett lite dytt med brekkjern.

Derimot er det mye krefter i betong, så sørg for at det er god støtte til forkalingen så den ikke flytter seg eller sprekker. Har vært borti 2 tilfeller hvor forklaringa har sprukket. En terassedekke som han jeg var snekkerlærling hos stort sett bare hadde satt 2 stk 36x148 oppå hverandre i høyden, og en lekte for å holde på plass. En annen gang da vi skulle sette søylepunkter i hjemmesnekra forskallingsbokser på ca 2,5m i høyden og 40x40cm. Den første sprakk etter å bli fylt ca 1/4del, da den bare var satt sammen av skruer i hjørnene. De andre holdt når jeg endelig fikk lov til å surre stropper rundt dem:P

Lenke til kommentar

Det er to ting som egentlig skal støpes; et trappetrinn og en "gangsti" i betong som skal gjøres bredere. 

På trappetrinnet har jeg tenkt til å bore to hull som jeg setter armeringsjern ned i. en veldig bred planke eller kapp fra en tilpasset plate settes på innsiden av armeringsjernet. Jeg regner med det blir tilsvarende på den sne sideveggen. Den andre siden av siden er inntil eksisterende betong så der gidder jeg ikke sette opp noe. Når forskalingen skal fjernes tas ameringsjernene ut av hyllene og treverket dunkes lett på til det faller av. 

På "gangstien" har jeg tenkt til å ta en tilsvarende løsning hvor armeringsjern settes ned i fjellet og tilpasset plate/planke settes på innsiden av denne. 

Lenke til kommentar

Mener du å bruke armeringsjærn til å holde fast forskalinga med? Når betongen har stivnet så får du ikke opp armeringen lenger heller.

Siden jeg er snekker så har jeg bare minimalt med kunnskap om betong og forskaling, men husker noenting fra grundkurs byggfag enda. Armeringsjernet er der for å holde strekk, siden betongen ikke klarer strekk selv, men trykk klarer den veldig bra. Så jern og betong samarbeider på å holde betongen på plass.

Skal du gjøre en gangsti av betong bredere, så må du få armeringsjern inn i siden av stien på no vis og støpe rundt det så det holder ny betong fast i gammel betong og forhåpentligvis ikke knekker så mye ned.

Hvis jeg har forstått det riktig så kan du kanskje bare støre ett trappetrinn uten jern i, hvis du har betong å støte oppå fra før av. Den vil mest sansynelig ikke flytte seg eller knekke. Her bare lager du en kasse av plank som du fyller igjen med betong, og støtter den opp så godt som mulig fra utsiden, f.eks. som på bildet her:

http://www.vaktmesterhjelpen.no/forskaling-totrinnstrapp.jpg

Ville hørt med noen som hadde litt mer peiling på betong om armering. For at betongarbeid skal vare lenge og holde seg bra, så må grunnarbeidet gjøres riktig og bra

Lenke til kommentar

På trappetrinnet har jeg tenkt til å bore to hull som jeg setter armeringsjern ned i. en veldig bred planke eller kapp fra en tilpasset plate settes på innsiden av armeringsjernet. Jeg regner med det blir tilsvarende på den sne sideveggen. Den andre siden av siden er inntil eksisterende betong så der gidder jeg ikke sette opp noe. Når forskalingen skal fjernes tas ameringsjernene ut av hyllene og treverket dunkes lett på til det faller av. 

Skjønner ikke helt hvorfor du skal bore? Armeringsjernet må være i støpen når det stivner, eller mister den hele sin hensikt. 

Du trenger ikke store jern, bare mindre nett for det du har tenkt til å støpe. Dette får du kjøpt på byggevarehandelen. Nettet legger du inni støpen sånn at ingenting stikker ut på noen sider, da kan det sprenge av rust senere.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du skal bore? Armeringsjernet må være i støpen når det stivner, eller mister den hele sin hensikt. 

Det er egentlig bare for å holde forskalingen på plass. Det er litt bratt der støpen skal være så vil ikke at den forflytter seg mens betongen størkner. Bildet til Profanity i h*ns siste post viser cirka hvordan jeg har tenkt det. 

Lenke til kommentar

Jeg skal støpe et trappetrinn i neste uke og skal lage en forkaling. Det jeg har begynt å tenke på er hvor lett/vanskelig det blir å fjerne forskalingen fra støpen. Noen som har gjort det før?

Dette er litt avhenig av, hvordan du forskaler. Men gennerelt så er det ikke mye problem. Det er likevel en stor forskjell på om du benytter forskalingsplater (dyre), forskalingsbord, eller justert konstruksjons virke. Nye forskalingsplater (brune og oljet overflate), slipper lettest. Værst er forskalingsbord. Og desto lengere forskalingen sitter, desto mer fester den seg. Litt avhening av "tørk" (sommerstid), men ikke la vanger/sideforskaling og frontbord, sitter mer enn maks 2 døgn.  

Vær forsiktig ved rivingen, da betongen/støpen ikke har herdet ferdig.

Forskaling, armering og støp, er å betrakte som et eget yrke. Så de færreste tømere og murere kan noe særlig om dette, hvis de ikke har fått spessill opplæring.

Lenke til kommentar

Å forskale i seg selv er egt ikke så vanskelig. Pass på å lodde opp det du skal forskale og bruke skråsverter som holder det i lodd og på plass. Pass på og bruke et middel som du påfører den biten som er mot betongen så går det lett å fjerne kassettene etter du har forskalet. Å fjerne kassettene er veldig lett, bare å ha et spett og brekkjern. Pass på så du ikke skrur for mye, det kan bli no dritt å få fra hverandre hvis det har kommet litt betongvann eller betong oppi skruehodet. Lykke til ;-)

Lenke til kommentar

Fra en amatør.

Det var overraskende lett å fjerne forskalingen, men panikken satte inn, lenge før, da forskalingen begynte å bule. Heldigvis fikk vi ting på plass igjen med wirestropper og kiler.

Jeg støpte søyler så det var greit å få en stropp rundt forskalingen. Tør ikke tenke på hva jeg hadde gjort dersom jeg skulle støpe ett trappetrinn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...