Gå til innhold

Misforståelser angående programvare og lisens

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest endel poster og kranger om utestengelse osv tenkte jeg det kunne være nyttig med en tråd på dette med software og lisens.

Det har seg nemlig slik at spill som er 8-10 år gamle slett ikke er "abandonware" eller fritt å kopiere. Tvert imot. Utgiveren må isåfall frigi programvaren selv. I Norge er det slik at et åndsverk først blir fritt tilgjengelig etter 75år, og jeg er ikke engang sikker på om dette vil gjelde software (isåfall er det lenger eller faktisk aldri). Så "abandonware" er ingenting annet enn en ekstremt svak unnskyldning for piratvirksomhet. "Urban myth" om du vil...

Så har vi "24 timers regelen". Gjett hva? Den eksisterer ikke. Du kan ikke laste ned fullversjoner av spill/programvare du ikke har betalt for å teste det fritt i 24 timer. Det står INGENTING om dette i norsk lov, og heller ikke i amerikansk, i tilfelle noen lurte. Nok en dårlig unnskyldning fra pirater og folk som ikke tør å kalle en spade for en spade, om de så har stjålet den selv.

</rant>

Kunne vært nyttig å fått en liten debatt om dette, ettersom det er mange eksempler på folk på forumet som har tatt grundig feil her. Hvis noen føler seg provosert er det bare å kommentere :p:

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mange som tror det er lovlig, men jeg personlig setter moral over lov, og har INGEN betenkligheter med å kopiere ett 10 år gammelt spill du ikke får kjøpt og som produsenten driter i, slik tror jeg det er mange som føler det, selv om de vat at det strengt tatt er ulovlig.

AtW

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for å bli tatt pga 'abandonware' er ytterst liten, produsentene har vanligvis gitt f i hele greia.

Det er flusst av https der man enkelt kan laste ned en 100 spill elns, og IMO ville det hadde ikke tatt rettighetshaveren mange sekundene å fått siden stengt, hvis de ville.

Men du har jo rett. Ble noen utestengt for å linke til abandonware?

Lenke til kommentar
Enig i det du skriver, men det er faktisk endel av "abondonware" spillene som er fritt å laste ned fra produsentens hjemmeside.

Jepp, isåfall har de frigitt rettighetene. Og om de ikke skulle ha gjort det offisielt, så har du uansett ditt på det rene så lenge du ble tilbudt programvaren av produsenten selv :) Jeg ser ikke på noen måte noe galt i det

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange som tror det er lovlig, men jeg personlig setter moral over lov, og har INGEN betenkligheter med å kopiere ett 10 år gammelt spill du ikke får kjøpt og som produsenten driter i, slik tror jeg det er mange som føler det, selv om de vat at det strengt tatt er ulovlig.

AtW

Det er faktisk spill som er opp til 10 år gamle i tilbudskurvene til Spaceworld og Akersmic, jeg ville jo anta at siden de fremdeles er i salg så går inntektene (hvor lave de nå enn er..) til produsenten. Så du kan vel egentlig ikke ha 100% god samvittighet uansett?

Lenke til kommentar

AtW

Det er faktisk spill som er opp til 10 år gamle i tilbudskurvene til Spaceworld og Akersmic, jeg ville jo anta at siden de fremdeles er i salg så går inntektene (hvor lave de nå enn er..) til produsenten. Så du kan vel egentlig ikke ha 100% god samvittighet uansett?

Legg merke til "10 år gmale, og du IKKE får kjøpt". Så jo, jeg kan ha 100% god samvittighet, selv om det kunne ha vært teknisk mulig å få kjøpt spillet en plass, fordi en butikk i landet fører det, er det gammelt, og jeg ikke får tak i det etter å ha forsøkt rimelig mye, er min samvittighet ren som snø.

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: Sant nok. Jeg skjønner at hvis man har lett så og så lenge etter et spill uten å klare å oppdrive det, selv på nettet og utenlandske butikker, ebay osv, så kan det være fristende å kopiere det.

Jeg har selv lett etter plater/album det er vanskelig å få tak i, selv om mp3'ene er lette å finne. Men i de fleste tilfellene finner du den faktisk til salg et sted, om du så må bestille fra utlandet. Jeg ser også et poeng i å faktisk eie plata, så jeg gir ikke opp lett.

Men det jeg egentlig ville til livs her var endel uriktige oppfatninger om programvare, det er jo folk som tror de kan piratkopiere alt de vil og skylde på "abandonware" og 24t "regelen". Du er jo definitivt ikke blant dem ihvertfall

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
ATWindsor: Sant nok. Jeg skjønner at hvis man har lett så og så lenge etter et spill uten å klare å oppdrive det, selv på nettet og utenlandske butikker, ebay osv, så kan det være fristende å kopiere det.

Selv driter jeg i om et selskap ikke anser det som inntjeningsmessig forsvarlig å drive markedsføring / utsalg av et 10 år gammelt spill (f.eks. Civilisation) som jeg ønsker å ha.

Vil dem ikke selge det, kan dem brenne i h'elvetet og bli rævpult av puddler på extacy.

"Moral" og "lov og rett" er meg irrelevant hva angår å oppnå hva jeg ønsker; i dette tilfellet å skaffe meg et spill som produsenten ikke lenger gidder å selge.

Så kan heller moralistene sniffe Biblene sine mens dem messer "jeg er et godt menneske fordi jeg adlyder Loven og fornekter meg alle gleder som industrien ikke tjener på å tilby meg".

Overfladiske, skinnhellige, virkelighetsfornektende hobbymoralister som dem er.

Lenke til kommentar

Endelig litt fresk motargumentasjon her! Og jeg er selvsagt totalt uenig med deg. Som ATWindsor sa, så er det endel gråsoner der man kanskje til en viss grad kan forsvare å anskaffe seg ting det er umulig å oppdrive. Men dette er langtifra en blankofullmakt til å piratkopiere alt som ikke markedsføres aktivt.

Når det gjelder bibelargumentasjon, skinnhellige osv osv, så ser jeg langtifra på meg selv som noen slags moralpreker i det hele tatt. Men jeg er villig til å betale for de få spill, album osv jeg liker og ønsker å eie. Såpass respekt har jeg for folk som lager produkter jeg liker. Og selv om plata eller spillet er et par år gammelt, så koster det sjelden mye energi å finne et salgssted over nettet... Eneste unntak måtte være det overfor omtalte tilfellet...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Endelig litt fresk motargumentasjon her! Og jeg er selvsagt totalt uenig med deg. Som ATWindsor sa, så er det endel gråsoner der man kanskje til en viss grad kan forsvare å anskaffe seg ting det er umulig å oppdrive. Men dette er langtifra en blankofullmakt til å piratkopiere alt som ikke markedsføres aktivt.

Javisst.

Dette er jeg innforstått med; og helt enig i.

Forøvrig: Nå fikk jeg nettopp en 10% advarsel for linja "brenne...pudler...extacy".

Det kan være greit nok; det jeg lurer på i den forbindelse er om det er noen som ble såpass støtt av mitt innlegg at dem varslet moderator (ved å trykke på "Report" knappen)?

Eventuellt om det er noen som synes mitt innlegg var nevneverdig upassende og støtende?

Lenke til kommentar
Det har seg nemlig slik at spill som er 8-10 år gamle slett ikke er "abandonware" eller fritt å kopiere. Tvert imot. Utgiveren må isåfall frigi programvaren selv. I Norge er det slik at et åndsverk først blir fritt tilgjengelig etter 75år, og jeg er ikke engang sikker på om dette vil gjelde software (isåfall er det lenger eller faktisk aldri). Så "abandonware" er ingenting annet enn en ekstremt svak unnskyldning for piratvirksomhet. "Urban myth" om du vil...

Etter §43 i Åndsverkloven så er den generelle beskyttelsen av programvare 15 år.

Og det er ingen generelle regler på åndsverk på 75 år. Det finnes regler på 70, 50, 25, 15 og 5 år avhengig av type åndsverk og fremstilling, som løper fra litt forskjellige tidspunkt, som død, offentliggjøring og produksjonsår.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg kunne bannet på at det var 75år, men var nok den regelen med 70 jeg tenkte på da. Vet du hvor dette står? Finner det nemlig ikke om 70 år på den linken.

Hvis regelen med 15år er ment for alt av programvare (noe det uklare språket kanskje kan tyde på), så betyr det da ting laget i 1988 og senere er under beskyttelse. Det gjør faktisk et par veldig gamle spill lovlige, mulig noen her har gode minner med disse... Dog blir det muligens trøbbel med utenlanske regler. Jeg tipper EU er samkjørt på slikt, med hva med f.eks USA?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Hele Åndsverkloven finner du på denne linken.

Etter det jeg forstår kan programvare helt eller delvis ha beskyttelse lengre en 15 år, hvis det kan hevdes å være så unikt at det er beskyttet som åndsverk. Det følger av avsnittet: "Er arbeid som nevnt foran, helt eller for en del gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende". Etter det jeg forstår, så krever dette en høy grad av "kunstnerisk" orginalitet. Og det fordrer også at en eventuell rettighetshaver hevder og aktivt forfølger eventuelle brudd på opphavsretten. Om et spill er beskyttet som åndsverk, må derfor vurderes hvert spill for seg. På den andre siden, kan du nok trygt anta at et backupprogram fra 1987 ikke er beskyttet.

Når det gjelder samkjøring lovmessig, så skal vi i Norge være på linje med gjeldende EU-rett. Det er etter det jeg forstår arbeid på EU-nivå som kan bety endringer. Når det gjelder USA's lover, så gjelder ikke de i Norge i det hele. Men jeg ville ikke reist dit om jeg var ettersøkt...

Edit: typo

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Abandonware er et ord som spesielt spillebransjen ikke vil høre noe av. De sier at et spill ikke kan gis ut eller kopieres sånn uten videre før det er gitt tillatelse fra rettighetsinnehaver (selv om spillet kanskje er 10 år gammelt).

Men å finne ut hvem som eier rettighetene kan være et stort problem. Ofte har firmaer som rår over rettighetene blitt solgt x antall ganger opp gjennom årene, fusjonert, blitt slått konkurs osv. Siden inntjeningspotensialet for utdaterte spill er svært liten, vil ofte tvister om rettighetene dø ut, dette fordi det selvfølgelig både er resurskrevende og dyrt om en tvist må avgjøres i en rettssal.

Et annet problem er at mange eldre spill er gitt ut på billige samle cd’er, bundlet sammen med blader (hvor du får en gratis cd med på kjøpet) osv osv. Det kan ofte være svært vanskelig å legitimere et forbud mot kopiering av en gratis cd plate. Uansett så er inntjeningspotensialet for gamle spill så liten at en rettsforfølgelse vil, om du skulle finne på å kopiere et 10 års gammelt spill, være mikroskopisk. Det vil heller være et spørsmål om det er moralsk riktig.

Heldigvis er selvfølgelig mange av disse spillene nå shareware. Spill som for eksempel Doom har faktisk vært shareware siden det kom ut. For tre fire år siden fikk du kjøpt en plate på bl.a. Narvesen som het Verdens Beste Spill. Tror den kosta 100 kr. Platen innehold spill som Doom, Wolf 3D og et hav av andre klassikere. Mulig den fremdeles kan skaffes om du liker gamle spill, ikke vet jeg.

Rune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...