stigfjel Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg bruker Gnome både på jobbmaskinen (CentOS 7) og multimediamaskinen (Debian 8.0). Fungerer fint, det. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 På multimediamaskinen min kjører jeg Debian 8.0. Den støtter nå så å si alle former for lydavspilling, og jeg bruker pulse. Krevde litt tweaking, men ikke umulig. Til og med Airplay fungerer nå på denne, slik at jeg f.eks. kan spille fra mobilen min på PCen (som igjen er koblet til anlegget). har sikkert sine fordeler for jeg tror lydentusiaster liker måten det fungerer på, men for en amatør som meg er det veldig komplisert.. jeg er så langt ifra noe lydtekniker det er mulig å komme. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg bruker Gnome både på jobbmaskinen (CentOS 7) og multimediamaskinen (Debian 8.0). Fungerer fint, det. jeg har faktisk ikke installert det, men jeg har vurdert det.. det som holdt meg tilbake er reviews, hvor jeg ser hva som mangler der, og at mange sier det er ustabilt, i tillegg til at programmer er dårlig organisert der i forhold til mate (synes jeg), du trenger liksom et ekstra klikk eller 2 du ikke trenger i mate, og selv om det bare er et sekund pr gang så blir sekunder til timer i det lange løp. jeg testet ubuntu 15.10 med kde, og det var nesten ubrukelig. opplevde kræsj flere ganger om dagen, særlig på widgeter o.l, dårlige grafikkdrivere på mitt radeon 5870 kort (muligens ikke relatert til KDE) osv, men selv uten grafikkproblemene tviler jeg på at jeg hadde beholdt det. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 KDE har vore frykteleg dårleg sidan dei introduserte Plasma 5 i Ubuntu 15.04. Heldigvis er det blitt veldig bra i 16.04 igjen. Nå er det ingenting å klage på :-) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 jeg har faktisk ikke installert det, men jeg har vurdert det.. det som holdt meg tilbake er reviews, hvor jeg ser hva som mangler der, og at mange sier det er ustabilt, i tillegg til at programmer er dårlig organisert der i forhold til mate (synes jeg), du trenger liksom et ekstra klikk eller 2 du ikke trenger i mate, og selv om det bare er et sekund pr gang så blir sekunder til timer i det lange løp. jeg testet ubuntu 15.10 med kde, og det var nesten ubrukelig. opplevde kræsj flere ganger om dagen, særlig på widgeter o.l, dårlige grafikkdrivere på mitt radeon 5870 kort (muligens ikke relatert til KDE) osv, men selv uten grafikkproblemene tviler jeg på at jeg hadde beholdt det. Installer selv og gjør deg opp en mening på egen hånd. CentOS er tross alt en remake av RHEL, den kanskje mest solide Linux-distroen for enterprise-bruk. Jeg har det jeg trenger på CentOS, i hvert fall (ekstra programvare som Spotify, Chrome m.m.). Ubuntu holder jeg meg LANGT unna, fikk nok etter at de introduserte Unity. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 jeg har faktisk ikke installert det, men jeg har vurdert det.. det som holdt meg tilbake er reviews, hvor jeg ser hva som mangler der, og at mange sier det er ustabilt, i tillegg til at programmer er dårlig organisert der i forhold til mate (synes jeg), du trenger liksom et ekstra klikk eller 2 du ikke trenger i mate, og selv om det bare er et sekund pr gang så blir sekunder til timer i det lange løp. jeg testet ubuntu 15.10 med kde, og det var nesten ubrukelig. opplevde kræsj flere ganger om dagen, særlig på widgeter o.l, dårlige grafikkdrivere på mitt radeon 5870 kort (muligens ikke relatert til KDE) osv, men selv uten grafikkproblemene tviler jeg på at jeg hadde beholdt det. Installer selv og gjør deg opp en mening på egen hånd. CentOS er tross alt en remake av RHEL, den kanskje mest solide Linux-distroen for enterprise-bruk. Jeg har det jeg trenger på CentOS, i hvert fall (ekstra programvare som Spotify, Chrome m.m.). Ubuntu holder jeg meg LANGT unna, fikk nok etter at de introduserte Unity. aldri prøvd centos faktisk... kanskje verdt en test. jeg sliter nemlig litt med bugs. vi får se, ikke noe som haster, den stasjonære som linux er på er mer noe jeg leker med på vintern Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 aldri prøvd centos faktisk... kanskje verdt en test. jeg sliter nemlig litt med bugs. vi får se, ikke noe som haster, den stasjonære som linux er på er mer noe jeg leker med på vintern Vel, CentOS er i hvert fall stabilt nok til at jeg får gjort det jeg skal på jobben, og da trenger jeg et stabilt OS uten store "overraskelser", slik jeg opplevde med Ubuntu. Har brukt CentOS 7 i et helt år nå, og det er bra nok til mitt bruk, på en bedriftsklasse ultrabook. Jobber som konsulent i en større IT-bedrift, og jeg er senior... Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) aldri prøvd centos faktisk... kanskje verdt en test. jeg sliter nemlig litt med bugs. vi får se, ikke noe som haster, den stasjonære som linux er på er mer noe jeg leker med på vintern Vel, CentOS er i hvert fall stabilt nok til at jeg får gjort det jeg skal på jobben, og da trenger jeg et stabilt OS uten store "overraskelser", slik jeg opplevde med Ubuntu. Har brukt CentOS 7 i et helt år nå, og det er bra nok til mitt bruk, på en bedriftsklasse ultrabook. Jobber som konsulent i en større IT-bedrift, og jeg er senior... debian er også veldig stabilt, og er nok mer den ruta jeg går, Linux mint debian edition eller solydx er og aktuelle. ubuntu er da brukbart (somregel), men ja, det er endel "overraskelser" der.. noe som er veldig synd, siden ubuntu er den mest kjente linux distroen. vi får se, irriterende når microfonen uten videre slutter å virke, det virker ikke som ubuntu satser særlig på desktop os'et lenger og overser bugs, det bra med ubuntu er snappy packages som kanskje kan fikse mange av disse "overraskelsene" Endret 1. juli 2016 av marius77 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 debian er også veldig stabilt, og er nok mer den ruta jeg går, Linux mint debian edition eller solydx er og aktuelle. ubuntu er da brukbart (somregel), men ja, det er endel "overraskelser" der.. noe som er veldig synd, siden ubuntu er den mest kjente linux distroen. vi får se, irriterende når microfonen uten videre slutter å virke, det virker ikke som ubuntu satser særlig på desktop os'et lenger og overser bugs, det bra med ubuntu er snappy packages som kanskje kan fikse mange av disse "overraskelsene", men det virker som om ubuntu er mer gira på mobilmarkedet nå og kanskje prioriterer ned desktop os'et, for der skjer det ting, noe som er bra, mens det virker som det står på stedet hvil på desktopen. Jeg tenkte først på Debian, men siden det er satt opp nettverksautentisering over Radius (802.1X) på jobben kompliserte det litt for mye ift. hva Debian taklet. Faktisk fikk jeg ikke det til å fungere på Debian enda jeg satt flere timer og prøvde (ja, jeg lette etter dokumentasjon på bakgrunn av feilmeldinger, logger etc). I tillegg hadde ikke Debian god nok støtte for UEFI. CentOS på sin side hadde denne støtten på plass, både støtte for 802.1X og UEFI med SecureBoot. Pluss at jeg fikk installert det jeg trengte, og det jeg ville ha av ekstra-ting. Så da ble det CentOS. Det er begrenset hvor lenge man kan sitte å knote med noe som bare ikke vil virke som tiltenkt på jobb heller. Bruker imidlertid Debian hjemme, på multimediamaskinen, koblet til stereoen og monitoren, som nevnt over. Der fungerer det utmerket. Med Airplay som en av funksjonene jeg har implementert. Jeg opplevde Ubuntu midt under overgangen fra Gnome til Unity. Gjorde arbeidsdagen til et mareritt til tider. Da fikk jeg nok av Ubuntu. Aldri mer. Lenke til kommentar
Stratleray Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 ......og da trenger jeg et stabilt OS uten store "overraskelser", slik jeg opplevde med Ubuntu. Jeg har aldri opplevd kræsj med Ubuntu. (Bortsett fra en gang hvor jeg selv rotet det til med Compiz tweak.) Hverken med 14.04 eller 16.04. Derfor har jeg hele tiden vendt tilbake til Ubuntu siden det for meg har vært det mest stabile og positive distroet. Dessuten liker jeg Unity Jeg bruker Ubuntu permanent nå. Syns derfor det er rart at dere beskriver det som ustabilt. Jeg tror Ubuntu er mere stabilt nå enn noen gang. Jeg fryktet oppgraderingen til 16.04 men det gikk silkemykt. Den eneste negative forskjellen jeg merket var at med htop så målte jeg høyere ram bruk. Dette er blitt bedre nå etter noen oppdateringer, men fremdeles bruker 16.04 betraktelig mere ram en 14.04. Uansett så har jeg valgt å se bort i fra det siden maskinen min hare mere enn nok ram. Unity er vel ikke en lett-vekter i klassen heller. Dersom dere har slitt med mange "overraskelser" så må det være i eldre utgaver som antydet. Kanskje det også kan være hardware som er problemet. Jeg skaffet meg for sikkerhets skyld også en pc som var på Ubuntu certified listen før jeg skiftet permanent. I tillegg er Ubuntu perfekt for en nybegynner siden man raskt kan google eller spørre om svar på diverse forum. Ask Ubuntu er også veldig bra og inneholder alle problemer som omtrent tenkes kan. Konklusjonen min er altså at Ubuntu er stabilt og perfekt for nybegynnere Ja, jeg er blitt Ubuntu fan! Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) ......og da trenger jeg et stabilt OS uten store "overraskelser", slik jeg opplevde med Ubuntu. Jeg har aldri opplevd kræsj med Ubuntu. (Bortsett fra en gang hvor jeg selv rotet det til med Compiz tweak.) Hverken med 14.04 eller 16.04. Derfor har jeg hele tiden vendt tilbake til Ubuntu siden det for meg har vært det mest stabile og positive distroet. Dessuten liker jeg Unity Jeg bruker Ubuntu permanent nå. Syns derfor det er rart at dere beskriver det som ustabilt. Jeg tror Ubuntu er mere stabilt nå enn noen gang. Jeg fryktet oppgraderingen til 16.04 men det gikk silkemykt. Den eneste negative forskjellen jeg merket var at med htop så målte jeg høyere ram bruk. Dette er blitt bedre nå etter noen oppdateringer, men fremdeles bruker 16.04 betraktelig mere ram en 14.04. Uansett så har jeg valgt å se bort i fra det siden maskinen min hare mere enn nok ram. Unity er vel ikke en lett-vekter i klassen heller. Dersom dere har slitt med mange "overraskelser" så må det være i eldre utgaver som antydet. Kanskje det også kan være hardware som er problemet. Jeg skaffet meg for sikkerhets skyld også en pc som var på Ubuntu certified listen før jeg skiftet permanent. I tillegg er Ubuntu perfekt for en nybegynner siden man raskt kan google eller spørre om svar på diverse forum. Ask Ubuntu er også veldig bra og inneholder alle problemer som omtrent tenkes kan. Konklusjonen min er altså at Ubuntu er stabilt og perfekt for nybegynnere Ja, jeg er blitt Ubuntu fan! kan være noe jeg har installert fordi installasjoner kan gi overraskelser selv om det i utgangspunktet skulle kjøre bra, derfor nevnte jeg snappy som vil løse det problemet på linux helt og er på vei til å rulles ut på flere linuxdistroer nå, utviklet av ubuntu. Endret 2. juli 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå