Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil utenlands

Anbefalte innlegg

Hey

Vurderer å kjøpe meg eit oppussingsprosjekt fra utlandet da eg ikkje finner noko av interesse på finn/autodb akuratt nå. Tenker da veteran så slipper eg alle de teite avgiftene staten kaster på oss.

Leiter forvøvrig etter litt mer skjeldene biler (Plymouth barracuda, evt. Ford Mustang osv. Biler som er litt spessiele, fint utsende og stor motor)

For min del spiller ikkje forfatningen av bilen noe rolle så lenge den kan kjøre på veien evt. hentes med henger. Men greia er, hvor finner eg noe slikt? Hva sider i utlandet kan eg leite etter bilen eg er på jakt etter? Såg litt i USA, og der ligger bilene eg ønsker ganske høgt prisa, og det er svindyrt å få dem hit (har eg hørt?)

Noen med litt erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her leter trådstarter etter biler som for lengst har blitt samlerobjekter, de er høyt priset og vil fortsette å være det i årene som kommer.

Det var en stund såpass stor prisforskjell på en del av disse mellom Norge/Sverige og USA at det ble eksportert biler herfra tilbake til USA..

• Liker 1
Lenke til kommentar

www.njuskalo.hr 

Dette er for Kroatia. Er mange gamle veteraner her. Selv så skal jeg kjøre hjem en MB 190, 1983 neste måned :)

Vet du om fraktmuligheter?

Her leter trådstarter etter biler som for lengst har blitt samlerobjekter, de er høyt priset og vil fortsette å være det i årene som kommer.

Det var en stund såpass stor prisforskjell på en del av disse mellom Norge/Sverige og USA at det ble eksportert biler herfra tilbake til USA..

Korrekt. Ser etter veteraner som eg ikkje går direkte i tap på, som eg kan fikses opp uten at dem blir dyrere enn dem som ligger på markedet, og skulle eg ønske det, selge med fortjeneste.

Lenke til kommentar

Korrekt. Ser etter veteraner som eg ikkje går direkte i tap på, som eg kan fikses opp uten at dem blir dyrere enn dem som ligger på markedet, og skulle eg ønske det, selge med fortjeneste.

Slike vokser nok ikke på trær, og fordrer at du kjenner markedet og landet.

Kommer du som en amatør og skal kjøpe noe kan du fort bli rundlurt og betale blodpris for et gjennomrustet vrak som er fint sparklet med hønsenetting og lakkert sammen igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å finne dette, du sikter definitivt mot feil biler ut fra hva du skrev her.

Du må ha ha guts og kunnskap til å kjøpe en kommende klassiker om du skal få til dette.. Altså en bil som fortsatt ikke er veldig populær men som vil bli det snart..

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å finne dette, du sikter definitivt mot feil biler ut fra hva du skrev her.

Du må ha ha guts og kunnskap til å kjøpe en kommende klassiker om du skal få til dette.. Altså en bil som fortsatt ikke er veldig populær men som vil bli det snart..

Hvordan opparbeider eg meg ein slik kunnskap? 

Og hvordan finner man ein kommende klassiker?

Er ikkje det helt umulig å finne ut hva folk kommer til å "samle" på om 5 år?

Lenke til kommentar

Det er greia, du må rett og slett ha vilje til å tape penger og magefølelse til å forstå hva som blir en klassiker..

Videre må du være villig til å gjøre det til en langsiktig investering.

Det er mulig å lykkes, men selvsagt ikke lett.

Hadde du kjøpt en Porsche 356 for 15 år siden ville du vel fått igjen mange ganger det du betalte i dag..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greia, du må rett og slett ha vilje til å tape penger og magefølelse til å forstå hva som blir en klassiker..

Videre må du være villig til å gjøre det til en langsiktig investering.

Det er mulig å lykkes, men selvsagt ikke lett.

Hadde du kjøpt en Porsche 356 for 15 år siden ville du vel fått igjen mange ganger det du betalte i dag..

Min far sa ein gang "Den bilens verdi er så lav iforhold til mange andre amerikanere fordi den er ikkje spessiel"

Hva gjør ein bil spessiell?

Lenke til kommentar

At bilen er sjelden eller spesiell er i seg selv ikke nok, den må også ha en trofast fanskare.

Citroen SM er et veldig bra eksempel på en bil som er spesiell og relativt sjelden.

Prisene har begynt å bli høye for gode eksemplarer, men det har ikke tatt av noen gang..

Mange av eksemplarene som ligger ute til 50-60k euro er restaurert for det dobbelte.. (Jeg kjenner til et par eksemplarer som er restaurert for enorme summer)

Diverse modeller fra Porsche, Ferrari, Lamborghini mm er gode eksempler på biler som har fått en heftig prisøkning.

Lenke til kommentar

At bilen er sjelden eller spesiell er i seg selv ikke nok, den må også ha en trofast fanskare.

Citroen SM er et veldig bra eksempel på en bil som er spesiell og relativt sjelden.

Prisene har begynt å bli høye for gode eksemplarer, men det har ikke tatt av noen gang..

Mange av eksemplarene som ligger ute til 50-60k euro er restaurert for det dobbelte.. (Jeg kjenner til et par eksemplarer som er restaurert for enorme summer)

Diverse modeller fra Porsche, Ferrari, Lamborghini mm er gode eksempler på biler som har fått en heftig prisøkning.

Dei trofaste fansa blir vel ikke plutselig fan av ein ny type bil som ikkje får noe nye publicity eller slikt?

Lenke til kommentar

Trenger ikke avskrive Norge helt synes jeg. Stadig vekk godbiter å finne. Dette merket har unormalt lav pris her i Norge, foreløpig. Dette er og greit eksemplar å starte med, ikke den mest komplekse. Men om du ikke har erfaring med hydropneumatikken bør du finne fagmiljøet på dette, så du ikke skrur i stykker ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du er villig til å ta en liten risiko så er dette her en bil som har muligheten til å stige en del i pris om den er i orden. Har en selv som jeg nesten solgte for 30k, nesten rett og slett fordi jeg bestemte meg for å beholde den. Om man bruker autoscout så ligger det nå 2 slike til salgs i europa for 7500 og 10500 euro. Disse bilene har en mye lavere pris i Norge og Sverige enn de fleste andre steder i verden. Så ved et eventuelt salg igjen så ville jeg lagt den ut for salg ut til europa.
http://www.blocket.se/gotland/Peugeot_405_mi16x4_65980345.htm?ca=2&w=3
Her er et annet eksemplar
http://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_405_MI16x4_65861151.htm?ca=2&w=3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...