Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd rundt kjøpt av Passat 2006 1.9 TDI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du sårbar økonomi er ikke 10 år gammel Passat diesel veien å gå. Kan fort bli dyrere enn man kan forestille seg å holde i gang. Toyota og Honda har mye greit i "alle" prisklasseræ

Begynner å få litt inntrykk av det ja. Ser på en 2003 Passat 1.8 Highline nå. Hører at bensin er et tryggere kjøp. Får ha litt is i magen og ikke ta noen forhastede beslutninger. :)

Lenke til kommentar

Enda godt var det, for 1.8T motoren er noe regelrett dritt.

En kompis av meg brukte mer penger på reparasjoner enn det bilen var verdt.

Mye forskjellig, i miljøet rundt bilene kjennetegnes den som god. Er kjent for å spise coiler dog.

Farlig å basere sine uttalelser på ett enkelt tilfelle, man kan kjøpe bilen med best statistikk og ha problemer hele tiden, og kjøpe bilen med verst statistikk uten å ha en eneste feil.

Også litt diverse med verksteder, finner du et dårlig et kan de tappe deg for heftig mye penger uten at bilen blir særlig mye bedre.

Bytter deler i hytt og pine for eksempel bare for å se om det blir bedre / retter feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enda godt var det, for 1.8T motoren er noe regelrett dritt.

En kompis av meg brukte mer penger på reparasjoner enn det bilen var verdt.

Mye forskjellig, i miljøet rundt bilene kjennetegnes den som god. Er kjent for å spise coiler dog.

Farlig å basere sine uttalelser på ett enkelt tilfelle, man kan kjøpe bilen med best statistikk og ha problemer hele tiden, og kjøpe bilen med verst statistikk uten å ha en eneste feil.

Også litt diverse med verksteder, finner du et dårlig et kan de tappe deg for heftig mye penger uten at bilen blir særlig mye bedre.

Bytter deler i hytt og pine for eksempel bare for å se om det blir bedre / retter feilen.

 

Du har et godt poeng. Viktig å skille mellom et kjent problem og "den forferdelige opplevelsen" en person har hatt med en gitt bilmodell.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det feil å gå negativt ut på et enkelt tilfelle.

Men slik er ivertfall min opplevelse av denne motoren

 

Men det var vel samme motor i både Audi A4 og Passat?

Ivertfall det jeg finner fra wiki:

 

DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes, applications 110 kW (150 PS; 148 bhp) @ 5,800 rpm; 220 N·m (162 lbf·ft) @ 2,200-4,200 rpm — AEB, AGU, AJH, APH, ARX, ARZ, ATW, AUM, AVC, AWD, AWL, AWT, AWW, BJX, BKF, BKV VW Polo GTIVW Golf Mk4 GTIVW BoraVW New BeetleVW Passat B5 and VW Sagitar. Also on the Audi TT Mk1 (8N)Audi A3 (first gen.), Audi A4Audi A6Škoda OctaviaŠkoda Superb (first gen.) and SEAT Ibiza.
Lenke til kommentar

 

Det høres helt greit ut bortsett fra svinghjulet. - Det bør du få sjekket på merkeverksted eller NAF f.eks. - Dette er en kjent svakhet på disse modellene, og kan fort bli dyrt.

 

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1606823/tittel/dieselbiler-med-daarlig-svinghjul

Takk for kommentar. Ja jeg googlet litt og fant noe om det der, samt noen ymse priser som fort var rundt 20 000.

 

Det er 2.0 tdi som har doble vulkede svinghjul. 1,9 tdi har fast svinghjul og ingen problemer.

Lenke til kommentar

 

 

Det høres helt greit ut bortsett fra svinghjulet. - Det bør du få sjekket på merkeverksted eller NAF f.eks. - Dette er en kjent svakhet på disse modellene, og kan fort bli dyrt.

 

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1606823/tittel/dieselbiler-med-daarlig-svinghjul

Takk for kommentar. Ja jeg googlet litt og fant noe om det der, samt noen ymse priser som fort var rundt 20 000.

 

Det er 2.0 tdi som har doble vulkede svinghjul. 1,9 tdi har fast svinghjul og ingen problemer.

 

Virkelig?

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det høres helt greit ut bortsett fra svinghjulet. - Det bør du få sjekket på merkeverksted eller NAF f.eks. - Dette er en kjent svakhet på disse modellene, og kan fort bli dyrt.

 

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1606823/tittel/dieselbiler-med-daarlig-svinghjul

 

Takk for kommentar. Ja jeg googlet litt og fant noe om det der, samt noen ymse priser som fort var rundt 20 000.

Det er 2.0 tdi som har doble vulkede svinghjul. 1,9 tdi har fast svinghjul og ingen problemer.

Virkelig?

 

Jeg har kjørt en 1,9 tdi automat 200000 km som taxi. Svinghjulet var aldri noe problem.

Jeg har kjørt to 2,0 tdi med DSG totalt 400000 km som taxi. Disse bilene spiste svinghjul. Jeg byttet et hvert 100000 km.

 

Så den gamle automaten har ikke svinghjulsproblematikken som dsg bilene har. Så man kan lett avgjøre om det blir problemer ved å sjekke typen automatkasse.

 

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Mange 1,9tdi som har DMF. 1,6tdi også. Relativt vanlig å måtte bytte på alle motorene før eller siden.

 

Trådstarter har vel forøvrig ikke nevnt noe om Automat?

 

Er generekt skeptisk til VW etter å ha skrudd bil i 10 år. Mye dritt, spesielt elektronikk. Fransk bil kan også bli kjipt uten garanti. Med det sagt kan man være uheldig med alt. Bytta endel abs-enheter og girkasser på japsebiler også...

Lenke til kommentar

Fant at Passat 2003 Highline er 1.8T og ikke 1.8 siden ikke-turbo ble avsluttet rundt 2000 tallet. Visstnok er servicer fulgt og prisen er sånn at jeg sitter igjen med 20 000 i forhold til planlagt budsjett som kan brukes til å få sjekket bilen skikkelig og ha litt igjen til reparasjoner. Mulig jeg stikker og prøvekjører den. Sitter ellers og venter på at en Avensis skal dukke opp igjen, siden de er vel det nærmeste man kommer et sikkerstikk. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...