Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd rundt kjøpt av Passat 2006 1.9 TDI


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurdere å kjøpe en VW Passat 2006 1.9 TDI Comfortline. Det er fulgt servicer hele veien, men på siste service nå denne måneden var det gjort følgende observasjoner:

 

Skifte foring bærebro begge sider bak

Skifte foring bærebro høyre side foran

Oljesvetting bakkant motor (mulig bytte toppdekselpakning)

Ulyd svinghjul

 

Eier sier det vil være reparasjoner på rundt 10 000 og at det ikke er noe som er kritisk med en gang. Nå er det ingen garantier når man kjøper bruktbil, det vil altid være en grad av gambling, og siden vi har en sårbar økonomi prøver jeg å senke risikoen på et eventuelt kjøp så mye som mulig ved å gjøre litt research. Noen som har litt kjennskap til mulige utgifter jeg på påberegne på de anmerkningene som er gjort? Neste EU kontroll på bilen er om et knapt år.

 

Mvh.

Hans Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel på samme sti som min Octavia 2006 1,9TDI

 

Hva jeg har byttet siden jeg kjøpte bilen i 2011:

 

Luftfilter

Kupefilter

Bremsekabler

Håndbrekkwire

Bremseklosser

Bærebro fremme

Hjullager bak

2 sett Xenonpærer

Div andre lyspærer

 

Det var vel det igrunnen.

Spørs jo også hvor langt bilen har rullet.

Nye dekk kan jo alltids være greit å ha. Dette koster rundt 5500 for dekk + skift.

 

Ellers lite feil med bilen.

Lenke til kommentar

 

Det høres helt greit ut bortsett fra svinghjulet. - Det bør du få sjekket på merkeverksted eller NAF f.eks. - Dette er en kjent svakhet på disse modellene, og kan fort bli dyrt.

 

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1606823/tittel/dieselbiler-med-daarlig-svinghjul

Takk for kommentar. Ja jeg googlet litt og fant noe om det der, samt noen ymse priser som fort var rundt 20 000.

 

 

Tar du høyde for bytte i kjøpsprisen så er det jo greit nok, men med mindre merkeverksted sier noe annet må du nesten regne med at det må byttes. (kjenner du noen koster det rundt 5k for svinghjulet, og motoren må deles for å bytte det)

Lenke til kommentar

Det var ikke mye til en så "gammel" bil.

 Sjekk hva de andre ligger ute til så trekker du av ca 15000kr på prisen samt du pruter den ned litt :)

 

Anbefaler deg å ta den på en Naf test eller på et verksted du kjenner noen som kan ta en kikk på den før du går til innkjøp.

Lenke til kommentar

Det var ikke mye til en så "gammel" bil.

 Sjekk hva de andre ligger ute til så trekker du av ca 15000kr på prisen samt du pruter den ned litt :)

 

Anbefaler deg å ta den på en Naf test eller på et verksted du kjenner noen som kan ta en kikk på den før du går til innkjøp.

Prismessig så ligger den godt under andre lignende biler (samme modell og ikke alt for stor forskjell i kilometerstand). Det ligger ved papirer fra verksted som peker på de anmerkningene, så spørs om en NAF test er nødvendig. For min del blir vel det jeg tenker: Hvis jeg går ut fra at jeg må fikse alle anmerkningene innen neste EU godkjenning, hva er worst case scenario prismessig? Svinghjul ser jeg muligens kan koste alt fra 10-20 000. De andre greiene har jeg ikke anelse om.

Lenke til kommentar

Deler hos merkeverksted er ofte dyre.

Selvsagt er det jo ting du selv kan utbedre om du har tid/plass til det.

 

Hva "de andre greiene" vil koste blir bare en ren gjetning.

Går man utifra hjullager koster disse ca 2500-3000kr stk + jobb.

Er du skikkelig uheldig må flere enn et lager byttes siden bilen har rullet såpass langt.

Lenke til kommentar

Deler hos merkeverksted er ofte dyre.

Selvsagt er det jo ting du selv kan utbedre om du har tid/plass til det.

 

Hva "de andre greiene" vil koste blir bare en ren gjetning.

Går man utifra hjullager koster disse ca 2500-3000kr stk + jobb.

Er du skikkelig uheldig må flere enn et lager byttes siden bilen har rullet såpass langt.

2500-3000 for et hjullager høres horribelt ut.

Sist jeg byttet noe sånt, foran på en fwd, var det kanskje 500,

Jobben kan fort ta et par timer dog, og ofte må man justere hjulvinkler etterpå også, varierer litt hvor mye man må demontere.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke akkurat spesifikasjonene, men så at delen lå til rundt 1600 på bildeler.no.

I og med at dette sikkert var et som står enten Audi eller VW på så legger de nok på nesten en tusing.

 

Hadde jeg hatt plass å bytta det selv så hadde jeg nok gjort det, men slik er det ikke.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg vert borti hjullager hvor du må presse selve lageret inn/ut. Kjøper som regel hele sulamitten!

Den jeg byttet var lageret presset inn i hjulspindelen.

Tviler på at denne fås kjøpt sammen med nytt lager, isåfall svært dyrt vil jeg tippe.

Presse ut og inn lager er jo grei jobb, ren rutine det. Er jobben før og etter som er noe å snakke om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...