Gå til innhold

Tror Tesla kommer til å tape penger på Model 3


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Berg presiserer at han ikke kjenner årsaken til Teslas inkasso-situasjon og uttaler seg på prinsipielt grunnlag.

 

Nå sa jeg at jeg hadde hørt det var normalt for selskaper og ha slike saker, ikke for importører alene. Men for all del, det kan være sprøyt det jeg hørte når denne saken kom frem. Men i og med at tesla nettopp dro inn 4mrd kroner uten å legge ut særlig med penger for det er jeg ikke bekymret for at det står på dårlig økonomi... 

 

Det er mye rot i Tesla Norge, blir ikke overrasket om de bare glemmer å betale regningene i alt rotet. 

 

Men som sagt, jeg vet ikke men jeg er heller ikke bekymret. Samme kjøret i 2013 men de er ikke konk enda.. http://www.dagbladet.no/2013/12/18/nyheter/okonomi/hegnarno/tesla/30900328/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere ikke hadde vært så overdrevent positive kunne dere kanskje fått med dere flere.

Sånn som det er nå er det bare motbydelig og virker mot sin hensikt, ingen gidder engang å høre på det.

 

Om du tykkjer det er motbydeleg at nesten alle kjøparane av Tesla Model S er veldig godt nøgde med bilen og ikkje vil byte, då er nok ikkje Tesla noko for deg. Du får heller sjå deg rundt etter ein bil som eigarane hatar og helst vil skifte. Ein gammal Lada, kanskje? Skugg unna moderne bilar, i alle fall. Kanskje ein tilårskommen Jaguar? Dei er kjende for å stå meir på verkstad og ha vondt i noko dyrt, enn dei er på vegen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er ikke særlig bekymret, var lignende sak for noen år tilbake. Etter hva jeg har forstått er det normalt for selskaper og ha mye slike saker på seg. 

 

Akkurat...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/telenor/telenor-har-271-inkassosaker-mot-seg/a/3884009/

 

"- Det er ikke uvanlig at store selskaper pådrar seg inkassosaker, sier administrerende direktør Bjørn Østgaard i Dun & Bradstreet til Dagsavisen."

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2010/11/Statoil-har-hatt-55-inkassosaker

 

"- Det er vanlig at store selskaper har et par betalingsanmerkninger, og det er som regel ikke betalingsevnen det er noe i veien med. Her er det ofte snakk om mindre regninger, for eksempel parkeringsbøter, som flyter for lenge rundt i systemet før de blir betalt, sier Per Einar Rudd, fagansvarlig for kreditt i selskapet Soliditet."

Lenke til kommentar

Ikke den første analytikeren som slår sprekker i muren til Musk !

 

Det som kjennetegner analytikere er generelt at de ikke vet hva de snakker om. Hvor mange analytikere har ikke f.eks. spådd Apple død og begravet? Eller spådde Wii til å bli en gedigen flopp?

 

De fleste analytikere driver med voodoo på lingje med spåkoner og andre selverklærte medier.

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke hadde vært så overdrevent positive kunne dere kanskje fått med dere flere.

Sånn som det er nå er det bare motbydelig og virker mot sin hensikt, ingen gidder engang å høre på det.

 

Det er nok bare hardbarkede Tesla-hatere som deg som tenker slik. Selv har jeg ikke Tesla, og den siden som jager meg bort fra sitt standpunkt er motstanderne av selskapet. Det er bare konstant surmagethet og forsøk på å lire av seg tøys og tull for å finne en eller annen måte å angripe selskapet på.

 

Da tenker jeg at de gjør noe riktig. Litt som med Apple. Jeg sitter selv med Windows-PC og Android på telefonen, men har stor respekt for Apples arbeid. Det er ingen tvil om at de vet hva de driver med, og at de treffer markedet de sikter seg inn på. Resultatet er mange synsere som skal angripe dem for den minste ting, sant eller usant. (Eller Nintendo da de gjorde alt riktig med Wii for den saks skyld - det var virkelig aggressive angrep man kunne se rettet mot selskapet fordi de gjorde det på en måte de mente var riktig, og som fungerte, men som ikke stemte overens med "haternes" oppfatninger.)

 

Nei kjære venn, det er du som sliter med troverdigheten i denne debatten. Oppgulpet ditt virker i sannhet mot sin hensikt. Du overbeviser ingen slik du holder på. Du blir gjennomskuet.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DETTE er det som er problemet.

Jeg vil faktisk diskutere dette, istedet for skjer det som bestandig skjer.

Alle går i skyttergraven, inntar forsvarsposisjon og lader med det største kaliberet de har. 

Må det alltid være sånn?
Det virker på meg som at noen alltid må vinne slike diskusjoner, alt annet har lite å si da.

Tesla-fans, jeg gir dere herved seieren. Godt diskutert og samarbeidet i kampen mot de som ikke er helfrelst enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DETTE er det som er problemet.

Jeg vil faktisk diskutere dette, istedet for skjer det som bestandig skjer.

Alle går i skyttergraven, inntar forsvarsposisjon og lader med det største kaliberet de har. 

Må det alltid være sånn?

Det virker på meg som at noen alltid må vinne slike diskusjoner, alt annet har lite å si da.

Tesla-fans, jeg gir dere herved seieren. Godt diskutert og samarbeidet i kampen mot de som ikke er helfrelst enda.

 

Du vill diskutere? det var jo du som avbrøt diskusjonen med dette håpløse skiltet. Vi andre vill gjerne diskutere.

Lenke til kommentar

 

Tesla har ikke råd til å tape penger for hver bil de selger. Jeg vil tippe Tesla får kostnaden for de relativt enkle komponentene ned på et nivå som er omtrent samme nivå som bensinbiler. Når det skiftet skjer, ikke bare i Tesla, men hos alle leverandørene i Tyskland som leverer komponenter til alle bilselskapene der, så vil det fort bli billigere å produsere elbiler enn det er å produsere vanlige bensinbiler. Elteknologi krever ikke mekanisk motor på samme måte som en bensinbil. Det hele er langt enklere i forhold til komponenter.

 

En bil som Tesla Model 3 bør kunne produseres for under 15.000 dollar med optimalisert produksjon og distribueres for mindre enn 20.000 dollar. Omtrent samme pris som billige bensinbiler selges for idag.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DETTE er det som er problemet.

Jeg vil faktisk diskutere dette, istedet for skjer det som bestandig skjer.

Alle går i skyttergraven, inntar forsvarsposisjon og lader med det største kaliberet de har. 

Må det alltid være sånn?

Det virker på meg som at noen alltid må vinne slike diskusjoner, alt annet har lite å si da.

Tesla-fans, jeg gir dere herved seieren. Godt diskutert og samarbeidet i kampen mot de som ikke er helfrelst enda.

 

La meg raskt minne deg på dine egne bidrag til saklighet, f.eks.:

 

"Hvis dere ikke hadde vært så overdrevent positive kunne dere kanskje fått med dere flere.
Sånn som det er nå er det bare motbydelig og virker mot sin hensikt, ingen gidder engang å høre på det."
 
Du skal ikke snakke for høyt om skyttergraver.
Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet.

Er det din personlege dom, eller har du lese dette i eit eller anna tysk bilblad?
Nei, Tesla er ikke en konkurrent til S-klasse o.l. Den er en konkurrent til "ordinære" biler som A5/7 o.l.
Det er BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-klasse Tesla Model S normalt vert samanlikna med i utanlandske testar. Ingen ordinære bilar har autopilot, går 0-100 på under 3 sekund, kan fjernstyrast, får automatiske programvareoppdateringar, osv. I internasjonal presse vert Tesla samanlikna med andre bilar i sin prisklasse, og kjem svært godt ut av det.

 

Det kan kanskje være litt vondt å lese for en som er nyfrelst,

Hersketeknikkane dine kan du reise lenger inn i byen med. Dei går berre utover deg sjølv.

 

men det er eierne selv som rapporterer dette. Om eierne kommer fra Tyskland, Norge eller hjemlandet USA er fullstendig irrelevant (unntatt for hardbarka fanboys som tror på en konspirasjonsteori om at tysk bilindustri forsøker å legge ned Tesla).

Javel? Eg les fleire fora i fleire land, og ser ingen som gjev Model S stryk på kvalitet. Tvert imot. Men dei er vel automatisk "hardbarka fanboys" fordi dei har kjøpt Tesla? Finst det nokon som trur på denne konspirasjonsteorien du nemner, eller er det ein stråmann?

 

 

For det første er TMS billigere enn for eksempel S-klasse. LANGT billigere i mange land. For det andre er byggekvalitet og status i en helt annen liga på de tyske statusmerkene. At den tilhører samme segment (F-segmentet) betyr ikke at den er en direkte konkurrent til noen av de mest eksklusive bilene vi har på planeten. Du skal være mer enn _litt_ fanboy av Tesla for å mene de stiller likt. Ville du ment at en Tata Manza var en direkte konkurrent til Alfa Romeo Giulietta?

 

Og ja, jeg er overbevist om at når mellom 95 og 100% av alle bilkjøperne til et merke (som blir slaktet på kvalitet) er så fornøyd at de vil kjøpe en igjen, så er de kanskje planetens største fanboys. At du mener tyskere ikke har noe de skulle sagt fordi de er partiske med tysk bilindustri får du stå for.

Lenke til kommentar

For det første er TMS billigere enn for eksempel S-klasse. LANGT billigere i mange land. For det andre er byggekvalitet og status i en helt annen liga på de tyske statusmerkene. At den tilhører samme segment (F-segmentet) betyr ikke at den er en direkte konkurrent til noen av de mest eksklusive bilene vi har på planeten. Du skal være mer enn _litt_ fanboy av Tesla for å mene de stiller likt. Ville du ment at en Tata Manza var en direkte konkurrent til Alfa Romeo Giulietta?

De er ganske klart konkurrenter. S-klasse koster i området 95-300k USD, der de vanligste utstyrte havner i området 100-150k. Model S koster i området 72-150k USD, der de vanligst utstyrte havner i området 100-120k. Litt rimeligere er Model S, men ikke så mye billigere at det ikke er et betydelig prisområde der de vil sammenlignes.

 

S-klasse er helt klart bedre på ting som interiørkvalitet, mens Model S er bedre på ytelser og teknologi. 

Og ja, jeg er overbevist om at når mellom 95 og 100% av alle bilkjøperne til et merke (som blir slaktet på kvalitet) er så fornøyd at de vil kjøpe en igjen, så er de kanskje planetens største fanboys. At du mener tyskere ikke har noe de skulle sagt fordi de er partiske med tysk bilindustri får du stå for.

Model S slaktes ikke på kvalitet. De får "below average", der f.eks S-klasse får "poor", altså dårligere enn Model S. Helt klart burde de forsøke være bedre, men helt elendig er ikke resultatet heller.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For det første er TMS billigere enn for eksempel S-klasse. LANGT billigere i mange land. For det andre er byggekvalitet og status i en helt annen liga på de tyske statusmerkene. At den tilhører samme segment (F-segmentet) betyr ikke at den er en direkte konkurrent til noen av de mest eksklusive bilene vi har på planeten. Du skal være mer enn _litt_ fanboy av Tesla for å mene de stiller likt. Ville du ment at en Tata Manza var en direkte konkurrent til Alfa Romeo Giulietta?

De er ganske klart konkurrenter. S-klasse koster i området 95-300k USD, der de vanligste utstyrte havner i området 100-150k. Model S koster i området 72-150k USD, der de vanligst utstyrte havner i området 100-120k. Litt rimeligere er Model S, men ikke så mye billigere at det ikke er et betydelig prisområde der de vil sammenlignes.

 

S-klasse er helt klart bedre på ting som interiørkvalitet, mens Model S er bedre på ytelser og teknologi. 

Og ja, jeg er overbevist om at når mellom 95 og 100% av alle bilkjøperne til et merke (som blir slaktet på kvalitet) er så fornøyd at de vil kjøpe en igjen, så er de kanskje planetens største fanboys. At du mener tyskere ikke har noe de skulle sagt fordi de er partiske med tysk bilindustri får du stå for.

Model S slaktes ikke på kvalitet. De får "below average", der f.eks S-klasse får "poor", altså dårligere enn Model S. Helt klart burde de forsøke være bedre, men helt elendig er ikke resultatet heller.

 

 

Plausibelt når en på et forum omtaler biler i Europa i dollar og mener at de fleste som kjøper S-klasse kjører rundt i den billigste sorten ... Much Google, such wow. Mulig det er vanlig i Teslakretser å kjøpe den billigste modellen fordi det er alt de har råd til, men de som kjøper luksusbiler har normalt sett ikke behov for å se på kontoutskriftene for å vurdere om de har råd til en eller to nye luksusbiler.

 

At en helt ny modell (som S-klassen du nevner) får litt dårlig score tror jeg ikke bryr Mercedes så mye. Alle nye modeller fra Mercedes får litt dårlig score det første året og jobber seg opp til toppen i løpet av modellens livssyklus - som med alle bilmerker. Model S kom i 2012 og er fremdeles langt under gjennomsnittet. Til sammenligning er den utgående S-klassen nevnt av samme organisasjon som "bulletproof" - i den forstand at den er udødelig, ikke skuddsikker. Tør du gjette på når den første ledningbilen får samme status?

Lenke til kommentar

 

For det første er TMS billigere enn for eksempel S-klasse. LANGT billigere i mange land. For det andre er byggekvalitet og status i en helt annen liga på de tyske statusmerkene. At den tilhører samme segment (F-segmentet) betyr ikke at den er en direkte konkurrent til noen av de mest eksklusive bilene vi har på planeten. Du skal være mer enn _litt_ fanboy av Tesla for å mene de stiller likt. Ville du ment at en Tata Manza var en direkte konkurrent til Alfa Romeo Giulietta?

De er ganske klart konkurrenter. S-klasse koster i området 95-300k USD, der de vanligste utstyrte havner i området 100-150k. Model S koster i området 72-150k USD, der de vanligst utstyrte havner i området 100-120k. Litt rimeligere er Model S, men ikke så mye billigere at det ikke er et betydelig prisområde der de vil sammenlignes.

 

S-klasse er helt klart bedre på ting som interiørkvalitet, mens Model S er bedre på ytelser og teknologi.

S-klasse har vesentlig bedre komfort og byggkvalitet. Model S er rask fra 0-100, men er ganske uegnet som en autobahncruiser. I hvert fall hvis man ønsker å dekke lange distanser uten mange og lange pauser.

 

Tilbake til Model 3. Tror nok analytikerne har rett. Bilproduksjon er og blir en lavmarginsbransje med høye FoU-kostnader.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

For det første er TMS billigere enn for eksempel S-klasse. LANGT billigere i mange land. For det andre er byggekvalitet og status i en helt annen liga på de tyske statusmerkene. At den tilhører samme segment (F-segmentet) betyr ikke at den er en direkte konkurrent til noen av de mest eksklusive bilene vi har på planeten. Du skal være mer enn _litt_ fanboy av Tesla for å mene de stiller likt. Ville du ment at en Tata Manza var en direkte konkurrent til Alfa Romeo Giulietta?

De er ganske klart konkurrenter. S-klasse koster i området 95-300k USD, der de vanligste utstyrte havner i området 100-150k. Model S koster i området 72-150k USD, der de vanligst utstyrte havner i området 100-120k. Litt rimeligere er Model S, men ikke så mye billigere at det ikke er et betydelig prisområde der de vil sammenlignes.

 

S-klasse er helt klart bedre på ting som interiørkvalitet, mens Model S er bedre på ytelser og teknologi.

S-klasse har vesentlig bedre komfort og byggkvalitet. Model S er rask fra 0-100, men er ganske uegnet som en autobahncruiser. I hvert fall hvis man ønsker å dekke lange distanser uten mange og lange pauser.

 

Tilbake til Model 3. Tror nok analytikerne har rett. Bilproduksjon er og blir en lavmarginsbransje med høye FoU-kostnader.

 

Pg hvor ligger disse kostnadene for de tradisjonelle bilprodusentene? Og hvor ligger Tesla sine kostnader innen FoU? Om jeg skal bedrive ren gjettelek så ligger førstnevnte i motorene, mens tesla har sin majoritet i litt å designe bil, resten i å bygge produksjonslinjer.  Når da el-biler blir systematisk billigere enn fossilbilene, da sitter Tesla på en batterifabrikk...

Lenke til kommentar

 

 

S-klasse har vesentlig bedre komfort og byggkvalitet. Model S er rask fra 0-100, men er ganske uegnet som en autobahncruiser. I hvert fall hvis man ønsker å dekke lange distanser uten mange og lange pauser.

 

Tilbake til Model 3. Tror nok analytikerne har rett. Bilproduksjon er og blir en lavmarginsbransje med høye FoU-kostnader.

 

 

Det er jeg uenig, S-klasse har ett mye bedre og komfortabelt interiør, men mangel av støy og den fantastiske drivlinjen til tesla gjør den langt mer komfortabel i mine øyne. Men, den mangler mange hakk på interiør ift en S-klasse, det er helt klart. De er på ingen måte en konkurerende part der. Model S er rask over 100 også, blåser det aller meste.... Men klart, det finnes alltid raskere biler...

 

Det med lange pauser på autobahn er oppskrytt, det er så tettpakket med ladere at en kan ta en ti minutter her, kvarter der, tjue minutter der osv. Men klart, det blir mange stopp etterhvert. Personlig liker jeg bedre å stoppe en lengre pause mens jeg spiser eller gjør noe annet praktisk enn de små pausene.

 

Ut i fra Tesla bjørn sine turer på autobhan vill en komme ca 150km ved å kjøre i 200km/t ved gode forhold, og det er grusom fort, setter en ned hastigheten vill en jo komme betraktelig lengre! 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet.

Er det din personlege dom, eller har du lese dette i eit eller anna tysk bilblad?
Nei, Tesla er ikke en konkurrent til S-klasse o.l. Den er en konkurrent til "ordinære" biler som A5/7 o.l.
Det er BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-klasse Tesla Model S normalt vert samanlikna med i utanlandske testar. Ingen ordinære bilar har autopilot, går 0-100 på under 3 sekund, kan fjernstyrast, får automatiske programvareoppdateringar, osv. I internasjonal presse vert Tesla samanlikna med andre bilar i sin prisklasse, og kjem svært godt ut av det.

 

Det kan kanskje være litt vondt å lese for en som er nyfrelst,

Hersketeknikkane dine kan du reise lenger inn i byen med. Dei går berre utover deg sjølv.

 

men det er eierne selv som rapporterer dette. Om eierne kommer fra Tyskland, Norge eller hjemlandet USA er fullstendig irrelevant (unntatt for hardbarka fanboys som tror på en konspirasjonsteori om at tysk bilindustri forsøker å legge ned Tesla).

Javel? Eg les fleire fora i fleire land, og ser ingen som gjev Model S stryk på kvalitet. Tvert imot. Men dei er vel automatisk "hardbarka fanboys" fordi dei har kjøpt Tesla? Finst det nokon som trur på denne konspirasjonsteorien du nemner, eller er det ein stråmann?

 

 

For det første er TMS billigere enn for eksempel S-klasse. LANGT billigere i mange land. For det andre er byggekvalitet og status i en helt annen liga på de tyske statusmerkene. At den tilhører samme segment (F-segmentet) betyr ikke at den er en direkte konkurrent til noen av de mest eksklusive bilene vi har på planeten. Du skal være mer enn _litt_ fanboy av Tesla for å mene de stiller likt. Ville du ment at en Tata Manza var en direkte konkurrent til Alfa Romeo Giulietta?

 

Og ja, jeg er overbevist om at når mellom 95 og 100% av alle bilkjøperne til et merke (som blir slaktet på kvalitet) er så fornøyd at de vil kjøpe en igjen, så er de kanskje planetens største fanboys. At du mener tyskere ikke har noe de skulle sagt fordi de er partiske med tysk bilindustri får du stå for.

 

 

 

Spetalen? Henger du her også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...