Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tror Tesla kommer til å tape penger på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok enkelte analytikere ikke er veldig oppdatert på utviklingen innen batteriteknologi og -priser. Jeg, som sluttbruker og kjøper av mindre kvanta, kan kjøpe Sanyos nyeste og beste 18650-celler (NCR18650GA 3500mAh) for under $280 pr. kWh ($3,39 per celle). Da er det vel liten tvil om at Tesla betaler LANGT mindre enn dette, med egen fabrikk og som verdens største forbruker av slike celler. Jeg tipper godt under halvparten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke den første analytikeren som slår sprekker i muren til Musk !

 

Tja, eller prøver å slå sprekker i alle fall.

 

I motsettning til analytikeren så har Musk etablert og drevet flere selskaper med over en milliard dollar i omsetning.

 

Det er uansett intersant å følge med på videre om det er blårussen eller ingeniøren som får rett :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla taper penger på hver model S som selges, og vil neppe tjene så mye på hver X heller.

Likevel tror jeg ikke 3 vil selges med tap.

 

Musk har hårete ambisjoner når han starter en ny bilfabrikk som skal konkurrere med alle de etablerte bilgigantene, og SpaceX som skal tjene penger på å utkonkurrere statlige romselskap. 

Likevel er det ingen av de etablerte bilgigantene som kan levere en bil som overgår eller konkurrerer med Tesla S/X, og rakettene hans leverer jevnlig forsyninger til ISS.

Ut ifra det Musk sier så kan man likevel ikke se bort i fra at mye av motivasjonen hans er å forandre verden, ikke bare å tjene penger.

 

Hvor mye Toyota taper på hver hydrogendrevet Mirai er uklart, men noen gjetter på nesten like mye som bilen selges for. Det er ikke uten grunn at Toyota nekter å produsere mer enn noen få tusen biler.

 

Edit: Ser at innledningen blir litt feil, blir dette bedre?

Tesla tjener ikke nok på salg av S til å finansiere løpende utviklingskostnader og investeringer i nye fabrikker for å kunne produsere X, 3, og Powerwall, derfor går Tesla i minus ennå. 

Med mindre Tesla har ukjente planer om store investering i flere fabrikker eller flere nye modeller vil nok Tesla gå i pluss når 3 er i produksjon om noen år.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Tesla taper penger på hver model S som selges, og vil neppe tjene så mye på hver X heller.

 

Det trur eg ikkje. Om du ser vekk frå utviklingskostnadar, tener Tesla pengar. Model S og Model X er ferdig utvikla, med unnatak av mindre forbetringar som er henta frå seinare modellar. No utviklar Tesla Model 3. I tillegg til bilane har Tesla bygd ut eit heilt fantastisk nettverk av superladarar, som òg er bygd for framtida. Dei doblar superladarnettverket kvart år. Dagens bilpark treng ikkje 620 superladestasjonar. Model S og Model X genererer inntekter og pengeflyt nok til at Tesla har råd til å investere i utviklinga av Model 3 og superladarar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla taper penger på hver model S som selges, og vil neppe tjene så mye på hver X heller.

 

Det er ikke helt riktig når det gjelder model S. For X har jeg ingen anelse.

 

Tesla tjener gode penger per S som selges. Tapene til Tesla kommer fra investeringnene knyttet til den enorme ekspansjonene med batterifabrikken i Nevada og utbygging av produksjon i California.

 

Denne artikkelen forklarer dette: http://bgr.com/2015/08/11/tesla-model-s-profits-4000/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For så vidt greit at andre aktører utfordrer Tesla på beregningene slik at Tesla må på banen for å avkrefte/bekrefte realitetene. Selv om mye av dette vil være bedriftshemmeligheter som de sikkert ikke vil snakke helt åpent om.

 

Ellers er det vel ikke så overraskende at en konkurrent har ganske klare incentiver til å bruke litt gale antagelser for å vri tallene i disfavør Tesla. Ganske åpenbart at GM prøver å sverte Tesla.

 

Er det forresten noe overraskende i det at en nyetablert aktør sliter med å levere med pluss på bunnlinja i en tidlig fase hvor fokus må være å få salget over et kritisk voum? Dette kan jo være en helt bevisst strategi fra Tesla sin side. Og volumeffektene på pris vil jo jobbe i favør Tesla over tid mye raskere enn for GM, som har hatt 100 år på å utvikle og optimalisere forbrenningsmotoren (og ikke egentlig kommet imponerende langt på den tiden).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Likevel er det ingen av de etablerte bilgigantene som kan levere en bil som overgår eller konkurrerer med Tesla S/X

 

Øh? Det er ganske mange bilprodusenter som overgår Tesla både på volum, fortjeneste og kvalitet. Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet. Noen ville kanskje vært snille og sagt gjennomsnittlig kvalitet, men i Teslas tilfelle er det dokumentert dårligere enn gjennomsnittet.

 

Det Tesla har vært gode på så langt er å opprette en menighet med lojale tilhengere som ikke bryr seg om problemer med bilene sine. Og der overgår de så å si alle produsenter uavhengig av marked (til og med Apple).

Lenke til kommentar

 

Likevel er det ingen av de etablerte bilgigantene som kan levere en bil som overgår eller konkurrerer med Tesla S/X

Øh? Det er ganske mange bilprodusenter som overgår Tesla både på volum, fortjeneste og kvalitet. Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet. Noen ville kanskje vært snille og sagt gjennomsnittlig kvalitet, men i Teslas tilfelle er det dokumentert dårligere enn gjennomsnittet.

 

Det Tesla har vært gode på så langt er å opprette en menighet med lojale tilhengere som ikke bryr seg om problemer med bilene sine. Og der overgår de så å si alle produsenter uavhengig av marked (til og med Apple).

 

 

Tror ikke du forsto setningen helt, eller den var dårlig formulert. Det er ingen av de etablerte bilgigantene som kan levere en elbil som overgår model S/X og etterhvert 3. Nesten stryk på kvalitet, nei det får den ikke. Men den får dårligere enn sine Tyske "konkurrenter" ja, det er ganske normalt for amerikanske biler vs Tysk. Det er reliability du tenker på som de har/har hatt problemer med. Du må gjerne vise til at det er "dokumentert dårligere enn gjennomsnittet kvalitet" på model S/X. 

 

Og denne påstanden har du så klart fakta på? Eller synser du bare nå? Men du har ett poeng, Tesla eiere er svært fornøyd med bilen sin til tross for problemer. Det sier noe om hvor god bilen er.

Lenke til kommentar

Øh? Det er ganske mange bilprodusenter som overgår Tesla både på volum, fortjeneste og kvalitet.

 

Under 10 år gamle bilprodusentar, eller samanliknar du Tesla med Toyota og Volkswagen no? Tesla produserer to ulike modellar. Begge i klasse med BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-klasse. Model S sel betre enn dei to første, og vart sovidt slått av Mercedes S-klasse i Europa i fjor.

 

Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet.

 

Er det din personlege dom, eller har du lese dette i eit eller anna tysk bilblad?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Likevel er det ingen av de etablerte bilgigantene som kan levere en bil som overgår eller konkurrerer med Tesla S/X

Øh? Det er ganske mange bilprodusenter som overgår Tesla både på volum, fortjeneste og kvalitet. Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet. Noen ville kanskje vært snille og sagt gjennomsnittlig kvalitet, men i Teslas tilfelle er det dokumentert dårligere enn gjennomsnittet.

 

Det Tesla har vært gode på så langt er å opprette en menighet med lojale tilhengere som ikke bryr seg om problemer med bilene sine. Og der overgår de så å si alle produsenter uavhengig av marked (til og med Apple).

 

 

Tror ikke du forsto setningen helt, eller den var dårlig formulert. Det er ingen av de etablerte bilgigantene som kan levere en elbil som overgår model S/X og etterhvert 3. Nesten stryk på kvalitet, nei det får den ikke. Men den får dårligere enn sine Tyske "konkurrenter" ja, det er ganske normalt for amerikanske biler vs Tysk. Det er reliability du tenker på som de har/har hatt problemer med. Du må gjerne vise til at det er "dokumentert dårligere enn gjennomsnittet kvalitet" på model S/X. 

 

Og denne påstanden har du så klart fakta på? Eller synser du bare nå? Men du har ett poeng, Tesla eiere er svært fornøyd med bilen sin til tross for problemer. Det sier noe om hvor god bilen er.

Hvis det subjektive elbilforumet ikke vitner om kvaliteten, så kan du lese den objektive Consumer reports.

Lenke til kommentar

 

Øh? Det er ganske mange bilprodusenter som overgår Tesla både på volum, fortjeneste og kvalitet.

 

Under 10 år gamle bilprodusentar, eller samanliknar du Tesla med Toyota og Volkswagen no? Tesla produserer to ulike modellar. Begge i klasse med BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-klasse. Model S sel betre enn dei to første, og vart sovidt slått av Mercedes S-klasse i Europa i fjor.

 

Model S får jo nesten stryk på kvalitet og modell X ser så langt ut til å være av like dårlig kvalitet.

 

Er det din personlege dom, eller har du lese dette i eit eller anna tysk bilblad?
Nei, Tesla er ikke en konkurrent til S-klasse o.l. Den er en konkurrent til "ordinære" biler som A5/7 o.l.

 

Det kan kanskje være litt vondt å lese for en som er nyfrelst, men det er eierne selv som rapporterer dette. Om eierne kommer fra Tyskland, Norge eller hjemlandet USA er fullstendig irrelevant (unntatt for hardbarka fanboys som tror på en konspirasjonsteori om at tysk bilindustri forsøker å legge ned Tesla).

Endret av IT-guy
Lenke til kommentar

 

 

Hvis det subjektive elbilforumet ikke vitner om kvaliteten, så kan du lese den objektive Consumer reports.

 

 

Og consumer reports har rated bilen til den beste i verden... Men er ikke anbefalt pga reliability issues, men fortsatt scoret best av alle biler testet... 

Lenke til kommentar

 

 
Nei, Tesla er ikke en konkurrent til S-klasse o.l. Den er en konkurrent til "ordinære" biler som A5/7 o.l.

 

Det kan kanskje være litt vondt å lese for en som er nyfrelst, men det er eierne selv som rapporterer dette. Om eierne kommer fra Tyskland, Norge eller hjemlandet USA er fullstendig irrelevant (unntatt for hardbarka fanboys som tror på en konspirasjonsteori om at tysk bilindustri forsøker å legge ned Tesla).

 

 

Alltid skal vi som kjører Tesla være frelste. Du også forstår at dette ikke er gitt. Hele 97% ville kjøpt bilen på ny, selv om den har problemer. Pga som consumer reports sier den er verdens beste bil, når den virker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...