Gå til innhold

Noen ganger liker jeg vanskelige løsninger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hvis noen hadde levert et økosystem"

Det leveres allerede i dag. Veldig mange som jobber i kontorstillinger i dag bruker kun standard Office-pakke. Du nevner selv Windows og Continuum, og det fungerer utmerket godt til den type arbeid. I tillegg slipper man den kabelsalaten du hadde i din testrigg. På mange arbeidsplasser med møterom finnes det allerede skjerm og tilkoblingsmuligheter til PC (med et hav av ulike kabler for å kunne håndtere alle de ulike PC-kontaktene). Det er ikke noe i veien for at disse bedriftene kan bytte ut de tunge laptopene og kabelsalaten med en telefon og en enkelt Continuum-boks. 

Ellers er Microsoft ganske tydelig på at det er telefoner som er de nye PCene. Det er den veien Microsoft jobber og "alle" forventer at den beryktede Surface Phone blir en telefon som kan kjøre x32-apper (personlig har jeg mer tro på at det blir x64).

Å bruke en mobil som PC er ikke fremtiden, det er nåtiden. Hindringen er at folk flest er for opptatt av å ha muligheten til å sende penisbilder på Snapchat.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Microsoft Lumia 950, det lille sammenleggbare tastaturet til Microsoft, samt finne en skjerm/TV med trådløs tilgang (Miracast), så har man en PC med Office-programmene og andre app'er som måtte være tilgjengelig. Er ikke skjermen tilgjengelig trådløs, så er adapteret til Microsoft utmerket for å løse dette. Alt burde få plass i en jakkelomme, dvs ikke skjermen/TV'en. I tillegg må man ha med ladder til telefonen og kanskje en mus. Begrenset hvor elegant det er i lengden å bruke mobiltelefonen til styreplate, men det fungerer. Man trenger ikke å ta med Contiuum-boksen med ledninger annet enn at man sikkert får bedre ytelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Begrenset hvor elegant det er i lengden å bruke mobiltelefonen til styreplate, men det fungerer. Man trenger ikke å ta med Contiuum-boksen med ledninger annet enn at man sikkert får bedre ytelse.

Sier du at man kan bruke touchskjermen som touchpad?

Lenke til kommentar

nulleut: Den der så kjempespennende ut. Vi har tatt kontakt med utviklerne :)

Angående Continuum - noe av poenget her er ikke at det ikke finnes løsninger. Det var mer et litt nerdete prosjekt for å finne ut hva man kan gjøre med et lite lass tilbehør og det riktige mellomleddet - i dette tilfellet en Micro-USB-basert USB-hub. Det fungerte overraskende greit, men det er på ingen måte noe vi regner med at noen kommer til å gjøre til daglig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg sliter med å se noen fordeler pd. ved at mobilen skal ta jobben som "kontormaskin".

Dog, hadde det eksistert en utbredt standardisering slik at en nærmest hvor-som-helst kunne plugge greia til de nødvendige inn/ut-enheter (samt energi) ville det nok gitt en gevinst.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se noen fordeler pd. ved at mobilen skal ta jobben som "kontormaskin".

Dog, hadde det eksistert en utbredt standardisering slik at en nærmest hvor-som-helst kunne plugge greia til de nødvendige inn/ut-enheter (samt energi) ville det nok gitt en gevinst.

Standardene finnes allerede. Miracast/USB-C for overføring av bilde, og Bluetooth/USB-C for mus/tastatur. Og evt. USB-C for strøm, så alt er allerede på plass, og blir brukt i Continuum, så det er bare for Apple og Google å henge seg på og ikke lage egne innestengte løsninger som de har gjort i bil.

Hadde vert så mye bedre om bilfabrikantene hadde standardisert seg på en løsning som enkelt og greit var en touch-skjerm med USB-C kontakt, og så kunne telefonleverandørene laget løsninger som Continuum tilpasset bruk i bil.

Plugg inn telefonen og så får du opp snarveger til for eksempel musikk, navigasjon etc på touchskjermen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner å bli mange år siden jeg tok i bruk en Nokia N8 som "PC". På sene kvelder på jobb når det var lite å gjøre fungerte det utmerket å koble N8 til en TV med HDMI kabel, koble til en ekstern hardisk og mus/tastatur gjennom en USB hub. Dette ga meg en helt ok medie PC som også kunne brukes til enkelt kontorarbeid som å føre log, timer og registrere rapporter. Funket utmerket, uten noen form for forsinkesle, og med svær skjerm (desverre bare med 720 oppløsning), men helt greit for å se rippede tv-serier og jobbe i kontor programmer.

Var det bare Nokia som var tidlig ute, eller er bare "Tek" litt sent ute?

-ED-

Lenke til kommentar

Mobilen er touchpaden ja.

Javist !

Bare å late Lapptopp'n vere som den er, men uten Cpu og styreflate, og så putte inn telefonen der styreplaten pleier å vere.

Da slepp man både det ene og det andre, og kan ha sensitiv informasjon på innerlomma.

Behøver ikke gå utover omsetning dette. Mye bra vil ha mer ! Blir som å kjøre dieselelektrisk, mye fint kan hektes på, og gen motor kan byttes mot en brencelcelle.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Standardene finnes allerede. Miracast/USB-C for overføring av bilde, og Bluetooth/USB-C for mus/tastatur.

Nå tenkte jeg på så utbredt at en slipper å dra med seg inn/ut-enheter.

Denne f.eks;

... løsninger som dette: http://getsuperbook.com/

...finner jeg helt meningsløs da du må dra med deg dingsen. Da kan en likegodt dra på en laptop.

Hadde vert så mye bedre om bilfabrikantene hadde standardisert seg på en løsning som enkelt og greit var en touch-skjerm med USB-C kontakt, og så kunne telefonleverandørene laget løsninger som Continuum tilpasset bruk i bil.

Plugg inn telefonen og så får du opp snarveger til for eksempel musikk, navigasjon etc på touchskjermen.

Vel, jeg misliker touch i bil- en må ta blikket vekk fra veien. Fysiske knapper kan en føle seg frem til. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg bruker en MHL adapter på min Samsung S7 edge hver dag på kontoret. Den har mus, tastatur og SSD tilkoblet. Skjermen er en 27", å dette fungerer helt uten lagg! På denne kan jeg gjøre alt innen kontorjobb, enkel foto/video redigering, se filmer fra NAS'n som står hjemme osv..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Yodobashi Camera-sangen

Meget spesiell verson av "Stakkars store sterke karer"... ren rip off...

Haha, så sant, så sant.

Legg til Yodobashi Camera-sangen, som er en slags øvelse i dårlig MIDI-musikk, og går på konstant repeat i gigantbutikken. Det var vanskelig å vite om «låta» var der for å trekke kunder inn i butikken, eller for å sørge for at de også kom seg ut derfra igjen i rimelig tempo.

Når man, uten at man egentlig kan ett eneste ord japansk, kan denne sangen utenat, da er det på høy tid å gå! :-)
Lenke til kommentar

For meg var en PC mus redningen da skjermen på min Xperia Z3 Compact sprakk og touchskjerm ikke virket lenger, da den lå på bordet. Før innlevering til service vill jeg laste ut noe data og resette hele telefonen. Med musen kunne jeg "taste" inn koden for å låse opp telefonen og bla i menyene og gjøre det som trengtes før service.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Standardene finnes allerede. Miracast/USB-C for overføring av bilde, og Bluetooth/USB-C for mus/tastatur.

Nå tenkte jeg på så utbredt at en slipper å dra med seg inn/ut-enheter.

Denne f.eks;

... løsninger som dette: http://getsuperbook.com/

...finner jeg helt meningsløs da du må dra med deg dingsen. Da kan en likegodt dra på en laptop.

Vel, jeg misliker touch i bil- en må ta blikket vekk fra veien. Fysiske knapper kan en føle seg frem til

Du skrev jo "Dog, hadde det eksistert en utbredt standardisering slik at en nærmest hvor-som-helst kunne plugge greia til de nødvendige inn/ut-enheter (samt energi) ville det nok gitt en gevinst."

Så da må du nesten utdype.

Med de åpne løsningene som Continuum baserer seg på så kan du fint ha "terminaler" bestående av skjerm/mus/tastatur som du kobler deg til og fra.

For eksempel kan ett hotell ha en TV med Miracast, og så kan hotellet enten ha tastaturer liggende på rommene, eller du kan ha ett Bluetooth-tastatur i kofferten.

Fordelen med slike enheter som den du linker til der er at de er billigere, lettere, og at du alltid jobber med filene fra samme enhet slik at du for eksempel slipper å få problemer med synkronisering av filer. Se på de løsningene som HP og Acer må presenterer for selskaper. istedenfor å kjøpe inn en laptop, mobil, og dockingstasjon m/skjerm la oss si 20-30.000kr så kjøper de nå en mobil, en skjerm og en slikt "skall" som du linker til. for 10.000kr. Og så trenger du bare å bytte ut mobilen annethvert år eller noe slikt.

Det vi ser nå er selvfølgelig 1. gen så det er ikke helt klart for alle nå, men at det er fremtiden bør det ikke bære noen tvil om.

Angående fysiske knapper i bil, så finnes det begrensninger på hva du faktisk kan gjøre med de uten å måtte se på skjermene uansett. Du kan styre volum, bla til neste/forrige sang, velge radio/annen kilde, og navigere mellom 10 radiokanaler. Dette er ting du fortsatt kan gjøre med fysiske knapper selv om du bruker mobilen som kilde.

Om du for eksempel skal bla igjennom flere radiokanaler, eller kjøre en scan etter kanaler så må du uansett se på skjermen, om du skal finne en lydbok, podcast, navigere, eller bla gjennom musikk-katalogen for å finne noe du vil høre på så må du fortsatt se på skjermen.

Vegen rundt det meste av dette ligger selvfølgelig i tale-kommandoer, og det er på full fart inn.

Dette undergraver dog ikke min påstand om det beste hadde vert at alle baserte seg på åpnestandarder som USB-C, Bluetooth og Miracast for tilkobling av mobil til bilens skjerm/høyttaler/mikrofon.

Endret av Zicos
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...