Gå til innhold

Liv etter døden? tenker mye på død


Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner ikke hva som er så forlokkende med å leve evig som en ånd. For med virker det fryktelig kjedelig.

Og siden de kristne, jødene og muslimene har samme abrahamske gud, så har de vel samme himmel/paradis. Høres ikke forlokkende ut.

Eg trur på ei lekamleg oppstode. I himmelen kjem vi til å få herlegdomslekamar. Det er mykje vi ikkje veit om himmelen, men at det vert kjedeleg har eg null tru på.

Dei som trur på Jesus går til himlen. Alle andre, inkludert jødar og muslimar, går til helvete.

Men du må da bli tre skjeler/lekamer. Du havner i guds himmel, men samtidig så havner du i jødene og muslimenes helvete:) ikke enkelt dette her.

 

Mens du sitter i himmelen og kjeder deg til evig tid, så har jeg sagt godnatt og "sover" til evig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Cair: Greit nok at du tror alle andre går til helvete. Men hvordan tror du helvete er? Tror du det er evig pine i flammer som aldri slukker, eller tror du mer at det er en plass med fravær av Gud, hva enn det måtte innebære?

Utifrå Bibelen og det Jesus seier om helvete, trur eg helvete er begge deler. Både ein eldsjø med gråt og skjering av tenner, men også ein stad utan Gud. Når Gud tek bort alt det gode han har skapt, vert eksistensen skrekkeleg. Eg trur det er den evige adskilling frå Gud som vil smerte mest.

"skjering av tenner" det var verre, det orker jeg ikke høre på til evig tid da jeg er overfølsom for lyder "Hyperakusis". Kanskje jeg må tenke meg om en gang til.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke hva som er så forlokkende med å leve evig som en ånd. For med virker det fryktelig kjedelig.

Og siden de kristne, jødene og muslimene har samme abrahamske gud, så har de vel samme himmel/paradis. Høres ikke forlokkende ut.

 

Her strides Kristne seg imellom. Ikke alle mener de skal til en himmel, og det står vel faktisk også at kun 144 000(var det rett?) skl dit. De resterende (som altså er sett i nåde med og ikke ble fortapt) skal leve på ("arve") jorden i et 1000 års rike med fred.

Ok, skjønner at du tilhører jehovas vitner :) det krydde av jv i byggefeltet her i går, telte syv stykker rett utenfor huset. Sikkert en eller annen kampanje de holder på med.

 

Det som skremte meg og som jeg ikke har sett før er at de har med seg barn når de går på døra til folk. De hadde med seg en liten jente på 10 - 12 år. Stakkars barn. De burde få fred til de ble myndig og kunne bestemme selv på lik linje med at muslimske barn burde slippe å bære religiøse plagg til de var myndige og kunne bestemme selv.

 

 

Tilhører ingen ting, er en agnostisk hedning. Sier bare at der er det uenighet, og det er ikke bare JV som legger vekt på den biten.

Har hørt andre som kaller seg "sanne Kristne" påpeke det samme.

 

Det er jo riktig at det der står i Bibelen, hvordan tolker så du de beskrivelsene?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skjønner ikke hva som er så forlokkende med å leve evig som en ånd. For med virker det fryktelig kjedelig.

Og siden de kristne, jødene og muslimene har samme abrahamske gud, så har de vel samme himmel/paradis. Høres ikke forlokkende ut.

 

 

Her strides Kristne seg imellom. Ikke alle mener de skal til en himmel, og det står vel faktisk også at kun 144 000(var det rett?) skl dit. De resterende (som altså er sett i nåde med og ikke ble fortapt) skal leve på ("arve") jorden i et 1000 års rike med fred.

Ok, skjønner at du tilhører jehovas vitner :) det krydde av jv i byggefeltet her i går, telte syv stykker rett utenfor huset. Sikkert en eller annen kampanje de holder på med.

Det som skremte meg og som jeg ikke har sett før er at de har med seg barn når de går på døra til folk. De hadde med seg en liten jente på 10 - 12 år. Stakkars barn. De burde få fred til de ble myndig og kunne bestemme selv på lik linje med at muslimske barn burde slippe å bære religiøse plagg til de var myndige og kunne bestemme selv.

 

Tilhører ingen ting, er en agnostisk hedning. Sier bare at der er det uenighet, og det er ikke bare JV som legger vekt på den biten.

Har hørt andre som kaller seg "sanne Kristne" påpeke det samme.

 

Det er jo riktig at det der står i Bibelen, hvordan tolker så du de beskrivelsene?

Hvordan jeg tolker de beskrivelsene, jo det er enkelt og kan forklares med et ord. Eventyr

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tiden etter døden er lik den før individet ble født. Ingenting.

For bevisstheten slutter tiden å eksistere, energien som finnes det fysiske vil endre form.

 

En er bra sjølopptatt om en går rundt å tror livet har noen utvidet mening.

Lenke til kommentar

Cair: Greit nok at du tror alle andre går til helvete. Men hvordan tror du helvete er? Tror du det er evig pine i flammer som aldri slukker, eller tror du mer at det er en plass med fravær av Gud, hva enn det måtte innebære?

Ah, Sebby. Godt jobbet. Nok et tilfelle av at du hopper inn i tråd, nekter å reagere når noen utfordrer deg, men utfordrer andre tilbake. Men jeg skjønner deg godt - du vet nok med deg selv at du ikke vil evne å forsvare det du tror på på en intellektuelt tilfredsstillende måte, og nøyer deg derfor med dine små, og temmelig patetiske, stikk mot ateisme og naturalisme. Du skal ikke snart begynne å diskutere på dette diskusjonsforumet? Ikke? Nei, trodde ikke det.

 

Edit: Typo.

Endret av Imlekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Tiden etter døden er lik den før individet ble født. Ingenting.

Sorry kompis, men det vet du ikke. :)

Trenger man å vite i dine kretser, er det ikke nok å tro?

 

 

Sa han at han vet da? Det var foregådende skribent som uttrykte seg som om han visste. Ikke vri sånn på det som blir sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tiden etter døden er lik den før individet ble født. Ingenting.

 

Sorry kompis, men det vet du ikke. :)

Trenger man å vite i dine kretser, er det ikke nok å tro?

 

Sa han at han vet da? Det var foregådende skribent som uttrykte seg som om han visste. Ikke vri sånn på det som blir sagt.

Hele hans liv og religion er bygd på å tro og ikke vite. Sebby bekjenner seg som kristen. Så hvorfor slenge med leppa når andre kommer med en antagelse når han selv "bare tror"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Tiden etter døden er lik den før individet ble født. Ingenting.

Sorry kompis, men det vet du ikke. :)
Jeg vet at alt min kunnskap om tiden før jeg ble født har blitt meg fortalt etter min fødsel.

 

Strukturelt er det ikke allverdens forskjell på meg og en bøtte med sand. Bare litt andre atomer. Biologisk er jeg rimelig lik alle andre DNA baserte livsformer. Litt forskjellige molekyler. Alt skapt av tidligere stjerner.

 

Ser ingen grunn til at jeg (eller livsformer lik meg) skal være spesiell på noen som helst måte, liv etter døden gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Så noe levende kan ikke være mer enn noe som er dødt(en bøtte sand)?

Javel, men jeg har problemer med å bli overbevist om det. Uansett hvor mye det fysiske blir nudd, vendt, målt, analysert..
Tanke og bevissthet osv er selvsagt det spesielle med levende vesener, samme hvor mye dere går inn for å se bort fra det.

 

Så din forklaring overbeviste ikke meg det spøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tanke og bevissthet osv er selvsagt det spesielle med levende vesener, samme hvor mye dere går inn for å se bort fra det.

 

Bevissthet/selvoppholdelsesdrift er bare resultat av evolusjon. Elektroniske signaler mellom celler. Varianter som ikke fungerte har gått tapt, vår rase er resultat av utvikling som har fungerert hittil.

Dersom suksess måles i antall ligger vi langt etter f.eks bakterier, helt uten komplekse nervesentre (hjerne). Det er flere bakterier som lever i deg enn mennesker på jorden. Sånn sett er de mer spesielle enn oss.

 

Beklager å skuffe deg, men din oppfatning av "jeg" indikerer ingen utenomkroppslig form av eksistens. Det er kun et resultat av evolusjonen, noe som skal gi deg en grunn til å leve lenge nok slik at du kan å forplante deg.

Lenke til kommentar

Du verden for en innsikt.

 

 

Evolusjon.. ..Elektroniske signaler mellom celler..

 

Og dette tar du som ventet som et ferdig avklart svar, fordi 'sånn fungerer det' liksom.

Beklager å skuffe deg. Som sagt, en kan definere og beskrive hvordan det (teknisk sett) "funker" til man blir blå. Det endrer dessverre ingenting vedrørende spørsmålet om eventuelt livet utover det vi vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Beklager å skuffe deg. Som sagt, en kan definere og beskrive hvordan det (teknisk sett) "funker" til man blir blå.

Du får tro på de eventyr du finner trøst i, hvilket forøvrig er en av fordelene med et åpent samfunn. Bare ikke bli en av "tro det samme eventyret som meg eller dø"-gjengen, slike patetiske bananskaller er plagsomme.

 

Forøvrig finnes det individer som tror "Siri" i iPhonen er en fysisk person, og heller ikke der nytter det med tekniske (bort)forklaringer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...