Gå til innhold

Liv etter døden? tenker mye på død

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 19 år, jeg tenker en del på døden, dette høres kanskje rart ut, men jeg tenker ofte på døden å at jeg gleder meg til døden, ikke med at jeg vill dø, men at jeg får vite hva som skjer. jeg har ikke noe planer eller tanker om å da mitt egent liv. er dette en vanlig tanke for en som er så ung?

jeg har et livsyn på at vi mennesker blir gjennfødt, for meg virker det som den mest logiske tanke måten, begrunn av, vi mennesker dør aldri ut, det blir født mennesker hver dag imens det dør folk hver dag, da synes jeg det virker som vi forflytter oss til de som blir født når vi dør. Hva er deres meninger om dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo si at jeg tenker en del på dette selv, uten at jeg "gleder" meg til døden slik som du sier. Føler mer at det å tenkte litt på døden i blant hjelper meg å få ting litt i perspektiv i en verden hvor alle stresser og bygger fasader. Jeg har litt vanskeligheter med å følge den tankegangen din om at mennersker blir gjenfødt, spesielt fordi at jordas befolkining er i konstant vekst og ikke forholder seg lik hele tiden. Likevel, så har jeg en slags tro på at det kanskje er mer etter døden en bare "ingenting". Klart at dette er like mye ønsketenking som "tro", men har man ikke troa på noe, så har man som kjent ingenting.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Jeg tror at når vi dør så er vi ikke noe mer. Det blir helt svart. Vi føler ikke, puster ikke, tenker ikke, ser ikke, hører ikke, alle sansene er borte og sjelen vår eksisterer ikke lenger. Det er ekkelt å tenke på syns jeg. Jeg går med dødsangst når jeg er lykkelig og har det bra, for da vil jeg jo ikke at livet skal ta slutt. Men når ting går til helvete hadde det ikke gjort meg noe å finne ut hva som skjer etter døden. 

Noen ganger fantaserer jeg litt om at alle kommer til himmelen og at vi da får møte hverandre igjen. Tenker noen ganger på hvordan det ville vært å møte bestemor igjen. Men så kommer jeg på at alt er bare fantasi og at dette naturligvis aldri skjer. Det er derimot en fin tanke å ha, vil jeg påstå. 

Lenke til kommentar

Kan jo si at jeg tenker en del på dette selv, uten at jeg "gleder" meg til døden slik som du sier. Føler mer at det å tenkte litt på døden i blant hjelper meg å få ting litt i perspektiv i en verden hvor alle stresser og bygger fasader. Jeg har litt vanskeligheter med å følge den tankegangen din om at mennersker blir gjenfødt, spesielt fordi at jordas befolkining er i konstant vekst og ikke forholder seg lik hele tiden. Likevel, så har jeg en slags tro på at det kanskje er mer etter døden en bare "ingenting". Klart at dette er like mye ønsketenking som "tro", men har man ikke troa på noe, så har man som kjent ingenting.

Du bør ha tro på at du kan få mest mulig ut av livet mens du har det, ikke at du skal ha det gøy (eller "leve livet") når du er død. Det er en fullstendig bortkastet og naiv tro siden du bare kommer til å ligge og råtne i kisten. Drit i døden, konsentrer deg om livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør ha tro på at du kan få mest mulig ut av livet mens du har det, ikke at du skal ha det gøy (eller "leve livet") når du er død. Det er en fullstendig bortkastet og naiv tro siden du bare kommer til å ligge og råtne i kisten. Drit i døden, konsentrer deg om livet.

Hvordan i all verden vet du dette? :)

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke blir brent så tyder alt på at du kommer til å ligge og råtne i en kiste Sebby, du råtner og blir til nedbrutt energi eller blomsterføde om du vil. From stardust to stardust.. amen.

Hvordan i all verden noen kan påstå at man vet noe mer en dette som f.eks gjenfødelse (hindusime/buddhisme) eller et evig liv etter døden som en himmel/helvete (Abrahamske) er for meg en gåte. Det er dit du bør rette ditt eget spørsmål, men det er vel ikke sånn troen din fungerer, man stiller ikke spørsmål ved den. 

Det vanlige er å hente ut informasjon fra fakta baserte observasjoner - som er akkurat hva D8P forteller deg, og som du reagerer på. Hvor har du din informasjon fra? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tenker noen ganger (håper) at jeg får vite sannheten ved absolutt alt. Jeg har da et altomfattende sanseorgan som får vite alt om menneskeheten, jorda, universet, evt. gud osv. Jeg kan se alle situasjonene jeg var oppi igjen fra andre perspektiver, hvordan de rundt meg tenkte, hva som kunne ha skjedd hvis jeg gjorde det og det osv. Store hendelser, 9/11, hendelser som ble avverget f. eks, hypotetiske hendelser. Så jeg har altså uendelig med sanser og uendelig med utregningsstyke og får sannheten om alt.. Da kan jeg godt dø nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Store hendelser, 9/11, 

Litt morsomt hvordan hjernen vår fungerer egentlig når man tenker på det som en stor hendelse. 9/11 er en utrolig liten hendelse i grunn som bare er opphypet av USA og vestlige medier. I det store bildet så er 9/11 bare en helt vanlig dag.

On-topic:

Det er helt vanlige tanker. De aller fleste har det. Kanskje de aller mest seriøse tankene kommer rundt 16+ alderen og fram til midtlivs-krisen (der sen-reaksjonene på det kommer).

Når det kommer til liv etter døden så skal det et ganske stort "mirakel" til for at det er noe annet enn 100% svart og uendelig ubevissthet når man dør.

Hvis man skal snakke om liv etter døden så må man først være enig i at jeg-et er noe mer enn bare elektriske impulser i hjernen (m/mer). Og allerede der møter du på store problemer. Hvordan kan det være noe liv etter døden hvis alt man ér, er ødelagt/dødt/borte?

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det  i bevisstheten som reflekterer at du er bare en haug med elektriske signaler er ikke det samme som de elektriske signalene ... elektriske signaler kan ikke se at "jeg er bare elektriske signaler" ... så der er mer enn bare elektriske signaler, men hva det er eller om det er noe å leve videre på er en annen sak 

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden vet du dette? :)

Ingen vet det.

Det er det mest sannsynlige. Det kan godt hende at det finnes en form for etter-liv, men det vi kan si med sikkerhet er at et etter-liv ikke vil ha noe til felles med det bibelske.

Bibelen er så full av feil at sannsynligheten for noe så sprøtt som "Himmel" og "Helvete" er null.

Lenke til kommentar

Det  i bevisstheten som reflekterer at du er bare en haug med elektriske signaler er ikke det samme som de elektriske signalene ... elektriske signaler kan ikke se at "jeg er bare elektriske signaler" ... så der er mer enn bare elektriske signaler, men hva det er eller om det er noe å leve videre på er en annen sak 

Kjøtt, blod, elektriske impulser og andre naturlige ting er det i alle fall. Det som er sikkert er at de ikke er noen "sjel" eller noe. 

Er jo verdt å tenke på at de som av og til opereres i hodet kan endre personlighet osv. Betyr det at "sjelen" har endret seg? Nope. Det betyr at den man er bare er sammensetningen av det som er inni hodet.

Alt er nok ikke bare elektriske impulser, men alt er naturlige kjemiske reaksjoner som kan måles, endres og kanskje etterhvert gjenskapes.

Lenke til kommentar

Jeg tenker noen ganger (håper) at jeg får vite sannheten ved absolutt alt. Jeg har da et altomfattende sanseorgan som får vite alt om menneskeheten, jorda, universet, evt. gud osv. Jeg kan se alle situasjonene jeg var oppi igjen fra andre perspektiver, hvordan de rundt meg tenkte, hva som kunne ha skjedd hvis jeg gjorde det og det osv. Store hendelser, 9/11, hendelser som ble avverget f. eks, hypotetiske hendelser. Så jeg har altså uendelig med sanser og uendelig med utregningsstyke og får sannheten om alt.. Da kan jeg godt dø nå.

Det hadde vært fett! :D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kjøtt, blod, elektriske impulser og andre naturlige ting er det i alle fall. Det som er sikkert er at de ikke er noen "sjel" eller noe. 

Er jo verdt å tenke på at de som av og til opereres i hodet kan endre personlighet osv. Betyr det at "sjelen" har endret seg? Nope. Det betyr at den man er bare er sammensetningen av det som er inni hodet.

Alt er nok ikke bare elektriske impulser, men alt er naturlige kjemiske reaksjoner som kan måles, endres og kanskje etterhvert gjenskapes.

Å si at alt kan måles er vel litt på kanten - og hva er nå sjel for noe ... det jeg vil frem til er at man kan se nøye på egen bevissthet og finne at den er langt mer enn vi til nå kan måle og forklare, men å forklare andre at det er sånn er også komplett umulig. De må titte på bevisstheten selv, men det er det de færreste som både vil og tør. De tar heller for gitt å bli servert "sannheten" fra forskere og Guruer

Personlighet er bare en psykologisk funksjon man kan trene på å skru av og på helt etter behov, ikke noe mystisk i det hele tatt, men det som ligger bak personlig bevissthet er langt mer spennende og langt mer intelligent enn det "Kråkeslottet"

Man er ikke det som tenker og føler, men vi har blitt opplært til å tro det og trener hele livet på å være det falleferdige og fragmenterte byggverket. Ser man nærmere på det vil det rase sammen og den man tror er "meg" fordufter som en ånd I fillehaug ... det er vel det som skremmer vettet av folk fordi de vil nå så gjerne tro at de er noe fast og uforanderlig

Bevisstheten er ganske enkelt en blitslampe, og den du nok mest er er tomrommet mellom glimtene av lys

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Naivt å tro at det aldri kan måles. Ny teknologi kommer med tiden til å fullstendig kartlegge og forstå hvordan hjernen og kroppen fungerer 100%. Da kanskje blir det svar nok for de som tror bevissthet er noe mystisk, spesielt og vanskelig å forklare.

Det er naivt og ganske sprøtt å ikke gjøre det mest praktiske når det skal forskes på bevissthet, nemlig at forskeren ser på sin egen bevissthet og på den måten får direkte erfare de fenomener han med fragmentert viten og tilfeldige måleinstrumentet forsøker kartlegge på andre måter. Jeg har ikke sagt at det aldri kan måles, men til nå har vi ikke brukbar teknologi og metoder. Hva som skjer I fremtiden er spåkonemat, og imens sitter du og mange andre med alle muligheter hos dere selv ... det er naivt det

Du sier det er "mystisk", og det er fordi du rett og slett er ukjent med å forske. Når du får viten forsvinner det mystiske logisk nok, men det nytter ikke å bare sitte der og vente på at andre skal forklare deg hva du har mellom øra. Det er jo å være en "religiøst troende" slik jeg ser det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...