Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

trenger hjelp til regelverk som gjelder borettslag og overføring av andel

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg prøvd å finne frem i regelverket som gjelder overføring av andel i borettslag, men er ikke sikker på om jeg har kommet frem til riktig løsning.

Jeg kommer til å stå som eier av leilighet/borettslagsleilighet. Planen er at et yngre søsken som skal bo der sammen med meg i den leiligheten i noen år, skal "overta" den etter meg. Det vil si at vedkommende tar over gjelden jeg har i banken ifm kjøp av denne leiligheten, og jeg overfører leiligheten/eierskapet til andelen i borettslaget til han og flytter ut.

Det jeg forstår ut fra regelverket som gjelder borettslag er at for leiligheter som legges ut for salg, så har borettslagets øvrige andelseiere forkjøpsrett. Men gjelder dette også mitt tilfelle som nevnt over? Altså i mitt tilfelle er det jo ikke et "salg" som kommer til å skje idet lillebror ikke kommer til å betale meg penger. Han kommer kun til å overta gjelden i byttet mot leiligheten. Men er det fremdeles slik at borettslagets andelseiere har forkjøpsrett også i et slikt tilfelle ettersom det tross alt skjer et eierskifte? Jeg er svært forvirret her...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er søsken har dere fritak for forkjøpsrett:

Forkjøpsrett kan ikkje gjerast gjeldande når andelen går over til ektemake, til andelseigarens eller ektemakens slektning i rett opp- og nedstigande linje, til fosterbarn som faktisk står i same stilling som livsarving, til sysken eller til nokon annan som i dei to siste åra har høyrt til same husstand som den tidlegare eigaren. Forkjøpsrett kan heller ikkje gjerast gjeldande når andelen går over på skifte etter separasjon eller skilsmål, eller når ein husstandsmedlem tek over andelen etter føresegnene i husstandsfellesskapsloven § 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...