Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øyekontakt

Anbefalte innlegg

Hva er greien med øyekontakt??

Dette er jo noe som skal gå helt av seg selv, men etter jeg begynte å fokusere på det så er det blitt veldig vanskelig.

Noen som har gode råd her??

Føler jeg stirrer alt for intenst når jeg ser rett inn i øynene..

Blir jo litt merkelig å begynne å se på nese/munn hele tiden grunnen angst for blikket!

Takker for gode svar her?

Anonymous poster hash: 8deae...e2a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å se mellom øynene og litt overalt i ansiktet, men føler det blir veldig unaturlig.

Skjønner faktisk ikke hvorfor det er så vanskelig å se rett i øynene..

Jeg føler at folk blir veldig stresset når jeg ikke får til å se de på en grei måte i ansiktet.

Den følelsen er sykt ubehagelig! Men når jeg blir redd for at folk skal føle seg ukomfortabel ved å møte blikket mitt så har jo vi den vonde sirkelen i gang! Dette har jeg slitt med i lang tid men er veldig klar for å bli kvitt det nå fremmover!

Lenke til kommentar

Den du prater men klarer ikke å se om du ser mellom øyet eller litt under.

Å se rett i øyet hele tiden er jo heller ikke normalt når man ser i ett ansikt.

Veksle litt er jo viktig

Men den følelsen av at det er unaturlig er den samme om man ser på nese, øyne eller øyebryn.

Tror det er noe med å føle seg sikker på det man gjør. Å klare å glemme det gjør man sikkert ikke før man er noenlunde trygg på dette. Tenker jeg da.

Men jeg sliter jo med det så mulig jeg tar veldig feil..

Lenke til kommentar

Vel, grunnen til at mennesker ser hverandre i øynene, er at det finnes informasjon der som er viktig ved kommunikasjon. Vi ser forresten ikke bare rett i øyet, men også områdene rundt. Øyne og mimikk hjelper oss å forstå det indre hos andre. Den som unngår blikkontakt vil gå glipp av informasjon, og lettere misforstå andre mennesker. Det samme gjelder selvfølgelig om du isteden ser mellom øynene eller andre steder som ikke har noen kommunikativ informasjon.

Hvorfor unngår du blikkontakt? Generelt er det to årsaker: Enten fordi du ikke finner noen informasjon der. Aspergere og andre med autistiske trekk er i denne gruppen. Så er det de som er redd for hva andre kan se hos seg selv. Frykt og angst er lett å avsløre i blikket. Det kan også være en kombinasjon av disse to hovedårsakene.

Et første skritt er å fundere over hvorfor du unngår øyekontakt. Gjelder det alle mennesker du møter? Er det forskjell på venner , foreldre, fremmede, eller små barn? Hvis du finner det nyttig og naturlig å opprettholde øyekonakt med noen av disse, så er sjansen stor for at du har et angstproblem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg er enig i det du skriver angående hvor det er normalt å se i ansiktet.

Å stirre rett inn i øyet er nok ikke poenget men å hente informasjon rundt øyne/blikket er nok korrekt.

Prøve å gi slipp på hvor jeg ser og heller la det falle litt naturlig tenker jeg.

Å være opptatt med å se en bestemt plass må jo bli feil. Ser jeg for mye under øynene så føler jeg at det er feil og ser jeg for lenge rett i øynene så blir det stirring ofte. Sykt jevlig følelse det der!

Jeg føler det er værre jo mer viktige samtalene skal være.

Eks på jobb. Eller i møte med folk hvor det er litt "viktig" å virke noenlunde oppegående.

Med ukjente er det ofte værre en med familie.

Men det er nok normalt.

Det er nok mangen som føler ubehag ved dette men i forskjellige grader. Jeg ble jo veldig engstelig for dette og da blir jo en liten greie til noe veldig alvorlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...