jon gjer Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Jeg ønsker å ta en del av mitt hjemme-nettverk ut av internett-kontakt. Dette har idag en Inteno-router som også dekker NextGenTel-TV. Det kan dreie seg om bruk av 1-2 PC-er og opp til 3 NAS-enheter. PC-ene vil være nåværende Windows 10 maskiner. Det vil bare være kablet overføring. Jeg fant ingen nyere råd i 'diskusjon' for slik struktur. Antar at en ruter er viktigste bestanddel og at den bør klare 1-gigabit hastighet. Jeg har ikke veldig avanserte nett kunnskaper. Komplett har en enhet ved navn Cisco Small Business Router. Er dette en egnet enhet?? Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Helt vanlig ruter eller switch med kabler og helt vanlig nettverksoppsett, bortsett fra at du ikke kobler deg til i veggen. Husk at ruteren IKKE bør ha en trådløs del hvis du ønsker det helt umulig for resten av verden å komme inn på nettverket. Endret 26. april 2016 av rillto Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Så disse PCen skal ikke på nettet i det hele tatt, og ikke NASene heller? (Ellers er det liksom ikke så mye poeng.) Sannsynligvis vil du bli fornøyd med denne: https://www.komplett.no/product/822430/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-n66u-dark-knight-11n-n900-router# Bare husk å skru av wifi i kontrollpanelet. Trenger du ekstra porter kan du kjøpe denne: https://www.komplett.no/product/836962/datautstyr/nettverksprodukter/switch/linksys-unmanaged-switch-5-port F.eks. koble alle NASene i den, og koble den til asus-ruteren) (Jeg skal ikke påberope meg kunnskap om hva som er optimalt, men jeg tror dette utstyret skal funke bra.) Edit: Eller du kan kjøpe denne boksen: https://www.dustinhome.no/product/5010884640/ubiquiti-edgerouter-x-sfp Jeg har lest både bra og dårlig om dette merket, men sannsynligvis er den helt ok. Endret 26. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Trenger jo bare en dum switch om ingenting skal på nett. Bare koble alt til samme switch og sette statiske IP-adresser. 2 Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Takker for svar. Hovedmaskinen fungerer helt ok som off-line. En maskin nr 2 vil i hovedsak være for fil-flytting og organisering. Ser nå at jeg har en D-Link DIR-655 der jeg kan forsøke å inaktivere wifi. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Denne, da: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=GX-D1051+V3&ref=Prisjakt.no&utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=GX-D1051+V3 Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 1. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2016 Gjorde et par forsøk med gammel D-link DIR-655. Fikk ikke kontakt med den gjennom webside - den var da koblet til PC via switch. Denne ser ut til å gi noe som ser ut som 'spontane' ip-adresser til enkelte enheter. Skulle kanskje vært koblet direkte på maskin? Er det en enkel btuksanvisning for å sette statiske ip-adresser om jeg skal ha en ren router-løsning? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) http://www.howtogeek.com/howto/19249/how-to-assign-a-static-ip-address-in-xp-vista-or-windows-7/ Du kan bruke hvilke IP-adresser du vil om det bare er koblet i en switch. F.eks. begynn på 10.0.0.10 og øk det siste tallet med 1 for hver maskin. DNS trenger du ikke konfigurere. Endret 1. mai 2016 av TheHaughom Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Til informasjon. Jeg har nå lagt den gamle D-Link ruter DIR-655 på topp i 'utenfor-nettet'. Dette funker bra. En PC er fortsatt åpen for trådløs-nettet. Denne er satt på en av utgangene for nevnte ruter, en annen utgang er satt til switch for ytterligere maskin(er) og NAS-enheter. Det ser også ut til å fungere greit for en XP-maskin som over lengre tid har vært brukt offline. Det kan ut fra opptreden av brysomme nett se ut som gammel-ruter har bedre brannmur enn Inteno-ruter som er levert til NextGenTel-bredbånd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Jeg hadde store planer om en "nerde-hule" og å trekke kablet nettverk over alt, før jeg flyttet inn i ny leilighet. Nå har jeg bare ett sted å sette PC (under TV) og har ikke bruk for flere heller. Gidder ikke å ha PC på soverommet. Det blir litt "tenåring som bor hjemme på gutterommet" liksom. Dessuten har jeg ikke noe å lagre, utenom epost og noen dokumenter så trenger ikke noe liksom. Men lykke til med oppsettet ditt Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 (endret) Sorry, dobbel post. .. Endret 3. mai 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå