Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosiale lag og klasser

Anbefalte innlegg

Hva er byrder? Har prøvd å søke på nett, men fant egentlig ikke noe svar så jeg skjønte det, og i boka sto det bare, "Til goder hører også byrder. Ofte kan vi plassere goder og byrder langs en skala, der mye av noe blir goder, og lite av det samme blir en byrde. Eksempler kan være god - lite god eller ingen utdanning." Men jeg forsto egentlig ikke noe av dette, så er det noen som kunne forklart det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du ikke nøyaktig hva et ord betyr, kan det ofte være lurt å slå opp i ordbøkene. Det du  der finner, sammen med det som står i læreboka, burde forklare hva som menes med byrder. Så kan du prøve å komme på flere ting som kan oppfattes som en byrde. Oftest blir noe en byrde først når det er for mye av det, men eksemplet i boka skal vise at en byrde også kan være en mangel på noe.
[Jeg er av filologiske grunner ikke enig i den ordbruken, men det skal ikke du bry deg om].

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner omtrent hva det betyr, men jeg bare finner ingen god definisjon på det. Og kunne du gitt eksempel på en byrde?

Dette burde du klare selv. Tenk på noe du må gjøre, som du ikke liker å gjøre, som en del av samfunnet. Det er din byrde.

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner omtrent hva det betyr, men jeg bare finner ingen god definisjon på det. Og kunne du gitt eksempel på en byrde?

Du har med andre ord ikke sett etter. Samme sted finner du eksempel på byrder også. 

Hvis du ikke (be)viser at du har brukt tid på dette, er det ikke mange som gidder hjelpe deg. (Og med tid mener jeg ikke et minutt eller to!)

Lenke til kommentar

Du har med andre ord ikke sett etter. Samme sted finner du eksempel på byrder også. 

Hvis du ikke (be)viser at du har brukt tid på dette, er det ikke mange som gidder hjelpe deg. (Og med tid mener jeg ikke et minutt eller to!)

Jeg har faktisk sett etter, men det er ikke akkurat like lett for meg å forstå enkelte ting som andre.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva forskjellen mellom sosiale lag og klasser er. Har prøvd å lese i boka flere ganger og søkt på nett, men det er utrolig forvirrende og det virker ganske likt. Tror kanskje jeg skjønner hva sosiale lag er, altså at folk deles inn i grupper som er på ca. samme nivå når det gjelder fordelingen av goder og byrder, og som har like mye makt og anseelse og sånt (om jeg forsto rett?). Men så står det i boka etter det at "Begrepet lagdeling knytter vi til den tyske økonomen og sosiologen Max Weber. Weber snakker om et lagdelt eller stratifisert samfunn. Litt forvirrende blir det når han også kaller disse lagene for klasser". Også står det etterpå at han mente at det ikke bare var eiendomsforholdene i samfunnet som bestemmer hvilken sosial klasse den enkelte tilhører, men han så på en sosial klasse som en gruppe som har samme livssjanser og at det ville si alt fra økonomiske ressurser, grad av frihet og muligheter for å ta utdanning o.l. og at mennesker med samme egenskaper og kjennetegn som kjønn alder, religiøs tilhørighet osv bygger opp sine spesielle fellesformer for livsstil. Og han kaller det for statusgrupper.

Og i et annet avsnitt står det "Klassebegrepet knytter vi gjerne til Karl Marx. Marx mente at det var eiendomsforholdene i arbeidslivet og samfunnet som var årsaken til den sosiale ulikheten i samfunnet. Marx opererer med en teori om to klasser: borgerskapet og arbeiderklassen.

Men det høres jo helt likt ut om begge de? Også virker det at de bruker begrepene på forskjellige måter så blir usikker på hva de egentlig betyr. Det står også i boka sånt at man bruker klasser til å analysere forholdet mellom grupper i samfunnet? Men det sier ikke noe om hva en sosial klasse er da. Kunne noen forklart dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...