Dant Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) I 2013 inngikk jeg leieavtale for en hybel med gjensidig oppsigelses tid på to måneder. Husleien er rimelig og boligen har en sentral beliggenhet i sentrum. Jeg har aldri vært sen med betaling og har aldri så mye fått en klage på støy fra naboer eller lignende. Nå, 3 år senere har den gamle utleieren gått til pensjon og bygården ble kjøpt opp av ny eier inkl. heftelser. Bygården ble kjøpt usett av ny huseier og han eier visst flere bygårder rundt omkring i fylket. I møte med den nye eieren la han frem en ny leieavtalekontrakt uten varsel. Kontrakten har helt andre betingelser enn min nåværende avtale som undertegnet i 2013. Bl.a. gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder, forbud mot dyreforhold og veldig mye annet som ikke engang er nevnt i den gamle kontrakten. Huseieren forteller meg at husleien er såpass lav «at det går i minus» og at den må økes fra kr til kr (økning på 34%). Når jeg spør; og hva skjer hvis jeg ikke går med på denne kontrakten? Svarer han; da finner jeg måte å kaste deg ut. Når jeg spør; og hvordan har du tenkt til å gjøre det? Svarer han; «jeg vil pusse boligen såpass at du må flytte ut». Jeg var veldig motvillig og han presisterte faktisk å si at han hadde gjort dette nylig med en annen bolig og kastet ut leietakeren. Samtalen ble veldig hetet og han truet å kaste meg ut om jeg ikke signerte kontrakten. Jeg tok kontrakten (usignert) og gikk fra stedet. I det tidspunktet virket han veldig bekymret. I kontrakten står alle betingelser, men feltet for «avtalt leiepris» er ikke fylt ut. Nå er ikke boligforhold mitt felt, men det er ikke vanskelig å forstå at mannen er en luring og at det han legger frem er helt på trynet. Leiligheten er fin innvendig og jeg forstår at det skal en del oppussing til før han på det grunnlaget har mulighet til å si opp leieavtalen. Den eneste bekymringen er trappeoppgangen som er svært gammel og må rives for å bygge nytt. Spørsmålet mitt er da, hva er det han egentlig kan og ikke kan gjøre, og hvilke rettigheter har jeg her? Finnes det noen egne lovverk for boliger som er overtatt av ny eier? Hva om han bestemmer seg for å rive hele trappeoppgangen slik at jeg verken kommer meg inn eller ut? (jeg bor i 3. etg og det finnes ingen andre inngangspartier). Kan det bestrides? Hvem burde jeg evt. kontakte? På forhånd, hjertelig takk for all hjelp. Mvh nyutdannet student uten råd til advokat. Endret 26. april 2016 av Dant Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Kanskje ikke så mye til hjelp, men mente å ha lest i en annen tråd her at om du har inntekt under 180.000(?) og får en oppsigelse har du rett på fri advokat... Vet du ikke har kommet til det steget enda, men hvis det skulle skje. Herr Brun kan vel fortelle mer her Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Står en fin artikkel om denne problemstillingen I bolighjelpen http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx "Leieavtalen endres ikkeEtter at leiligheten er solgt, tar den nye eieren den gamle eieren sin plass i leieforholdet. Dette vil si at den nye eieren/utleieren, vil overta både de rettigheter og plikter den gamle utleieren hadde etter leieavtalen som er inngått. Uavhengig av hvem den nye eieren er, skal selvfølgelig også leieboer beholde sine rettigheter og plikter etter leieavtalen." Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Ny eigar må forholde seg til den leigeavtalen som eigaren har tatt over. Men når det er sagt så vil den nye eigaren kunne endre husleiga dersom det blir gjort på rette måten. § 4-3. Tilpassing til gjengs leieHar leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Som du ser i huseligelova så kan ein gjere endringar i husleiga etter tre år dersom endringa er varsla seks månedar i forvegen. Husleigeaukninga kan ikkje være større enn det som er gjengs leige for slike boligar i det aktuelle området. Når det gjeld endringar i avtalens innhold, som endring i oppsigelsestid og andre plikter så kan ikkje eg sjå at det finnes grunnlag for at utleigaren einsidig kan kreve slike endringar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Du skulle hatt opptak av det han sa. Da hadde han nok hatt en veldig dårlig sak selv med påskudd om oppussing. Det vil også styrke din sak om du fikk vite hvem han hadde brukt "oppussingsmetoden" på og kontaktet vedkommende og ny leietaker for å høre deres historier, blant annet hvor nødvendig utflyttingen var for den påståtte oppussingen og omfanget av den. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Det ville jeg ha gjort - tatt en ny samtale og sørget for å tatt opp samtalen. Vært saklig, men pågående slik at han sier litt for mye som ikke bør på tape (OT: hehe, tape ... lenge siden det : ) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 På forhånd, hjertelig takk for all hjelp. Mvh nyutdannet student uten råd til advokat. Har du innboforsikring, enten egen eller gjennom fagforening. Da skal du vite at de fleste innboforsikringer har rettshjelpsdekning, dvs forsikringen kan dekke advokat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå