fotonisse Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Gjennom jobben så har vi en Microsoft Exchange mail konto, som en kan både sende og motta 50mb store vedlegg. Men ikke på noen av mobilene eller nettbrettene vi har gjennom jobben kan vi sende større enn max 5mb store vedlegg. Har etter tett dialog med med Helpdesk funnet ut av det er epost appen som setter denne begrensningen i kombinasjon med Exchange mail kontoen, men de kan ikke hjelpe med dette for de har ikke nok kunnskaper innen mobil og nettbrett, og har heller ikke support av mobil og nettbrett for oss, kun pc. Vi benytter Android nettbrett og mobiler (99% av dem er Samsung), men resultatet er det samme for de få som benytter Sony til dette. Jeg gjorde et lite forsøk på å bytte ut epost appen med en annen (Blue Mail app) i stedet, og da kunne jeg sende inntil 15mb store vedlegg, men det var så mange andre begrensninger og mangler på den mail appen at den ikke helt passer til våre behov og bruksområder. Forsøkte også Microsoft Outlock appen til dette, men det var heller ingen løsning. For der fikk jeg ikke sendt mail i det hele tatt, ligger en sperre gjennom Citrix Reciver som vi benytter, slik at den appen ikke kan brukes til det for vår del. Alle innstillinger på mobil/nettbretten for mail kontoen står på ingen begrensning, så det er ikke der problemet ligger. Kan selvfølgelig bruke våre private google kontorer til å sende mail med større vedlegg på, der er det en begrensning på inntil 20mb, men synes ikke det er riktig å bruke den private mailen i jobben, da mye av dette blir sendt til eksterne oppdragsgivere. Og får de først tak i en mailadresse, så bruker de konsekvent den i ettertid og det er ikke jeg interessert i. Så da er spørsmålet, er det noen som har en løsning på hvordan vi kan få øket str. eller fjernet begrensningene på vedlegg vi kan sende fra mobil/nettbrett fra vår jobb mail konto? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Kort svar: owncloud.com Send vedlegg med den. Enkelt, sikkert og mye bedre på alle måter enn hva epost er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 du kan dele linker til filer i Dropbox/OneDrive og sende linkene. Bonus er at du kan endre filene i etterkant og de vil ha tilgang til oppdatert utgave, du kan sende filer så store du vil, etc. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Takk for svar og forslag Flere av mine kollegaer og jeg selv har allerede Dropbox som vi kan dele filer fra, og det blir ofte gjort. Noen av oppdragsgiverne og enkelte av egne planleggere foretrekker at vedleggene følger med mailen og ikke er noe de må ‹‹laste ned››. Men finnes det ingen andre løsninger som gjør at en kan legge ved vedlegg fra 20-50mb i str i en mail, så er det jo kun dette som er løsningen. Enkelte skal få en annen brett/pc løsning i løpet av kort tid (Lennovo X1), og for dem så blir det da kanskje en helt annen hverdag med tanke på str. på vedlegg i mail, for andre så ser det jo ut til at Dropbox e.l. vil være den beste (og eneste) løsningen for store vedlegg fra mobil/nettbrett. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Halve poenget med Owncloud er at man slipper å involvere en part utenfor kontroll, som Dropbox. Owncloud er spesialisert nettopp for å ta over forsendelsen av store vedlegg, og det er så enkelt å bruke at selv far klarer det: Gå inn på din ownclouds nettadresse (eller via app til mobil eller program til datamaskin), velg fil (som kan hentes opp på flere måter, NAS, SMB, FTP...), velg mottaker (div adressebokløsninger, kan integreres mot ymse epostløsninger), velg om det skal være begrensninger på filen (lese/skrive, tidsbegrensning, m.m.), og så klikker du send. Mottakerne får da en lenke i en epost. Du kan sende for gjennomsyn, mottaker kan evt editere/oppdatere, eller dere kan jobbe sammen med filen(e), med full sporbarhet og logg. Mulighetene er store, men det kan samtidig gjøres enkelt og oversiktlig. Jeg har flere bedrifter som jobber med relativt store filer (prosjekt, cad...) hvor brukerne ofte har begrenset kunnskap om "fildeling", og som nærmest uten opplæring mestrer å bruke Owncloud. Det er mange andre måter å bruke Owncloud på, jeg synes dette er dens sterkeste kort, fordi jeg ennå ikke har funnet et fullverdig alternativ, uten å måtte stole på en tredjeparts løsning/lagring. Her har man selv full kontroll over alle filene. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 27. april 2016 Forfatter Del Skrevet 27. april 2016 Halve poenget med Owncloud er at man slipper å involvere en part utenfor kontroll, som Dropbox. Owncloud er spesialisert nettopp for å ta over forsendelsen av store vedlegg, og det er så enkelt å bruke at selv far klarer det: Gå inn på din ownclouds nettadresse (eller via app til mobil eller program til datamaskin), velg fil (som kan hentes opp på flere måter, NAS, SMB, FTP...), velg mottaker (div adressebokløsninger, kan integreres mot ymse epostløsninger), velg om det skal være begrensninger på filen (lese/skrive, tidsbegrensning, m.m.), og så klikker du send. Mottakerne får da en lenke i en epost. Du kan sende for gjennomsyn, mottaker kan evt editere/oppdatere, eller dere kan jobbe sammen med filen(e), med full sporbarhet og logg. Mulighetene er store, men det kan samtidig gjøres enkelt og oversiktlig. Jeg har flere bedrifter som jobber med relativt store filer (prosjekt, cad...) hvor brukerne ofte har begrenset kunnskap om "fildeling", og som nærmest uten opplæring mestrer å bruke Owncloud. Det er mange andre måter å bruke Owncloud på, jeg synes dette er dens sterkeste kort, fordi jeg ennå ikke har funnet et fullverdig alternativ, uten å måtte stole på en tredjeparts løsning/lagring. Her har man selv full kontroll over alle filene. Takk for tips og forslag. Får høre litt hva arb.giver mener om dette, de er ganske strikte på hvilke apper og programmer vi får lov til å laste ned og bruke på mobilene og nettbrettene som vi disponerer. For de som disponerer pc så får de ikke lov til å installere noe som helst på den, ikke engang laste ned en driver til en printer en har hjemme selv....... Så det er ganske strengt hva som kan gjøres og ikke gjøres, Dropbox er noe de har godkjent (under tvil). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå