Emancipate Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Jeg legger merke til at skremmende mange kontakter monteres oppe på veggen (som over). I tillegg til å være sabla upraktisk og ødelegge møbleringa er det brannfarlig, ettersom støpsler som ikke er vinkler blir knekt av slitasjen når senger, sofaer, kommoder, og alt annet som står foran dyttes inn mot veggen. Spørsmålet er: er dette påbudt eller er det noe man kan si at man ikke vil ha når man bestiller elektriker? Endret 26. april 2016 av Hårek Tråden splittet ut fra "Snedige ting du lurer på V.2" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Hva mener du med "oppe på veggen"? Vertikalt, eller bare over gulvet? Husk at mans kal ha plass til lister og sånn også. AtW Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 20cm senter er standard opp fra gulvet Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Hva mener du med "oppe på veggen"? Vertikalt, eller bare over gulvet? Husk at mans kal ha plass til lister og sånn også. AtW Du ser det på bildet. På soverommet har jeg en flat vertikal 2-er der bunnen er 41 cm opp fra gulvet. Og i stua har jeg tre utstående 2x2-kontakter der bunnene er 42, 45 og 46,5 cm (respektivt) opp fra gulvet. Når man bestiller elektriker for å sette inn kontakter, kan man si at man vil ha dem 6 cm over gulvet, eller er det ulovlig å sette dem opp i normal høyde? Endret 26. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Normal høyde er som nevnt over 20 cm over ferdig gulv til senter stikk. 40 cm og oppover høres merkelig ut for meg, virker nesten som det er denne høyden som er bestilt/ønsket av kunde ved installasjon. Men uansett, er ingen krav til høyde på stikkontakter, eneste er at de skal være tilgjengelig for bytte/tilsyn (som alle andre koblingspunkter) noe som ikke pleier å være et problem med stikkontakter som brukes jevnlig. Kort sagt: du kan i utgangspunktet ha stikkontaktene nøyaktig der du vil ha de så lenge det er fysisk gjennomførbart. Visse forbehold i våtrom, men det ser ikke ut som det er der skoen trykker i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Takk. PS. Stikket på badet er plassert 172,5 cm over gulvet (nå målte jeg på senter). Endret 26. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Profanity Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Stikket på badet er plassert 172,5 cm over gulvet (nå målte jeg på senter). De kan plasseres stort sett overalt på veggen, vanlig er 20cm til senter som sagt flere ganger. Er ikke no galt i at den står så høyt oppe på badet Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. april 2016 Forfatter Del Skrevet 28. april 2016 Når jeg tenker på det er det kanskje for at den skal kunne komme over vaskemaskin og tørketrommel satt oppå hverandre. Imidlertid er det et enkelt-stikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå