Snylter Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hastigheter på godt over 150 er å anse som udramatisk en del steder i Norge også så lenge det skjer på tidspunkter idiotene oppholder seg innendørs for å se på gullrekka elns. Udramatisk for hvem?? Verken jeg("vanlige folk") eller politiet synes slike hastigheter er "udramatiske". Og hvorvidt "idiotene" er de som ser på gullrekka eller er ute i trafikken kan nok diskuteres... Udramatisk for trafikantene. Politiet håndhever reglene fordi det er jobben deres. Av de polititjenestepersonene jeg kjenner er det en større andel som har mistet lappen pga fart enn det er i min vennekrets som helhet. I 110-sonene kan man holde 150 uten å få annet enn et forenklet forelegg, det sier sitt om hvor "alvorlig" man mener dette er. Hastigheter over dette er også i mange tilfeller helt kurant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Hastigheter på godt over 150 er å anse som udramatisk en del steder i Norge også så lenge det skjer på tidspunkter idiotene oppholder seg innendørs for å se på gullrekka elns. Udramatisk for hvem?? Verken jeg("vanlige folk") eller politiet synes slike hastigheter er "udramatiske". Og hvorvidt "idiotene" er de som ser på gullrekka eller er ute i trafikken kan nok diskuteres... Udramatisk for trafikantene. Politiet håndhever reglene fordi det er jobben deres. Av de polititjenestepersonene jeg kjenner er det en større andel som har mistet lappen pga fart enn det er i min vennekrets som helhet. I 110-sonene kan man holde 150 uten å få annet enn et forenklet forelegg, det sier sitt om hvor "alvorlig" man mener dette er. Hastigheter over dette er også i mange tilfeller helt kurant. Din personlige vennekrets er svært lite brukbart som argument i diskusjonen her. Av den enkle grunn at vi andre ikke har noen metode for å bekrefte det du sier. Kom med statistikk om du vil ha oss til å to at polititjenestemenn i større grad får fratatt førerkort enn resten av oss. Den påstanden har jeg forøvrig liten tro på. I 110-sonene mister du førerkortet for overskridelser over 36 km/t. Det vil si 146 km/t. Jeg antar du regner med sikkerhetsmargin i din beregning, men her er man helt i grenseland mellom forenklet forelegg, og tap av førerrett. Endret 21. mai 2016 av Kron Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg synes ikke jeg var så tøff, det er faktisk ganske vanlig der jeg kjørte. Dette var på tysk motorvei uten fartsgrenser, og ingen skadet eller drept, men det er jo typisk for nordmenn å tro at fart = farlig, men det er faktisk krasjet som er farlig, ikke farten. Autobahn er faktisk en av verdens tryggeste veier.Jeg tror jeg foretrekker de norske fartsgrensene. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg synes ikke jeg var så tøff, det er faktisk ganske vanlig der jeg kjørte. Dette var på tysk motorvei uten fartsgrenser, og ingen skadet eller drept, men det er jo typisk for nordmenn å tro at fart = farlig, men det er faktisk krasjet som er farlig, ikke farten. Autobahn er faktisk en av verdens tryggeste veier.Jeg tror jeg foretrekker de norske fartsgrensene. Tyskland har flere km veier enn Norge og kjører oftere enn nordmenn og på tross av at de har fri fart på motorveiene sine så er de ganske lik Norge og resten av Europa på trafikksikkerhet. Og autobahn er fortsatt minst like trygg som norske motorveier, på tross av fri fart. Så du er fortsatt helt på jordet med at fart er det som skaper ulykker. Faktisk føler jeg meg mye trygger i 2502 km/t i Tyskland enn i 80 km/t i Norge når man ser hvordan nordmenn ligger og ruger i 70 km/t på motorveien og nekter å flytte seg for de som kjører fortere. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Mange påstander der. Har du dokumentasjon på noe av det? AtW 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg tror jeg foretrekker de norske fartsgrensene. Hvor står det at den lave dødsraten i norsk trafikk skyldes fartsgrensene? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) ^ Andre faktorer, som drikkekultur og promillegrenser spiller nok også inn, spesielt hos noen av de som gjør det dårlig. Så du er fortsatt helt på jordet med at fart er det som skaper ulykker. Det er vanskelig for to biler å kollidere når de står stille. Fra spøk til alvor: Fart skaper ikke nødvendigvis ulykker (tenk på alle som får bulk på parkeringsplassen i 1 km/t), men det er forskjellen på en dødsulykke og en helt ordinær ulykke når det først skjer. Endret 21. mai 2016 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 ^ Andre faktorer, som drikkekultur og promillegrenser spiller nok også inn, spesielt hos noen av de som gjør det dårlig. Det er vanskelig for to biler å kollidere når de står stille. Fra spøk til alvor: Fart skaper ikke nødvendigvis ulykker (tenk på alle som får bulk på parkeringsplassen i 1 km/t), men det er forskjellen på en dødsulykke og en helt ordinær ulykke når det først skjer. Disse andre faktorene er det nok grunn for å tro at har minst like stor betydning som fartsgrensen, trolig også langt større. Du har rett i at høy bevegelsesenergi er årsak til alvorlig utfall når en ulykke først inntreffer, nettopp derfor er det så viktig å ha adskilte kjøreretninger. I Norge har en rekke farlige strekninger blitt bygget om til 4-feltsveier med adskilte kjøreretninger de siste årene, det er grunn til å tro at dette har hatt god innvirkning på dødsraten i trafikken. Samtidig har fartsgrensene på en del 4-felts motorveier økt, så vidt jeg har fått med meg uten økt ulykkesrate eller dødsrate på disse veiene.. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Mange påstander der. Har du dokumentasjon på noe av det? AtW Har du dokumentasjon på at det er tryggere å kjøre i 80 km/t på norske motorveier kontra 250 km/t på tyske motorveier av samme kvalitet? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 ^ Andre faktorer, som drikkekultur og promillegrenser spiller nok også inn, spesielt hos noen av de som gjør det dårlig. Så du er fortsatt helt på jordet med at fart er det som skaper ulykker. Det er vanskelig for to biler å kollidere når de står stille. Fra spøk til alvor: Fart skaper ikke nødvendigvis ulykker (tenk på alle som får bulk på parkeringsplassen i 1 km/t), men det er forskjellen på en dødsulykke og en helt ordinær ulykke når det først skjer. Om man kjører i 30 km/t og først sklir uti en elv eller innsjø kan man også slite med å komme fra det i live. Det er først og fremst førerforholdene som avgjør hvilken fart som er farlig og ikke. Svært få av de tyskerne som tar bilene sine opp mot 300 km/t på en tørr sommerdag kjører like fort på en dag med tett snøfall eller regn. Poenget mitt er at ja, politiet skal ta de som tar helt hodeløse og hardasiøse forbikjøringer og andre farlige manøvrer i trafikken, men å gå etter en motorsyklist som har hele veien for seg selv og det er god sikt og gode veiforhold, bare fordi man kjører over fartsgrensen, er bare idiotisk. Fartsgrensene er laget for at bestermor på 90 år med nedsatt syn og reaksjonsevne skal kjøre sin 25 år gamle Volvo 240 med slitte bremser i tett snøkav. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Jeg synes ikke jeg var så tøff, det er faktisk ganske vanlig der jeg kjørte. Dette var på tysk motorvei uten fartsgrenser, og ingen skadet eller drept, men det er jo typisk for nordmenn å tro at fart = farlig, men det er faktisk krasjet som er farlig, ikke farten. Autobahn er faktisk en av verdens tryggeste veier.Jeg tror jeg foretrekker de norske fartsgrensene. Er jo ganske høyt i Norge da, tatt befolkningsstørrelsen til etterretning. Populasjon i Tyskland ca. 80,7 millioner (kanskje ca 42/43 drept i 2015) Populasjon i Norge ca 5,3 millioner (24 drept i 2015) Det er 15,2 ganger mer folk i Tyskland enn i Norge. Likevel så er det under det dobbelte antall drepte pr. år i Tyskland vs. Norge. Det er en stor forskjell det. Endret 22. mai 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Hvilken del av "drepte pr million innbygger" var vanskelig å forstå? 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 I 110-sonene mister du førerkortet for overskridelser over 36 km/t. Det vil si 146 km/t. Jeg antar du regner med sikkerhetsmargin i din beregning, men her er man helt i grenseland mellom forenklet forelegg, og tap av førerrett. Nei, det gjør du ikke. I 90-, 100-, og 110-soner på motorvei mister du førerkortet ved fartsoverskridelser på 41 km/t eller mer. I 110-sonen vil du derfor miste førerkortet ved en fart på 151 km/t. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Mange påstander der. Har du dokumentasjon på noe av det? AtW Har du dokumentasjon på at det er tryggere å kjøre i 80 km/t på norske motorveier kontra 250 km/t på tyske motorveier av samme kvalitet? Det er du som kom med en påstand her. Ikke jeg. Men betyr svaret ditt at det bare er nor du trekker ut av rompa? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) I 110-sonene mister du førerkortet for overskridelser over 36 km/t. Det vil si 146 km/t. Jeg antar du regner med sikkerhetsmargin i din beregning, men her er man helt i grenseland mellom forenklet forelegg, og tap av førerrett. Nei, det gjør du ikke. I 90-, 100-, og 110-soner på motorvei mister du førerkortet ved fartsoverskridelser på 41 km/t eller mer. I 110-sonen vil du derfor miste førerkortet ved en fart på 151 km/t. Ok, da er informasjonen jeg fant her feil: http://xn--frerkortbeslag-qqb.no/forerkortsaker/fartsovertredelse/ Ok, så motorvei klassifisert som klasse A, må man altså kjøre over 40 km/t for å miste lappen. Ok da vet jeg det. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/10/139050/sa-mye-koster-det-deg-bryte-fartsgrensen Endret 22. mai 2016 av Kron Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 I praksis har jeg opplevd at politiet ber retten om å opprettholde det midlertidige beslaget i inntil tre måneder mens de venter på å ferdigbehandle saken om et førerkortbeslag på tre måneder. Da får de i praksis beslaglegge førerkortet for tre måneder med beviskravet sannsynlighetsovervekt og ikke det strenge beviskravet som ellers gjelder. Betenkelig at de får holde på slik. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 I praksis har jeg opplevd at politiet ber retten om å opprettholde det midlertidige beslaget i inntil tre måneder mens de venter på å ferdigbehandle saken om et førerkortbeslag på tre måneder. Da får de i praksis beslaglegge førerkortet for tre måneder med beviskravet sannsynlighetsovervekt og ikke det strenge beviskravet som ellers gjelder. Betenkelig at de får holde på slik. Det er jo synd politiet har lang behandlingstid, og det er problematisk, hadde kanskje blitt bedre om folk i mindre grad dro ganske klare fillesaker som å miste lappen i 3 måneder inn for retten... AtW 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Hvilken del av "drepte pr million innbygger" var vanskelig å forstå? Du er inne på noe der ja. Jeg leser vanligvis ikke så mye i den retningen om det kan være en forklaring (er mer en høyre mot venstre-leser). Uansett litt flaut å ikke lese forutsetningene for datatolkning i både X, Y og eventuellt flere akser i et diagram. Endret 22. mai 2016 av G Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 I praksis har jeg opplevd at politiet ber retten om å opprettholde det midlertidige beslaget i inntil tre måneder mens de venter på å ferdigbehandle saken om et førerkortbeslag på tre måneder. Da får de i praksis beslaglegge førerkortet for tre måneder med beviskravet sannsynlighetsovervekt og ikke det strenge beviskravet som ellers gjelder. Betenkelig at de får holde på slik. Det er jo synd politiet har lang behandlingstid, og det er problematisk, hadde kanskje blitt bedre om folk i mindre grad dro ganske klare fillesaker som å miste lappen i 3 måneder inn for retten... AtW Ja, hvordan våger folk å forsvare seg selv i et rettssystem, man burde mye heller hatt en politistat uten noen form for rettferdighet /s 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) I praksis har jeg opplevd at politiet ber retten om å opprettholde det midlertidige beslaget i inntil tre måneder mens de venter på å ferdigbehandle saken om et førerkortbeslag på tre måneder. Da får de i praksis beslaglegge førerkortet for tre måneder med beviskravet sannsynlighetsovervekt og ikke det strenge beviskravet som ellers gjelder. Betenkelig at de får holde på slik. Det er jo synd politiet har lang behandlingstid, og det er problematisk, hadde kanskje blitt bedre om folk i mindre grad dro ganske klare fillesaker som å miste lappen i 3 måneder inn for retten... AtW Ja, hvordan våger folk å forsvare seg selv i et rettssystem, man burde mye heller hatt en politistat uten noen form for rettferdighet /s Rettsystemet er ikke for å behandle helt klare og åpenbare lovbrudd der folk klager inn bare fordi de ikke liker straffen. Man har selvfølgelig lov til å ta slik for retten, men det er allikevel unødvendig og ressursoppbindene for politi og rettsvesen. AtW Endret 22. mai 2016 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå