ATWindsor Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Enhver person med en dårlig dag kan alltid dikte opp forseelser og gjøre livet vanskelgi for deg, hvorfor skulle politiet være annerledes? AtW Fordi politiet er lovens stedfortreder i fredstid, og deres ord veier tyngre forstår de. Edit, her forklarer du egentlig bare det jeg sier. Med mindre du mener at politiet ikke er folk? Desto større grunn til at politiets ord vektes sterkere, ikke svakere. Mener du det er umulig å anmelde noen for noe som privatperson, om man bare er en person? AtW 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Enhver person med en dårlig dag kan alltid dikte opp forseelser og gjøre livet vanskelgi for deg, hvorfor skulle politiet være annerledes? AtW Fordi politiet er lovens stedfortreder i fredstid, og deres ord veier tyngre forstår de. Edit, her forklarer du egentlig bare det jeg sier. Med mindre du mener at politiet ikke er folk? Desto større grunn til at politiets ord vektes sterkere, ikke svakere. Mener du det er umulig å anmelde noen for noe som privatperson, om man bare er en person? AtW Jeg forstår egentlig ikke hva du prøver å fortelle meg her. så her har du svaret ditt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 (endret) Det jeg forsøker å si er at som 1 privatperson kan man andmelde noen for en forseelse, er det da virkelig slik at politiet ikke kan det når det er 1 polititjenstemann? Her er en jurist som mener politiet ikke må være 2. http://www.ung.no/oss/politi/78138.html AtW Endret 27. april 2016 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 (endret) Enhver person med en dårlig dag kan alltid dikte opp forseelser og gjøre livet vanskelgi for deg, hvorfor skulle politiet være annerledes? AtW Fordi politiet er lovens stedfortreder i fredstid, og deres ord veier tyngre forstår de. Edit, her forklarer du egentlig bare det jeg sier. Med mindre du mener at politiet ikke er folk? Det er vel like stor forskjell mellom politibetjenter som det er mellom vanlige folk. Noen folk er og blir bare hyggelige og greie. Er en del greie politifolk også. Men også noen som driter i deg om du trenger hjelp i nøden (har hørt en historie minst, om en som ikke ble gitt medisinsk tilsyn, fordi politi bare tok det for gitt at han var dritings eller ruset på noe, når han i virkeligheten var utsatt for blind vold mot hode). Endret 27. april 2016 av G Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Ser på nattpatruljen at de er to i bilen, stopper folk som har kjørt en god del for fort, men de får bare advarsel når de ikke har en gyldig måling. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Mandag 4. April ble jeg stoppet av ei politi dame som sa jeg kjørte 106 km/t i 70 sone med motorsykkel. Tirsdag 5. April var jeg på politistasjonen å trakk tilbake samtykke for førerkortbeslag. I dag 26. april fikk jeg brev av sør-trøndelag politidistrikt: forelegg på 9000,- og tap av førerkort i 6 måneder. Er det ikke sånn at når jeg nekter samtykke, så skal saken inn til tingretten? skal jeg ikke få se noe bevis på målingene? Hvorfor klager du, du kjørt 36 over fartgrensen og fikk 9000 i bot og 6md uten lappen. Er selv 50, aldri hatt fartsbot på bil eller motorsykkel. Har begge deler. Følg med på farts målerne og du slipper dette neste gang 1 Lenke til kommentar
botbert Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Hei. Det ble så jeg fikk igjen førerkortet etter 3 uker, politiet hadde rotet bort papirene at jeg trakk samtykke til førerkort beslag. Hvorfor må jeg møt opp? jeg var skrev jo forklaring på politistasjonen. Har jeg noe mulighet for å slippe hvis jeg ringer å spør? Jeg er borte på jobb fra søndags kveld til fredags ettermiddag. Lenke til kommentar
botbert Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Mandag 4. April ble jeg stoppet av ei politi dame som sa jeg kjørte 106 km/t i 70 sone med motorsykkel. Tirsdag 5. April var jeg på politistasjonen å trakk tilbake samtykke for førerkortbeslag. I dag 26. april fikk jeg brev av sør-trøndelag politidistrikt: forelegg på 9000,- og tap av førerkort i 6 måneder. Er det ikke sånn at når jeg nekter samtykke, så skal saken inn til tingretten? skal jeg ikke få se noe bevis på målingene? Hvorfor klager du, du kjørt 36 over fartgrensen og fikk 9000 i bot og 6md uten lappen. Er selv 50, aldri hatt fartsbot på bil eller motorsykkel. Har begge deler. Følg med på farts målerne og du slipper dette neste gang Jeg kjørte ikke 36 over. Er selv 27, med 1 bilbelte bot og nå en fartsbot og kjører lastebil vær dag. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Om du har yrke som sjåfør, og det er ditt levebrød, så kan vel myndighetene vise noe ettergivenhet (håpe at du slipper å miste førerkortet) ? Tror det er det beste du kan håpe på. Først bør du være så godt forberedt med gode argumenter som mulig. Gitt at det finnes noen du kan komme på. For det andre så bør du forsøke å få mildere bedømmelse dersom du har et sjåføryrke som levebrød. Endret 20. mai 2016 av G Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Hei. Det ble så jeg fikk igjen førerkortet etter 3 uker, politiet hadde rotet bort papirene at jeg trakk samtykke til førerkort beslag. Hvorfor må jeg møt opp? jeg var skrev jo forklaring på politistasjonen. Har jeg noe mulighet for å slippe hvis jeg ringer å spør? Jeg er borte på jobb fra søndags kveld til fredags ettermiddag. Hvorfor du må møte i retten? Du har jo ikke vedtatt forelegg/bot og nå skal rettsvesenet avgjøre skyldspørsmålet og straff / førerkortbeslag.Om du blir funnet skyldig mister du førerkort, får bot og må mest sannsynlig betale saksomkostninger. Du må møte med mindre du er alvorlig syk eller lignende, ingen vei utenom. Endret 20. mai 2016 av Spectryx Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Har hatt ganske samme rundene selv. Jeg ble sett kjøre "hensynsløst" i sentrum da en buss stod i busslomma og venta så kjørte jeg forbi og politimannen som alene stod på andre sida mente jeg kjørte forbi mens bussen blinka ut pg brøt vikeplikten vtl paragraf 3 ledd 1a eller hva det var og jeg ble dømt til tre mnd uten lappe og 6000 i bot, så gikk jeg til tingretten og da fikk jeg tlf fra politimesteren i distriktet om at jeg skulle få slippe oppkjøring og teoriprøve og fikk lappen etter 2 mnd du burde ikke anke etter tingretten for da må du dekke saksomkostninger selv også og sjansene er store for at du kan få strengere straff enn du i utgpunktet fikk. Min erfaring Lenke til kommentar
botbert Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Takk for alle svar. jeg får vel bare møte opp å se hvordan det går:) Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Bare ikke mist besinnelsen, men sindig argumenter for dine syn på saken. Til slutt så får du dersom du er yrkesjåfør bli litt følelsesladd og vise tristhet dersom de skal ta fra deg sertifikatet. Ingen banning og sint oppførsel ! Er det ikke noen juss-ungdom som kan småhjelpe deg litt om taktikk ved nærmeste universitet? Endret 20. mai 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Er det helt uaktuelt å ta ansvar for at du kjørte for fort? For du kjørte for fort sant? Mtp at de også bruker en sikkerhetsmargin var du over 106 i en 70 sone. Da bør du egentlig bare akseptere det, og være glad for at det ikke er mer enn 6mnd beslag på førerkortet. Det var ikke det han spurte om. Slike tråder har ofte en eller annen fra moralpolitiet som poster, så jeg kan jo si at jeg kjørte i 250 km/t på motorveien her om dagen. Ingen tok skade av det. Så tøff du er. Jeg håper ikke at det ender opp med at du ødelegger en familie en dag, eller med selvdrap. Autobahn er faktisk en av verdens tryggeste veier. Visste ikke at de rangerte veier på ulykker i verdensbasis, kilde? Endret 20. mai 2016 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Det var ikke det han spurte om. Slike tråder har ofte en eller annen fra moralpolitiet som poster, så jeg kan jo si at jeg kjørte i 250 km/t på motorveien her om dagen. Ingen tok skade av det. Så tøff du er. Jeg håper ikke at det ender opp med at du ødelegger en familie en dag, eller med selvdrap. Hvorfor i all verden kommer du med slikt oppgulp? Å kjøre i 250 på autobahn er mange steder helt lovlig og greit. Jeg har faktisk opplevd å bli grundig forbikjørt mens jeg selv holdt rundt 250km/t.. Veiene er laget for det, fartsgrense finnes ikke, og folk kan å kjøre (altså holde seg til høyre om man ikke kjører fort) i motsetning til norske potetbønder. Hastigheter på godt over 150 er å anse som udramatisk en del steder i Norge også så lenge det skjer på tidspunkter idiotene oppholder seg innendørs for å se på gullrekka elns. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Om du har yrke som sjåfør, og det er ditt levebrød, så kan vel myndighetene vise noe ettergivenhet (håpe at du slipper å miste førerkortet) ? Tror det er det beste du kan håpe på. Først bør du være så godt forberedt med gode argumenter som mulig. Gitt at det finnes noen du kan komme på. For det andre så bør du forsøke å få mildere bedømmelse dersom du har et sjåføryrke som levebrød. Dette har blitt diskutert her på forumet før og om jeg husker riktig så ser retten på det som skjerpende om de som bryter trafikklovene er yrkessjåfører. Altså risikerer man mer smekk på fingrene om man til daglig er yrkessjåfør og kjører for fort. Endret 20. mai 2016 av FrihetensRegn 3 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Hastigheter på godt over 150 er å anse som udramatisk en del steder i Norge også så lenge det skjer på tidspunkter idiotene oppholder seg innendørs for å se på gullrekka elns. Udramatisk for hvem?? Verken jeg("vanlige folk") eller politiet synes slike hastigheter er "udramatiske". Og hvorvidt "idiotene" er de som ser på gullrekka eller er ute i trafikken kan nok diskuteres... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hastigheter på godt over 150 er å anse som udramatisk en del steder i Norge også så lenge det skjer på tidspunkter idiotene oppholder seg innendørs for å se på gullrekka elns. Godt over 150 faktisk. Idiotene gjør hva? ... Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Dette har blitt diskutert her på forumet før og om jeg husker riktig så ser retten på det som skjerpende om de som bryter trafikklovene er yrkessjåfører. Altså risikerer man mer smekk på fingrene om man til daglig er yrkessjåfør og kjører for fort. Det er jeg absolutt enig med deg i. Men, samtidig så har rettsvesenet en oppgave å delvis ta visse hensyn. Det er jo gjerne derfor inntekt legges til grunn i helt andre saker. Bare som et eksempel. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Forskjellen ligger i at ein yrkessjåfør beviselig burde vist betre. Ein yrkessjåfør som feks kjøyrer for fort eller uaktsomt både i jobbsamanheng og privat, vil utgjere ein større risiko enn råkjøyrarar som "berre" kjøyrer for fort i fritida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå