Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tap av førerkort, får jeg se bevis på målingen?

botbert

Anbefalte innlegg

Mandag 4. April ble jeg stoppet av ei politi dame som sa jeg kjørte 106 km/t i 70 sone med motorsykkel.

Tirsdag 5. April var jeg på politistasjonen å trakk tilbake samtykke for førerkortbeslag.

I dag 26. april fikk jeg brev av sør-trøndelag politidistrikt: forelegg på 9000,- og tap av førerkort i 6 måneder.

Er det ikke sånn at når jeg nekter samtykke, så skal saken inn til tingretten? skal jeg ikke få se noe bevis på målingene?

Endret av botbert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

106 km/t kan være litt for fort i 70-sone. Er uansett surt å oppleve førerkortbeslag, er sånn en helsikkens styr å få det tilbake. Har aldri selv vært "tatt skikkelig hardt" :wee:  for fartsovertredelse.

Er strekket langt og rett, så er 106 km/t ikke uhåndterbart, om du da ikke tilfeldigvis skulle kjøre på et rådyr, elg mm. da, uff.

Eneste fartsboten jeg har fått var kl 02 om natten, når jeg ønsket å gi på litt for å komme meg hjem. Hadde ikke kjørt strekket på leenge. Så jeg hadde glemt ut den ene fotoboksen. Jeg lå temmelig sikkert ganske høyt i fart. Men, overraskelsen var så uventet. For jeg så jo fotoboksen før jeg kom til målesonene. Trådde jo på bremsen, og fikk forelegg på en ca. kr 3000,- Var vel en 7 km/t for raskt i en 50-sone tror jeg. Går ikke å husker slike bøter og grenser for beslag jeg.

Men, jeg vet at hadde jeg tråkket litt hardere på bremsepedalen, så hadde jeg nok ikke fått bot. Men, ble så perpleks, og det er jo millisekunders reaksjonstid når en kommer ut for dette plageriet  :)

En annen gang, så stod det skikkelig dumme politimenn og holdt fartskontroll i 90-sone. De hadde tilmålt alt for lite oppbremsingsstrekk. Jeg trådde ganske hardt på bremsepedalen, og det var ikke mye å gå på før politimannen med stoppskilt hadde blitt meiet ned. Har siden aldri noensinne sett eller hørt om fartskontroll på samme strekket. Det var en slakt kurvet motorvei. De hadde laser på ei bru før den slake svingen. Så det var ikke så lett som billist å forvente en fartskontroll der når en ikke kunne se dem stå langt der foran.

Jeg kjørte i 110 km/t, og folk kjører jo normalt i 110 - 130 km/t der.

Politimannen bare vinket meg videre. Da det er altfor mange som kjører i 100 og 110 akkurat der. Hadde blitt flaskehals om de skulle ha gitt oss bøter på det stedet  :ohmy:  :)

Har ingen gode råd til deg. Kjedelig opplevelse, men du får ta det som en "mann".

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo, dersom du ikke samtykker skal saken opp i tingretten. Hvordan ble du stoppet? Kjørte politidamen bak deg og målte med speedometer? I så fall må de ha vært to betjenter i bilen for at målingen skal være gyldig.

Er dette tilfelle da? Har sett folk få bot av en enkelt politimann/dame.

Damen kjørte bak meg ja,

den har vel ikke vært i tingretten når jeg får forelegg fra politiet?

Politiet kan skrive og gjøre hva de vil. Det er derfor vi har retten der du kan bestride det de har gjort. Men lykke til, for det er ikke ofte retten IKKE tar politiets side og du ender dermed opp med å tape og betale saksomkostninger.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall være glad for at du holdt deg innenfor 6 mnd når det gjaldt førerkortbeslag. Du vil da automatisk få dette tilbake etter endt tid. Over 6 mnd så snakker vi vel hel eller delvis gjentakelse av førerprøven.

Foreslår at du kontakter Politiet så det får klarhet i at du faktisk har benektet beslag av førerkort i ettertid. Har selv vært involvert i en litt annen type trafikk forseelse, hvorpå Politiet sendte meg direkte til Tingretten, og hvor retten etterhvert tildels overkjørte påstandene (straff) Politiet hadde satt mot meg. Så det kan slå begge veier. Det er alltid lys i enden av tunellen.

Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall være glad for at du holdt deg innenfor 6 mnd når det gjaldt førerkortbeslag. Du vil da automatisk få dette tilbake etter endt tid. Over 6 mnd så snakker vi vel hel eller delvis gjentakelse av førerprøven.

Med mindre vedkommende er i prøvetiden da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre vedkommende er i prøvetiden da.

Ja, det har du selvfølgelig rett i. 

Lenke til kommentar

Høres ut som politiet har sett bort ifra din tilbaketrekning og satt en politijurist på saken som har dømt deg på sekundet. Kanskje var du for sen... ikke vet jeg. Få snakket med dem, nekt på alt, si at du ikke kjørte for fort! si at du kjørte i 70!. NEKT og NEKT og NEKT. 

En kompis av meg gjorde det, han ble tatt i 127 i 70 sona, nektet og nektet på alt dem sa, etter 5 runder i retten var politiet og dommern så lei av han at han fikk 3 mnd uten førerkort og 5000 i bot. Det hadde startet med 1 år uten og 18000,- elns.... 

de hadde han på film, de hadde han på måler i bila, han bare sa "nei, det må være feil, det må være målefeil, få se målesertifikat, få se kalibreringssertifikat! målefeil skjer! få se dokumentasjon på sporbarhet til måleutstyret!"

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Er det helt uaktuelt å ta ansvar for at du kjørte for fort? For du kjørte for fort sant? Mtp at de også bruker en sikkerhetsmargin var du over 106 i en 70 sone. Da bør du egentlig bare akseptere det, og være glad for at det ikke er mer enn 6mnd beslag på førerkortet.

Lenke til kommentar

Jo, dersom du ikke samtykker skal saken opp i tingretten. Hvordan ble du stoppet? Kjørte politidamen bak deg og målte med speedometer? I så fall må de ha vært to betjenter i bilen for at målingen skal være gyldig.

Det er vel rett og slett fordi at folk ikke er klar over at dette er påkrevd, og blir veldig "medtatt" av situasjonen akkurat der og da. Jeg har sittet på i en bil hvor farten utvilsomt var for høy da vi ble stoppet av politiet. En veldig årvåken passasjer spurte politimannen om han var alene i bilen, hvor svaret var ja og han ble nødt til å sende oss videre uten noen annen reaksjon enn litt tilsnakk.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Det er vel rett og slett fordi at folk ikke er klar over at dette er påkrevd, og blir veldig "medtatt" av situasjonen akkurat der og da. Jeg har sittet på i en bil hvor farten utvilsomt var for høy da vi ble stoppet av politiet. En veldig årvåken passasjer spurte politimannen om han var alene i bilen, hvor svaret var ja og han ble nødt til å sende oss videre uten noen annen reaksjon enn litt tilsnakk.

Har du kilde på den loven som sier at politiet må være to i bilen for å ha gyldig måling?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det helt uaktuelt å ta ansvar for at du kjørte for fort? For du kjørte for fort sant? Mtp at de også bruker en sikkerhetsmargin var du over 106 i en 70 sone. Da bør du egentlig bare akseptere det, og være glad for at det ikke er mer enn 6mnd beslag på førerkortet.

Det var ikke det han spurte om. Slike tråder har ofte en eller annen fra moralpolitiet som poster, så jeg kan jo si at jeg kjørte i 250 km/t på motorveien her om dagen. Ingen tok skade av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke det han spurte om. Slike tråder har ofte en eller annen fra moralpolitiet som poster, så jeg kan jo si at jeg kjørte i 250 km/t på motorveien her om dagen. Ingen tok skade av det.

Det folk spør om er ikke alltid overlappende med det de trenger å høre, så det er ikke noe argument i seg selv for å ikke si noe. Personlig er jeg glad for "moralpolitiet" sånn i utgagnspunktet, selv om det for enkelte sikkert er fint å slippe sosialt ubehag når de foretar seg ting på bekostning av andre mennesker.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har du kilde på den loven som sier at politiet må være to i bilen for å ha gyldig måling?

Nei, har aldri lett etter noe slikt. Men det skulle vel egentlig bare mangle at en politibetjent trenger et vitne for å hefte noen for et slikt lovbrudd. Hvis ikke kunne enhver politimann med en dårlig dag diktet opp forseelser i trafikken. Jeg var ikke klar over at det var slik før jeg faktisk fikk se det med egne øyne, at en en politimann faktisk bare måtte late som ingenting fordi at han var alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver person med en dårlig dag kan alltid dikte opp forseelser og gjøre livet vanskelgi for deg, hvorfor skulle politiet være annerledes?

AtW

Fordi politiet er lovens stedfortreder i fredstid, og deres ord veier tyngre forstår de.

Edit, her forklarer du egentlig bare det jeg sier. Med mindre du mener at politiet ikke er folk?

Endret av Gamle ørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så tøff du er. Jeg håper ikke at det ender opp med at du ødelegger en familie en dag, eller med selvdrap.

Jeg synes ikke jeg var så tøff, det er faktisk ganske vanlig der jeg kjørte. Dette var på tysk motorvei uten fartsgrenser, og ingen skadet eller drept, men det er jo typisk for nordmenn å tro at fart = farlig, men det er faktisk krasjet som er farlig, ikke farten. Autobahn er faktisk en av verdens tryggeste veier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...