Farbu99 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 kjører scooter! er det sånn at man skal fylle olje 2 forskjellige plasser? 2-taktsaolje som skal blande seg sammen med bensinen og moterolje? stemmer dette? hvor skal hva fylles, finner bare en olje og den er bak og under setet på siden. lite erfaring men skulle gjerne sjekket oljen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Du har en tank til motoren og så har du vel olje i giret helt bak ved bakhjulet. Girmopeder (2T) har en oljetank pluss olje på girkassa på selve motoren. Lenke til kommentar
Farbu99 Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Du har en tank til motoren og så har du vel olje i giret helt bak ved bakhjulet. Girmopeder (2T) har en oljetank pluss olje på girkassa på selve motoren. er automat (scooter), hva gjelder da? kun 1 olje? Endret 26. april 2016 av Farbu99 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 4 takt eller 2 takt? 4 takt trenger ikke totaktsolje, men bare girolje. Lenke til kommentar
Farbu99 Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 2takts ja! er egentlig girolje nødvendig, hvilken funksjon har den? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 2takts ja! er egentlig girolje nødvendig, hvilken funksjon har den? Den skal smøre gira og lagrene ifbm. gira. Ja, den er veldig viktig! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Men en scooter har vel ikke girboks? Sånt er mye enklere hvis du skriver nøyaktig hvilken scooter du har. Min Peugeot Speedfight scooter har totakter og variator. Under setet er påfylling for bensintanken og for oljetanken. Den har ikke motorolje eller girolje. Variator er automatgiret i mange scooter-mopeder. Det består av to reimhjul som endrer diameter pga. sentrifugalkrefter, og ei gummireim mellom dem. Ingen girolje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Scootere har en reduksjon helt bak ved bakhjulet. Her er det tannhjul og kulelagre som trenger smøring. Metoden for oljeskift/påfyll varierer. Her er et eksempel. Endret 26. april 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå