Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakebetaling av privatlån

TheNaN

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg er en gutt på 16 år som lånte bort 2500 kr til en venn. Jeg ga han en tidsfrist på to uker på å betale tilbake lånet, men det tok ikke lang tid før det ble problemer; Nå mener han at jeg sa at han "bør" betale tilbake lånet, ikke må. Kan ikke huske at jeg har sagt dette, uansett mener jeg at det blir for tynt. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på disse pengen, evt hvem bør jeg spørre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DERFOR låner ikke jeg bort penger.

Da en kompis ringte meg og lurte på om jeg kunne låne ham 5.000 for å hjelpe ham med en fartsbot fikk han glatt nei. Sorry ass.

Klarer han ikke hoste opp penger til Staten klarer han i alle fall ikke å hoste dem opp til meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hva med og ringe foreldrene til vennen din og forklar situasjonen?

Tilby dem og komme med en nedbetalingsplan, og si videre at hvis de ikke gjør det så blir saken anmeldt til politiet.

Lenke til kommentar

Om han fortsetter å nekte kan du prøve å kontakte konfliktrådet om å hjelpe deg. Dei har ingen rettslig myndighet på linje med domstollene, men kan legge til rette for ein megla samtale mellom dykk.

Har sett overraskande resultat på meglingar derifrå!

Lenke til kommentar

Din kompis kan som 16-åring ikke stifte gjeld frivillig.

Hva skjer i dette tilfellet?

Det som skjer i dette tilfellet er at trådstarter har tapt pengene sine.

TS bør få med seg vennene sine og dra til han som lånte.

Det er utrolig hvor mange situasjoner som løser seg bare man møter opp på døra til vedkommende, da blir det nært og ukomfortabelt for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! 

Jeg er en gutt på 16 år som lånte bort 2500 kr til en venn. Jeg ga han en tidsfrist på to uker på å betale tilbake lånet, men det tok ikke lang tid før det ble problemer; Nå mener han at jeg sa at han "bør" betale tilbake lånet, ikke må. Kan ikke huske at jeg har sagt dette, uansett mener jeg at det blir for tynt. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på disse pengen, evt hvem bør jeg spørre?

Viktigste er at du får dem tilbake, ikke sant? Ta det med låne taker, ikke her :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...