Chaaa Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Hei Jeg skal starte ett firma Jeg har 101.000 kr Jeg har med meg to investorer som hver skal betale 50 000.- =201.000.- So far so good. 51 % av aksjene går til meg. resterende 49 skal deles på 3 andre. Problemet oppstår når min lillebror som skal lage hjemmesiden som er taksert til 50.000 kroner for å kunne dele denne andelen likt, han jobber i ett reklamebyrå og er profesjonell på nettsider, hadde jeg kjøpt nettsiden ville den ha kostet langt over 100.000 .-, han har ikke kapital til å investere, men det må da være en måte å allikevel få han inn i fordelingen? Jeg satte opp regnestykket mitt slik meg 101.000 kr 101.000 aksjer IV1 50.000 kr 33.000 aksjer IV2 50.000 kr 33.000 aksjer WEB 50.000 kr 33.000 aksjer Som dere ser så selges jo aksjene her til høyere pris enn hva jeg betaler. Både investor 1 og 2 kjøper 33.000 aksjer for 50.000 kroner, men sitter bare igjen med 33.000 aksjer og taper 17.000 aksjer/kroner ? (disse går da til å dekke kapitalkostnadet til WEB med 33.000aksjer og kroner.) Og jeg skjønner at det er urettferdig. Så har jeg kommet frem til at hvis vi tre med kapital, betaler 11.000 hver av vår kapital så dekker vi aksjekapitalen til nettsiden "sammen", men jeg klarer ikke sette opp regnestykket slik at det blir riktig Hvordan skal mine 51% deles og hvordan skal de med 49% dele sine slik at vi sammen har frigjort så mye at det er plass til å skvise inn det siste kakestykket? Jeg vet heller ikke om dette i det heletatt er lov, eller en mulighet. Men ettersom jeg forstod hos DNB hadde ikke aksjekapitalen noe med fordelingen av aksjene å gjøre slik at det kunne vi bare fordele som vi ville selvom en ikke har kapital å spytte inn.. Hvordan blir da fordelingen? I tillegg har jeg snakket med en revisom som mente at jeg selv burde starte firmaet for så å øke kapitalinnskudd og selge aksjer med overkurs, og at min bror skulle da låne penger for så å fakturere nettsiden. Det høres ut som en veldig tungvinn og dyr måte å gjøre det på? Jeg river meg i håret av ergelse og håper at det finnes noen smarte hjerner der ute som kan klare å forklare meg dette på en enkel og forståelig måte. Tusen takk! Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Hvis ikke alle betaler innskudd må du ha revisor erklæring. Det bli dyrere. Derfor må alle betale via bank og alle må betale lik pris for aksjene. De trenger derimot ikke kjøpe likt antall aksjer. Det trengs kun en bekreftelse fra banken ved kontant innskudd. Etter selskapet er stiftet og websiden bestilt kan den betales med deler av aksjeinnskuddet. Websiden er selskapets og skal betales av det, ikke av noen av aksjonærene. Om webdesigneren så ønsker å kjøpe aksjer for fortjenesten er opp til ham. Han må uansett skatte av beløpet. Hvem av aksjonærene som selger betyr ingenting for selskapet. Pengene går til den eller de aksjonærene som selger, ikke til selskapet selv. Det er viktig å holde styr på de forskjellige identitetene. Websiden er en utgift for selskapet, ikke et rent kapital innskudd. Endret 26. april 2016 av rillto Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 En mulig variant er at din bror sitt arbeid med å utvikle hjemmeside blir regnet som et tingsinnskudd som han da skyter inn. Problemet blir riktignok at dette kanskje ikke er så lett å verdsette. Og da må det som det nevnes over utarbeides en revisorerklæring men trolig også en form for verdivurdering av innskuddet (med mindre det finnes noen god og objektiv verdsettelse, f.eks en standard bransjenorm på at hjemmesider koster 100.000) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Ta kontakt med en revisor eller advokat for å få hjelp til dette. Kapitalstruktur er vanskelig, og det er veldig viktig at dette gjøres korrekt. Arbeid kan ikke være tingsinnskudd, se asl. § 2-7. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Ta kontakt med en revisor eller advokat for å få hjelp til dette. Kapitalstruktur er vanskelig, og det er veldig viktig at dette gjøres korrekt. Arbeid kan ikke være tingsinnskudd, se asl. § 2-7. Sant nok, men den ferdige siden er en bokført verdi. Man unngår hele problematikken ved kontant innskudd og salg til eventuel ny aksjonær etterpå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Ta kontakt med en revisor eller advokat for å få hjelp til dette. Kapitalstruktur er vanskelig, og det er veldig viktig at dette gjøres korrekt. Arbeid kan ikke være tingsinnskudd, se asl. § 2-7. Sant nok, men den ferdige siden er en bokført verdi. Man unngår hele problematikken ved kontant innskudd og salg til eventuel ny aksjonær etterpå. Om du ønsker at aksjonær B og C skal skyte inn mer i selskapet per aksje enn aksjonær A gjør, så hjelper det ikke at A stifter og selger videre - da har selskapet ikke så mye kapital som det trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå