Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel turbomotor (~2005) med problemer

dbass

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig kjøpt en Astra med Z20LEL motor, hvor jeg opplever at jeg mister effekt ved bånn pinne, bilen rister, og hvis dette holder på for lenge (type 3 sekunder) kommer motorlampe på med diskoeffekt og jeg kjører plutselig på 3 sylindre?

Det som er det rare er at jeg opplevde kun dette etter at jeg fylte ny bensin for første gang etter overtakelse. Jeg fylte da 98-oktan fra Shell.

En bekjent har hatt den samme effekten, dog noe oftere, men han har også automat, og det virker som om dette spesielt skjer idét bilen vil gire ned også. Han fyller også samme type drivstoff. Han har dog ikke fått noen form for motorkode, også muligens grunnet at automaten forhindrer at dette kommer ved å reagere på en annen måte.

Er det noe jeg burde vite om "V-power nitro+" 98-oktan fra shell, eller har vi begge defekte motorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

98 oktan tåler mer kompresjon og turbotrykk før du får tenningsbank. Så tror nok ikke det at du har fyllt 98 som er problemet. Heller omvendt. Fyller en 95 på en bil som skal 98 får man lettere tenningsbank, og motsatt andre veien. Men sjekk. tennplugger, gnistgap, coil osv,  Høres mer ut som et problem med gnist,

Lenke til kommentar

Coilpakke/oljelekk i plugghull er gjenganger på disse. Hatt akkurat samme problemet på en Z20LET (190 hesteren). Jeg kjører på 98 fra Shell uten problemer.

Andre standard-problemer på disse motorene:

Vakuum-lekkasje

Defekt membran i resirkventil

Boost control solenoid fremre og bakre

Oljelekkasje fra toppdeksel ned i plugghull (gir dårlig jording og feiltenning)

Igjengrodd spjeldhus

Endret av burgertyv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Blir dyrt å feilsøke ved å bytte deler i blinde, så start med å lese ut feilkoder. Har hatt samme symptomer både ved feil på coil og feil på luftmassemåler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...