Morgens Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Tektyl, lakkbeskyttelse osv.? Er veldig usikker, entusiaster gjør mye, selger sier det er unødvendig med tektyl. Noen gode råd? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Full rustbeskyttelse hos noen som er flinke, f.eks. Funderud. Bruk en god lakkforsegling minst en gang i året. 3 Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Skvettlapper (x4) og evt. lastekantbeskytter bak. 3 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Transparent tape på utsatte steder. 2 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Greit å understellsbehandle med en gang. Lakkforsegling hos en som driver med detailing kan være lurt. 2 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Ville sjekket om det er steder i tillegg til de Leo_ nevner her som er ekstra utsatte for steinsprutskader. Noen biler har ekstra utsatte steder i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Bildet var bare en illustrasjon, det var det jeg mente - Dekke de utsatte stedene, de som har steinsprutskader etter et par dagers bruk. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Hadde tectylert, så lakkforsegling, kanskje du skal plastdippe bilen også? Ja, dette koster litt, men skal du ha bilen en stund er det verdt hver eneste krone! Er dette helt ny bil? Viss dette er en ganske nye bruktbil, er det automat kasse på denne? Anbefaler deg å flushe denne viss bilen er gått mer en 60 000km. Men ang tectylering, så kan du se på dinside.no hva som har skjedd med 3 år gamle biler :S så tectyler så fort du kan! Be dem gjøre det skikkelig, inni hjulbuer og alt! Har en kompis selv som gjør dette med min egen bil, han tar 1500kr for hele tectyleringsjobben! Hos folk du får papirer på dette så begynner vel dem på 5000kr og oppover! Plastdipp koster vel rundt om 5-6000kr det også! Lakkforsegling og polering osv koster deg rundt om 1500kr, anbefales å gjøre 2 ganger i året! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Jeg fikk min bil forseglet med en keramisk lakk forsegling, og tenker å ta "vedlikehold" på den rundt 1 til 2 ganger i året. Ang tectyl så bør du sjekke om det er greit ift garanti, på min bil er det noe som strider i mot garantien på bilen slik jeg har forstått det. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Tectylere den mister du ikke garanti så lenge du bruker et godkjent verksted, du forebygger jo rust og skader med det! Står kanskje du må bruke merkeforhandler verksted? Men uansett for din egen del så bør du tectylere uansett! De fleste anbefaler hvert 5år! Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Tectylere den mister du ikke garanti så lenge du bruker et godkjent verksted, du forebygger jo rust og skader med det! Står kanskje du må bruke merkeforhandler verksted? Men uansett for din egen del så bør du tectylere uansett! De fleste anbefaler hvert 5år! Det må undersøkes for hvert enkelt bilmerke. Til min bil så ble jeg fortalt av selger og hele salgsapparatet at ved å tectylere bilen, så kan jeg miste rustgarantien på bilen, eller så må evt. de som tectylerte den ta over rustgarantien. Det kan visstnok komme kjemiske reaksjoner som gjør at den understellsbehandlingen bilen fikk under produksjonen, kan bli svekket. Jeg har ikke den minste peiling på dette, jeg gjengir kun hva forhandleren sa til meg. Så vær litt forsiktig med å komme med såpass bastante utsagn, uten at du sitter med hele fasiten for alle bilmerker. Jeg ønsket å få tectylert min nye bil 2016 mod. (selvfølgelig på et godkjent tectyleringsverksted), men med en slik beskjed fra de som faktisk sitter på fasiten for dette konkrete bilmerket så lar jeg det være. Men det er ikke enkelt og få noen konkrete hold i hva som faktisk er sannheten og fasiten, da det spriker med beskjeder fra forhandler til forhandler innen de samme bilmerkene. Jeg støtter absolutt de som ønsker å tectylere sin bil (for det ønsket jeg også), men undersøk skikkelig hvilke garantivilkår som faktisk gjelder med tanke på rustgarantien, slik at en ikke ender opp med en bil uten rustgaranti i etterkant om den blir understellbehandlet med noe den ikke skal bli behandlet med. Jeg har som nevnt ingen kunnskaper her selv, jeg har kun gjengitt fra hva forhandleren sa til meg når jeg spurte om dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå