Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruker jeg mer drivstoff om jeg har bilstereo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si litt om din kjørestil og hvilket behov du har, så kan det være mye enklere og gi deg mer konkrete svar.

Det er ingen problemer å få den mest drivstoffgjerrige bilen på markedet til å bruke mye mer enn hva tabeller viser, det meste har med kjørestilen til den som kjører bilen å gjøre.

En bil med en liten motor som på papiret skal bruke lite drivstoff, kan gjøre det helt motsatte om den lastes full og presses hardt, så det gjelder å velge den bilen og motoren du faktisk har behov for. For å ha lavest mulig forbruk så vil det gjerne si at en ikke bedriver ‹‹aktiv kjøring››, men kjører med mer følelse og virkelig går inn for det.

En liten dieselmotor er gjerne det mest drivstofføkonomiske en kan velge, men om du trenger en stor bil og kjører med mye last, så bruker heller ikke den lite drivstoff. Det gjelder å velge den bilen og motoren som faktisk er den du har behov for, og så kjøre mest mulig med hodet, da kan du få ned drivstoff forbruket mest mulig.

Det er veldig vanskelig å komme med en fasit/løsning som passer for alt og alle, fordi de fleste av oss har forskjellige behov og kjørestil.

Selv har jeg en helt ny bil (med bensin motor) som jeg ikke har kjøpt fordi den er gjerrig på drivstoffet (for det er den ikke), jeg har kjøpt bilen jeg har behov for og hadde lyst på. Jeg kan få den ned på 0,6 tallet om jeg går inn for det, men jeg heller ingen problemer med å passere literen og vel så det......, alt avhengig av hvilken kjørestil og hvor tungt høyrebein jeg har. Hvor mye ekstra vekt jeg har i bilen har selvfølgelig også mye å si, men det meste har med høyrebeinet å gjøre. 

Jeg byttet inn en VW Golf st.vogn 2014 1,4/140hk TSi DSG som var ganske hyggelig med tanke på forbruk, var nede på 0,47 ved et par anledninger når jeg gikk inn for det. Snittet lå gjerne noe rundt 0,6 for min del.

Nå har jeg en Skoda Superb st.vogn 2016 1,8/180hk TSi DSG som jeg har fått under 0,7 tallet ved et par anledninger, men stort sett ligger den på 0,8-0,9 i snitt. Men nå er den ikke mange ukene gml heller, og jeg vil nok tro at forbruket går litt ned når den blir innkjørt (det gjorde det med Golfen også), har kun kjørt 350 mil med den så langt........

Lenke til kommentar

Så hva er mest økonomisk? golf 4 1.4L bensin eller ein 2.0L diesel? Når jeg ikke bruker å ha mye last til vanlig?

E det forskjell på drivstofforbruker på ein 2L bensin og 2L diesel om du kjører akkurat samme last, har akkurat samme høyrefot, og samme type bil?

Endret av Håkonv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

E det forskjell på drivstofforbruker på ein 2L bensin og 2L diesel om du kjører akkurat samme last, har akkurat samme høyrefot, og samme type bil?

Diesel har mer energi pr liter enn bensin: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density . Forskjell i forbruk mellom 2 like biler med bensin og diesel vil gjenspeile denne forskjellen, dvs den med bensinmotor vil bruke litt mer. Målt i støynivå, komfort og kjøreglede er dette, IMO, en akseptabel forskjell.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...