Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruker jeg mer drivstoff om jeg har bilstereo?

Anbefalte innlegg

Tittelen sei det meste. E det betydelig forskjell? Bruker 1.3l på mila nå, å den bilen jeg har skal egentlig bruke under 1 liter. Har det mest med kjlring a kandkje, eller anlegget?

Om den bruker mer, er det forskjell på om det er stort anlegg eller lite?

Endret av Håkonv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Et vanlig anlegg har ingen betydning for forbruket, det bruker mindre strøm enn en parklyspære.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Går bittelitt ekstra ja siden dynamo blir tyngere å dra rundt og du får ekstra vekt.

Men det er neppe som er feile på din. Har anlegg i min bil og ligger nedi 0.49 på mila med en 2006 Mondeo stasjonsvogn med automatgir.

Tips for å få ned forbruket er å bruke cruisecontrol om du har det.

Lenke til kommentar

Hvis du har aircondition kan du slå den av og bare bruke vanlig luft. Det vil spare deg for drivstoff.

Har ein kompis som har samme bilen, men han bruker aircondition på høgare enn meg heile tida. Men han har ikkje anlegg. Eg brukar ingentisk anna dill som brukar elektrisitet enn aircondition og anlegg. Hans bil bruker mye mindre drivstoff enn min... over ein halv liter mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Anlegg har ikke stort å si på forbruket, bilen og kjørestilen derimot! Har du i tillegg en eldre automatkasse så blir forbruket enda høyere. Men hvis du bekymrer deg for forbruket så er vel kanskje det å kjøpe og kjøre en bil som bruker 1,3l på mila der du burde starte for å spare drivstoff :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, kommer jo an på hvilket økonomi aspekt du legger deg på det. Biler under 30k koster jo gjerne en del mer hvis du ikke kan skru selv, men om det er drivstoff du tenker på så er det jo 1,6l både bensin og diesel som ligger på greiest forbruk. Men igjen, eldre brukte biler får gjerne andre kostnader enn drivstoffet! Hva slags bil har du i dag?

Lenke til kommentar

Tja, kommer jo an på hvilket økonomi aspekt du legger deg på det. Biler under 30k koster jo gjerne en del mer hvis du ikke kan skru selv, men om det er drivstoff du tenker på så er det jo 1,6l både bensin og diesel som ligger på greiest forbruk. Men igjen, eldre brukte biler får gjerne andre kostnader enn drivstoffet! Hva slags bil har du i dag?

Idag har jeg ein mercedes w202 1996 modell. Bensin 1.8L. Kjøpte den for 8000,- nesten uten rust, bra bil :)
Lenke til kommentar

Kan å skru bil sjølv.
Lenke til kommentar

Cruisekontroll sluker drivstoff

Bedre at en lærer seg å ha kontroll på foten

Der hvor cruisekontrollen vil gire ned for å få høyere turtall så den kan holde farten opp en bakketopp kan jeg holde turtallet og kanskje miste litt fart, men ikke øke turtallet eller at jeg øker farten litt, uten å skifte gir  (har automat)

Lenke til kommentar

Cruisekontroll sluker drivstoff

Bedre at en lærer seg å ha kontroll på foten

Der hvor cruisekontrollen vil gire ned for å få høyere turtall så den kan holde farten opp en bakketopp kan jeg holde turtallet og kanskje miste litt fart, men ikke øke turtallet eller at jeg øker farten litt, uten å skifte gir (har automat)

Cruisecontrol fungerer utmerket på min bil med automat (2006 mondeo diesel) og får lavere forbruk enn fysisk mulig med foten. Men dette er nok veldig varierende fra bil til bil.

På jobb har vi en 09 Avensis manuell som er likens. Får den nedi 0.47 med cruisecontrol. Omtrent umulig med manuell gassing.

Lenke til kommentar

Har selv en Saab 9-5 manuell med cruise. Får den nedpå 0,6 både med og uten cruise. Føles litt lettere med cruise. Men drivstofbruket har sammenheng med hvor blyfot fører har og valg av riktig gir. Hvor man kjører gir også utslag i forbruk. Bykjøring tar mer drivstoff en langkjøring på landevei.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...