geir__hk Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Heisann. Hadde egentlig tenkt å poste dette som et innlegg i denne tråden, men innså fort at det ble mye tekst og lite relevant - så derfor en egen tråd. Ettersom det er gått 4 år, så har jeg fått et distansert forhold til saken og føler at det går an å beskrive det objektiv (etter min subjektive oppfatning). Fant ut at det er veldig enkelt å bli bannet fra QXL. Det trengs bare at en brukers (selgers) epost går i spamposten (eller annet som er for ingenting å regne) - og når dette skjer og brukeren (selger) blir lei av å vente på respons så gir'n dårlig karakter, og vipps - utestengt. Reglene der er sånn at viss bruker1 får bruker2 utestengt ved å gi dårlig karakter - pga. prosentvis andel av score (antall klikk på tommel-opp / tommel-ned) vil en førstegangskjøper automatisk bli bannet om denne får en tommel-ned fra en annen bruker. Videre er det sånn at en bruker som blir bannet på denne måten er avhengig av å få selgers gunst, dvs jeg må klare å få overtalt selger til å skrive til nettstedet for oppheving av sperren. La oss si det sånn at det endte opp med at jeg er fremdeles bannet fra qxl, trass i flere forsøk på kontakte selger. Så et hypotetisk spørsmål: Hvordan skulle en gått frem for å redusere brukermassen til et nettsted med dette regelsettet. Jo veldig enkelt - man legger ut en gjenstand med mange potensielle kjøpere til salgs billig. Og når selger får kontakt av en kjøper, så later bare kjøper (med intensjon om å begrense brukermassen) som at det har oppstått en konflikt mellom seg selv og kjøperen, får bannet kjøper. Og så samme leksa med nestemann (altså nye kjøpere). Og denne metoden er spesielt effektiv ettersom både den registrerte epostadressen og bostedsaddressen er bannet. Jeg ville f.ex ikke ha giddi å ta meg bryet å ordna med ny epost og avtale med naboen bare for å handle på qxl - noe som i seg selv sansynligvis er imot deres regler. Og en liten - men muligens uvesentlig detalj - det var en CD til 30 kroner som gjorde at jeg ble bannet. Litt av grunnen til at jeg ikke har giddi å skrive om det før er at i tiden etterpå så hadde jeg meget lyst å lage en falsk brukerprofil og prøve å gjøre det litt surt for selger og ville kanskje/muligens ha ledet tråden inn på spørsmål om dette. Men jeg holder meg for god til å holde på sånn - jeg faller ikke ned på samme nivå som denne selgeren som fikk meg bannet. Er det andre som har liknende erfaringer, ikke nødvendigvis fra samme nettsted? Lenke til kommentar
tHz Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Er det noen som bruker QXL fortsatt? Har stort sett bare dårlige erfaringer med siten. 3 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Qxl er en idiotisk kjentringside. Det samme skjedde med meg helt uten grunnlag. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Det sære var at selv om jeg var bannet, så fortsatte de å sende reklame nesten daglig. Ja jeg kunne sikkert kjøpt om de lot meg Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 QXL var det som ble brukt før år 2000 da det var gratis. Folk flyktet derifra da QXL var på lag med svindlerene som QXL tjente penger på. QXL slettet negative poster hos svindlerene, så de kunne bare fortsette med galskapen... At QXL finnes er jo helt Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Jepp, den siden er sketchy. Det er 11 år siden jeg brukte den, men jeg antar at det er bare blitt verre. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Jeg er overrasket over at de fortsatt bruker tid og krefter på å opprettholde QXL. Aktiviteten der var så god som ikke-eksisterende sist jeg var innom, ihvertfall i forhold til FINN og lokale grupper på Facebook som driver med bruktsalg. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 QXL var veldig bra en gang i tiden. Jeg solgte veldig mye ting der, både datadeler og andre ting når jeg kjøpte noe nytt. Det var en godt besøkt side, og la man noe ut på auksjon var man nesten sikret å få solgt det... og så lenge det var minst to stykker som var interessert i akkurat det du solgte, så fikk man ganske mye penger for det også. Jeg kjøpte også mye der, og ofte til en god pris. Så skjedde det noe, for... tja... 10 år siden? Diverse "firma" oversvømte sidene med auksjoner på stort sett totalt uinteressante ting. Det var ikke lenger en kjøp/salg side for mannen i gata, og fordi QXL lot disse firmaene holde på med å spamme i stykker siden, så rømte brukerne til andre steder som for eksempel Finn.no. De ødela for seg selv på den tiden. Går man inn på QXL i dag så ser man stort sett noen få firma som legger ut avsindig mye dritt. Og de færreste auksjonene har noen bud. Så antakeligvis forsvinner disse firmaene også og da kan QXL bare legge ned. Og det er kanskje like greit. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Det var et blast from the past - jeg trodde QXL var borte forlengst. Synd jeg ikke hadde rett. Husker det var et ypperlig sted å finne brukte plater og interessante kuriositeter, men så snart det ble en betaltjeneste og søppelselgerne tok over stedet skygget jeg banen. Har hørt navnet nevnt på mange år. Lenke til kommentar
ConcourseB Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Ja men du kan vel kontakte Nordnet og be dem om å få 20% rente. Da kan du bruke det til å oppnå Interest Compound rate, noe som kan oppheve utestegningen. Tok en prat angående dette med dem men de sa at det var ikke mulig å løse dette problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå