lawiet Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Klarer noen å løse dette oppgaven? http://w3.elektrofag.info/styringsteknikk-2/oppgaver/oppgave-13 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Ja det er jo forsåvidt en enkel oppgave, men få se hva du har fått til så langt. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 hvor langt jeg har kommet er nesten ikke verdt å vise engang. jeg driver med dette på fritida. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg til løsningen her. følger at jeg trenger å se en eksempel. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Jeg trenger virkelig å løse denne oppgaven. driver å trener til fagprøven Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Må nesten vite hvilket nivå du ligger på for at det skal være noen vits å bruke tid på dette. Har du laget noe som helst med PLS? Kan du lage et flyskjema som du tror kan være et utgangspunkt? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Må nesten vite hvilket nivå du ligger på for at det skal være noen vits å bruke tid på dette. Har du laget noe som helst med PLS? Kan du lage et flyskjema som du tror kan være et utgangspunkt? Ja, jeg har laget god del, men jeg sliter med sekvens. det er akkurat det jeg øver på. Jeg klarer sikkert å lage en flytskjema for inngangene og utgangene. men Blockskjema for dette er en problem for meg også. jeg finner ikke noen bra forklaringer på nettet om blockskjema. Jeg klarer å lage en simpel Block skjema, og jeg klarer å lage simple sekvenser. men akkurat denne er en nytt nivå for meg. Jeg har prøvd meg på dette i par dager nå Jeg pleier å programmere i FBD blocker. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Må nesten vite hvilket nivå du ligger på for at det skal være noen vits å bruke tid på dette. Har du laget noe som helst med PLS? Kan du lage et flyskjema som du tror kan være et utgangspunkt? Ja, jeg har laget god del, men jeg sliter med sekvens. det er akkurat det jeg øver på. Jeg klarer sikkert å lage en flytskjema for inngangene og utgangene. men Blockskjema for dette er en problem for meg også. jeg finner ikke noen bra forklaringer på nettet om blockskjema. Jeg klarer å lage en simpel Block skjema, og jeg klarer å lage simple sekvenser. men akkurat denne er en nytt nivå for meg. Jeg har prøvd meg på dette i par dager nå Jeg pleier å programmere i FBD blocker. Det er det jeg prøver å komme frem med. Om du viser hva du har gjort hittil, så er det mye enklere å gi en pekepinn på hva du eventuelt må gjøre om på. En oppgave slik som dette kan løses på mange måter, bare sånn at det er sagt. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Laget "lyskryssoppgaven" for ca 100 år siden. Her er en litt nyere "løsningmodell" som bør kunne brukes. (Sekvensdiagrammet må omarbeides, slik at det stemmer med sekvensene.) http://pls.elfag.info/eksempler/enkel-sevensstyring Det er en del enklere med ladder enn med funksjonblokk men begge deler kan brukes. Så lenge det bare dreier seg om timere så er det forholdsvis enkelt. Fotgjengeroverganger og slikt kan komplisere hvis man skal ha med det også. Endret 26. april 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 27. april 2016 Forfatter Del Skrevet 27. april 2016 (endret) 1 Endret 28. april 2016 av lawiet Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. april 2016 Forfatter Del Skrevet 28. april 2016 jeg sliter med den ennå..... kan noen gi meg en eksempel på hvordanman kan løse denne? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Har du ikke skjønt at du ikke får hjelp her uten å vise til hva du har gjort selv? Det er ingen som gjør oppgavene for deg, hverken her eller i arbeidslivet. Man spør om hjelp når en står fast og viser hvor man er da. 5 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Linken som jeg la over har også en mulig løsning. Det er bare å definere sekvensene på nytt: Hva skal skje i sekvens 1, 2, 3 osv og så "setter man" utgangene i forhold til dette. (Hvis det er en sekvensstyring der man bare bruker timere og ingen "prosessbrytere".) Litt må man jo fikse selv også :-) Endret 29. april 2016 av arne22 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå