Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lyskryss PLS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må nesten vite hvilket nivå du ligger på for at det skal være noen vits å bruke tid på dette. Har du laget noe som helst med PLS? Kan du lage et flyskjema som du tror kan være et utgangspunkt?

Ja, jeg har laget god del, men jeg sliter med sekvens. det er akkurat det jeg øver på. Jeg klarer sikkert å lage en flytskjema for inngangene og utgangene. men Blockskjema for dette er en problem for meg også. jeg finner ikke noen bra forklaringer på nettet om blockskjema. Jeg klarer å lage en simpel Block skjema, og jeg klarer å lage simple sekvenser. men akkurat denne er en nytt nivå for meg.

Jeg har prøvd meg på dette i par dager nå

Jeg pleier å programmere i FBD blocker.

Lenke til kommentar

Må nesten vite hvilket nivå du ligger på for at det skal være noen vits å bruke tid på dette. Har du laget noe som helst med PLS? Kan du lage et flyskjema som du tror kan være et utgangspunkt?

Ja, jeg har laget god del, men jeg sliter med sekvens. det er akkurat det jeg øver på. Jeg klarer sikkert å lage en flytskjema for inngangene og utgangene. men Blockskjema for dette er en problem for meg også. jeg finner ikke noen bra forklaringer på nettet om blockskjema. Jeg klarer å lage en simpel Block skjema, og jeg klarer å lage simple sekvenser. men akkurat denne er en nytt nivå for meg.

Jeg har prøvd meg på dette i par dager nå

Jeg pleier å programmere i FBD blocker.

Det er det jeg prøver å komme frem med. Om du viser hva du har gjort hittil, så er det mye enklere å gi en pekepinn på hva du eventuelt må gjøre om på.

En oppgave slik som dette kan løses på mange måter, bare sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar
Laget "lyskryssoppgaven" for ca 100 år siden.

Her er en litt nyere "løsningmodell" som bør kunne brukes.

(Sekvensdiagrammet må omarbeides, slik at det stemmer med sekvensene.)

Det er en del enklere med ladder enn med funksjonblokk men begge deler kan brukes. 

Så lenge det bare dreier seg om timere så er det forholdsvis enkelt. Fotgjengeroverganger og slikt kan komplisere hvis man skal ha med det også.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Linken som jeg la over har også en mulig løsning. Det er bare å definere sekvensene på nytt: Hva skal skje i sekvens 1, 2, 3 osv og så "setter man" utgangene i forhold til dette. (Hvis det er en sekvensstyring der man bare bruker timere og ingen "prosessbrytere".) Litt må man jo fikse selv også :-)

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...