Gå til innhold

Forskudd på arv av hytte - privat eller til firma?

Larsson

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har en hytte som nå skal overføres til meg i form av forskudd på arv. De tilkjennes 4 ukers bruksrett som vil nedskrive verdien noe, gjenstående verdi er grunnlag for hvilken sum jeg skal betale for å kjøpe ut min bror av hytta.  

F.eks verdi 2 mill, bruksrett utgjør 500', gjenstående verdi 1,5 mill = 750' som utbetales til min bror.

Så til kjernen av problemstillingen :-)

Jeg eier et lite AS som driver med utleie av eiendom. Firmaet går med overskudd, som jeg ønsker å investere videre, og det hadde passet fint med en investering i størrelsesorden verdien av denne hytten. Det er sannsynlig at jeg uansett vil leie ut hytta endel etter den er i mitt eierskap.

Hva taler for at firmaet belånes 750', tar eierskap til hytta og drifter den som en utleieenhet med fradrag for alle utgifter og vedlikehold?

Hva taler for å kjøpe den privat? og leie den ut privat?

Er det lovlig å leie ut privat hytte til eget firma?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første vil din egen bruk av fritidseiendom ikke være skattefri når du ikke er eier av eiendommen. Din bruk av aksjeselskapets fritidsbolig er enten lønn eller utbytte.

For det andre mister du muligheten til å oppnå skattemessig gunstigere leiebehandling (men ved større utleieprosjekter er det uansett ikke nødvendigvis en ulempe).

Når det gjelder det å leie ut privat hytte til eget firma stiller det seg i utgangspunktet ikke annerledes enn å leie ut privat hytte til noen andres firma, men skattemyndighetene er naturlig nok svært opptatt av at utleievilkårene er markedsmessige.

newman221: Ingen skatter av gevinst på boligsalg i proffmarkedet lenger. Man fisjonerer ut eiendommen man vil selge og selger aksjene man oppnår skattefritt i medhold av fritaksmetoden.

Lenke til kommentar

For det første vil din egen bruk av fritidseiendom ikke være skattefri når du ikke er eier av eiendommen. Din bruk av aksjeselskapets fritidsbolig er enten lønn eller utbytte.

For det andre mister du muligheten til å oppnå skattemessig gunstigere leiebehandling (men ved større utleieprosjekter er det uansett ikke nødvendigvis en ulempe).

Når det gjelder det å leie ut privat hytte til eget firma stiller det seg i utgangspunktet ikke annerledes enn å leie ut privat hytte til noen andres firma, men skattemyndighetene er naturlig nok svært opptatt av at utleievilkårene er markedsmessige.

newman221: Ingen skatter av gevinst på boligsalg i proffmarkedet lenger. Man fisjonerer ut eiendommen man vil selge og selger aksjene man oppnår skattefritt i medhold av fritaksmetoden.

Takk for svar!

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kontrollerer bruk av firmahytte så lenge firmaet eies 100% av meg, men forstår at det er en natulig skattbar ytelse mellom privat og næring.

Kan du utdype litt hva du mener med å miste muligheten til¨"å oppnå skattemessig gunstigere leiebehandling"? Slik jeg ser det vil jeg gjennom firmaet kunne kapitalisere skattbart overskudd i selskapet på løpende vedlikehold, utbygging og låne/rentekostnader som normalt ville belases min private økonomi. Ville jeg ikke ved å bruke overskuddet i selskapet på denne måten komme gunstigere ut av det skattemessig? alternativet er jo skatt på overskuddet...

Lenke til kommentar

Helt uproblematisk å kontrollere. Første spiker i kista er at ditt heleide firma har kjøpt en hytte av dine foreldre. Det er i seg selv suspekt, så det skal ikke så mye mer til for å anta at du får private fordeler av firmaanskaffelsen. Resten handler om en driftsanalyse: har firmaet utleieavtaler? Leies denne hytta ut, eller står den "tom"? Er det uregelmessigheter i utleieperiodene (f.eks. to uker i høysesongen hvor firmaet hverken har eller har forsøkt å få utleieavtaler)? Hvorfor står den "tom"?

Fritakslignede fritidsboliger beskattes kun for 85 % av leieinntekter over 10 000 kr (men får ikke fradrag for kostnader). Det vil si at hvis driftskostnadene til fritidsboligen overstiger 15 % av forventede leieinntekter vil regnskapsligning kunne lønne seg. Dette forutsetter imidlertid at eiendommen kan karakteriseres som fritidsbolig, og ikke som utleiebolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...