Gå til innhold

Abit IC7-G, MAX3, Asus P4C800(-E) Deluxe

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette sammen ny maskin og trenger innspill på hovedkort!

Jeg er foreløpig ingen overklokker og tenker på å kjøpe P4 2,6 og 2x 512RAM PC 3200 sammen med hovedkortet.

Jeg har sett på disse:

Abit IC7-G (ca 1500,-)

Abit IC7-MAX3 (ca ,-2000)

Asus P4C800 Deluxe (ca 1500)

Asus P4C800-E Deluxe (ca 1800,-)

Det virker som alle dekker behovene mine. Men hva skal jeg gå for; Abit eller Asus? Og hvilke gode grunner finnes for å kjøpe de dyreste kortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, sånn som jeg har forstått det er det "guddommelige" asus P4C800-E i grunnen bare et P4C800 kort som har fått de tingene det burde hatt fra første stund - det abit IC7-G har (da tenker jeg på CSA-chip og ICH5R southbridge).

Sånn det ser ut med tanke på features er Abit IC7-G og Asus P4C800-E ganske like, men det virker som om Abit kortet har en noe fetere bundle med runde ide-kabler osv.

P4C800 ville jeg ikke valgt for alt i verden, ettersom Asus med dette kortet valgte å spare inn på features mens de samtidig tok samme pris som de andre tok for sine kort med alle de tingene dette manglet (samme pris som IC7-G).

Det feteste av det fete er jo da Abit IC7 Max3, noe som naturligvis reflekteres i prisen. Dette har 6 S-ATA kontakter, og nedkjølt mosfet og pll, i tillegg til at det har HW-kryptering av harddiskene dine, sånn at det er kun du som kan lese dem (hvis du skulle ønske det).

Det skal her nevnes at jeg har Abit IC7-G selv, som jeg kjøpte i sommerferien, og det har vært et godt og stabilt kort hele tiden. Hadde jeg kjøpt nå ville jeg nok valgt IC7 Max3 - p.g.a. overlegne features og fet bundle.

Hvis jeg har feil på noe punkt, vennligst korriger meg, men jeg tror jeg har rett på det jeg har skrevet. Forresten, nå er vel også MSI sin nyeste revisjon av NEO-FIS2R stabil, og det er nok også et godt valg. Dessuten har man jo Epox, som også leverer et godt kort med en fin bundle.

Lenke til kommentar

Som Dirty Water skriver: gå for ett av abit-kortene. g hplder lenge, men har du 500,- som ligger og slenger, så hvorfor ikke leke deg med et max3. Med de to kortene har du null problemer med å klokke en cpu (håper du snakker om 800MHz fsb versjonen av 2,6) til 3,2+ Det krever ikke mye iq med soft menu fra abit ;)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vil bare si at Abit Max3 er sinnsykt bra, fikk mitt i går sammen med en P4 3200\800 og det funker supert. Kjører 3680 mhz dønn stabilt på 1.6v. 42C idle 60C max temp m swiftech kjøler.( 2x512Corsair XMS3500). Intel raid kontroller`n er også MYE bedre enn Highpoint 374 som jeg hadde på mit IT7Max2v2.0. Har nå cpu utilizaiton på 6% i følge HDtach2.70 mot 25-30% på mitt IT7... Bruker 2 stk Raptor i Raid 0 som gir 9ms access time 170 Burst mb`s og 100 mb`s average ;-).

Topp kort som er dyrt men BEST.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar! Jeg er fortsatt i tvil, men beveger meg bort fra Asus-kortene og vil nok velge ett av Abit sine.

Dirty Water skrev: Det feteste av det fete er jo da Abit IC7 Max3, noe som naturligvis reflekteres i prisen. Dette har 6 S-ATA kontakter, og nedkjølt mosfet og pll, i tillegg til at det har HW-kryptering av harddiskene dine, sånn at det er kun du som kan lese dem (hvis du skulle ønske det).

Hva er nedkjølt mosfet og pll? Er dette noe jeg vil få bruk for i overskuelig framtid?

Er det eventuelt andre grunner til å velge MAX3 foran G?

Lenke til kommentar

Alle disse kortene har det du trenger, men MAX3 har jo en strålende bundle. dette kortet har forøvrig to vifter (NB og vifte som skal kjøle ned mosfet og pll) noe som kanskje (uten at jeg vet det) resulterer i mer støy. Jeg tror nok at du blir fornøyd, samme hvilket hovedkort du velger!

Lenke til kommentar

Siden du ikke skal overklokke so vill jeg gått for et Abit IS7 eller P4P800. de er begge gode kort til vanlig bruk og spilling.

Har selv et IC7-G kort og er meget fornøyd med det, du kan bruke det helt vanlig og man kan overklokke veldig mye og stabilt. det er ofte lurt å kjøpe et kort man kan klokke med, tilfeldig hvis man i framtiden har lyst til å få pc'n sin til å yte litt mere så er det kjekkt å ha et kort man kan klokke med fra før

Har mange kammerater som har gjort den tabben å kjøpe MSI hovedkort siden de ikke skulle klokke så var jo kortene tipp topp, men senere når maskinene begynnte å streve litt med å henge på de nyeste spillene så fikk de plutserlig veldig lyst til å klokke og da måtte de kjøpe nye kort...........

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Mellom de 2 korta er nok Abit IC7-MAX3 det beste valget ..

Prossesor du burde gaa for er denne : Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Link her prosessor P4 3.0 GHZ.

Da har du en maskin du kan stole paa ;)

Pluss du blir kongen i gata :p

Menne , noe som har faatt meg til og lure litt paa ABIT sitte nye kort er at flere og flere sier at det har daua for dem etter noen dager.. ?? Noe og tenke paa?

Lenke til kommentar
Menne , noe som har faatt meg til og lure litt paa ABIT sitte nye kort er at flere og flere sier at det har daua for dem etter noen dager.. ?? Noe og tenke paa?

Ja det kan se ut som om flere har hatt diverse problemer med MAX3. minnespenningen er også svært ustabil når denne settes over 2.80V, i følge mange tester.

Så jeg ville ha gått for IC7-G eller P4C800-E deluxe.

Lenke til kommentar
2.80V?? Er ikke det voldsomt mye da? Hva er standard?`

--

iDEA-L

Hmm standard er vel 1.9v? eller 1.6.. er litt usikker der..

Uansett er det naar det blir klokka det kan bli 2.80v.. ?

vet ikke .. vurderte kj0pe dette korte.. men h0rer at det daua for en kar etter 2-3 dager.. :shrug:

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...