Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er min webshop erfaring :cool:

 

Kjøpte en Hansol 19" 920P hos Komplett i fjor på denne tiden av året sammens med mye annet data utstyr.

 

I år ble skjermen dårlig, striper etter bilderøret, løfter jeg skjermen så er det bølger på skjermen :lol: I allefall, jeg kontaktet komplett som da overførte meg til Effekt It for sånne problem. Første intrykket var vel og bra, ringte Effekt og Linjegods henta skjermen på døra samme dag.

 

Fikk skjermen tilbake etter en uke, den var reparert. Vel og bra til jeg slo på skjermen, var akkurat samme problem. Jeg ringte Effekt It og nevnte det her, ble enig på telefonen av dem skulle sende meg en NY skjerm, når jeg mottok den så skulle jeg sende min skjerm i retur til dem.

Det tok bare 1 måned å få den skjermen :roll:

 

Eska skjermen var sendt i var direkte fæl, så ut som papp man finner på søppeldynga, ikke var skjermen inni noen beskyttelsespose heller. Skjermen var full av kliss og ikke var den ny heller, men jeg hadde fått en brukt en.

 

Jeg slo på den "nye" skjermen og fikk oppleve den hadde samme problem som min skjerm :wow:

 

Tok og testet skjermen på min bror's pc (som bor ca 1 mil fra meg) for å konstatere at det ikke var min pc som var noe feil med, men det viste seg skjermen var deffekt.

 

Så jeg ringte til Effekt og der fikk jeg høre at jeg da aldri skulle få noen ny skjerm, ble mye fram og tilbake og Effekt kunne ikke gjøre noe med den "nye" skjermen.

 

Jeg hadde fått nok av hele Effekt i allefall, jeg ringte Komplett og dem var vist ikke så begeistret hellet, jeg fikk beskjed om å søke retur hos dem så skulle dem ordne dette.

 

Endte opp med at jeg sendte den "nye" skjermen i retur til Effekt og i dag sendes min skjerm til komplett.

 

Min orginal kjøpte skjerm som er reparert har blitt værre, den piper og har vannrette blaffrende striper i tillegg til de andre stripene som bølger.

 

Jeg har lært litt av denne saken, forbrukerkontoret sier at man skal holde forholde seg til selger (Aldri mer Effekt It på meg!), og at selger har 2 forbedringsmuligheter på varen før man kan kreve en ny tilsvarende vare eller pengene tilbake.

 

Opp igjennom årene har jeg aldri hatt problemer med Komplett og dem ordner nok opp her også :woot: Skal poste oppdatering når jeg vet hva mer som skjer :yes:

 

Jeg vil bare ha en skjerm som virker :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til følelsen. Etter at DVI-utgangen på min H950 tok kvelden så ble jeg lovt ny skjerm av Effekt i løpet av en uke. Etter fire purringer og enda flere uker fikk jeg snakke med en på lageret som som mente de hadde en stående som jeg kunne få. Fikk skjermen tilsendt, esken var helt forferdelig og skjermen var ikke ren :shrug:

 

Anyway, skjermen fungerte heldigvis som den skulle så jeg har ikke stresset noe mer med dem.

Lenke til kommentar

Hadde selv en retursak til Effekt IT AS gjennom mitt eget enkeltmannsforetak for to uker siden. Dette gjaldt også en Hansol skjerm (tilfeldig?) som kun var brukt en knapp uke, før den sluttet å vise bilde på skjermen. Jeg benyttet meg av returskjemaet på webben til Effekt og Linjegods plukket den opp meget raskt (Door To Door Swap). Jeg sendte inn skjermen med alt av manualer, drivere og kabler som det stod på websiden, ellers så kunne jeg risikere å måtte betale for manglende tilbehør. Esken jeg sende inn hadde blitt revet litt i, men jeg tapet det fint sammen igjen og den så nesten "ny" ut.

 

Uansett, 4 dager senere så kom Linjegods på døra med en ny skjerm fra Effekt. Det første som slo meg var at esken så ut som den hadde tjenestegjort i Vietnam eller noe lignende. For det andre så hadde de prestert å sende meg feil type skjerm (jeg returnerte en Hansol 730E, fikk en 720E i retur). I tillegg så manglet både strømkabel, manual og drivere. Jeg kontaktet Effekt både pr. mail og telefon om saken og de beklaget at de hadde sendt feil modell. Dagen etter så ble det sendt ut en ny skjerm fra de. Denne mottok jeg etter 5 dager (var en helg i mellom) og de klarte faktisk å sende rett modell tilbake denne gangen. Men det som manglet var manual og drivere. Jeg kontaktet de igjen pr. epost og nevnte dette. Svaret jeg fikk var at man kunne laste ned begge deler på internett. Sendte de nok en ny mail og forklarte det at man som kunde forlanger å få tilbake det man sendte inn, i hvertfall så lenge de er så "frekke" at de kan fakturere en kunde visst det mangler noe når varen sendes inn.

 

Har enda ikke fått noe tilbake fra de, så jeg må vel kontakte de på nytt på mandag og høre hva som skjer. Så mitt møte med Effekt IT AS er så langt med litt blanede følelser og meninger.

Lenke til kommentar
Har hatt så mye problemer med effekt, så jeg gidder ikke engang begynne på et innlegg som blir så langt en lørdags morgen...

 

Bare satser på at jeg ikke får noe mer problemer med komplett sine varer....

Som sagt jeg lærte litt ang. denne saken.

 

Forbrukerrådet sier man skal forholde seg til "selger", dvs. når(hvis) jeg får feil med noe annet så blir ikke jeg å sende varen til noen andre enn Komplett som er min "selger".

Lenke til kommentar

Det har man ingen garanti for, men jeg vil anta Komplett gjør en bedre jobb enn Effekt It...

 

Edit: Har hatt noen problemer for lenge siden, husker ikke alt nå, men komplett ordna det med en gang uten problemer. Personlig så syns jeg komplett er god på service og support, har ringt dem noen ganger ang. problemer med software eller harddware.

Endret av Mr.Anderson.
Lenke til kommentar

Fant litt informasjon om Forbrukerkjøpsloven:

 

 

Hva kan du kreve av varen?

 

Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette. Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen o.l.

 

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen

*har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting

*har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på

*har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom *markedsføring

*oppfyller offentlige sikkerhetskrav

*er pakket forsvarlig

*er fri for heftelser

*følges av en forståelig bruksanvisning

 

------------------------------------------------------------------------

 

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

 

Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

 

 

------------------------------------------------------------------------

 

Den nye forbrukerkjøpsloven av 2002 regulerer dine rettigheter som kjøper når en vare er mangelfull. Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp som gjøres etter 1 juli 2002, mens kjøp inngått før denne dato følger reglene i kjøpsloven av 1988.

 

Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp.

 

 

------------------------------------------------------------------------

 

 

Pc skjerm har 5 års reklamasjonsrett med andre ord, og selger har 2 ganger han kan prøve å rette på problemet man får meg en pc skjerm. (merk datoene i avsnittet over) Min skjerm ble kjøpt etter 1 Juli 2002.

 

Som kjøper så stilles Komplett og Effekt ut i et dårlig lys. Selv om ikke Komplett har skyld i Effekt sine "problemer" så er det Komplett som har sender kundene sine til dem.

Blir som sagt ikke å sende noen ting til andre plasser enn Komplett i framtiden og jeg syns Komplett burde vurdere om det er lønnsomt å ha Effekt It på sin lønningsliste. Blir en sak for dem, er ikke noe jeg skal legge meg borti uansett.

 

Jeg får vondt i øyene av denne elendige skjermen jeg fikk lånt, 60hz 14" grønt skjermbilde. :wow:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se der ja, Komplett fikset saken på 1 - 2 - 3. :love:

 

Her følger en oversikt over alle bestilte varer:

 

1.00 Stk 111879 Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Skjerm

Lev.dato: 2003-12-02

Til sammen: NOK .00 ekskl. mva., NOK .00 inkl. mva.

 

Erstatning for defekt vare fra ordre xxxxxxx.

Erstattet til tilsvarende vare da vi ikke har lik på lager.

Selger har salgspant i varene inntil oppgjør har funnet sted, jf. Panteloven §§ 3-14, a.

 

Jeg kan ikke klage på servicen til Komplett så lenge det er Komplett som ordner tingene. Tror jaggu denne skjermen er bedre enn min andre skjerm (hvis man ser bort ifra det defekte med den) :laugh:

 

Takk for "julegaven" Komplett :love:

Lenke til kommentar

Mange skrekkhistorier her. Det virker som om jeg er den eneste som har et godt forhold til Effekt.

 

Jeg har hatt to returer til Effekt, begge Hansol (tilfeldig...), H950. Spurte om swap door to door. To dager etterpå fikk jeg en telefon om en som var hos meg om fem minutter. Ga ham da min skjerm, og fikk ny i ny forpakning på stedet. Dette har jeg opplevd to ganger.

 

Kanskje dere også bør velge swap door to door. Ny vare på stedet, hvorfor velge noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...