Gå til innhold

Sykepleie i Norge eller medisin i utlandet?

Anbefalte innlegg

Hei

Er veldig i tvil om hva jeg skal velge. Har forholdsvis gode karakterer, men langt unna poengsummen for å komme inn på medisin i Norge. Har lyst på en jobb som er nyttig for samfunnet og hvor jeg kan hjelpe mennesker. Tenker enten å bli lege eller spesialsykepleier. Har tittet litt på medisin i utlandet, og det ser ut som at mange stortrives. 

Hvordan skal jeg klare å bestemme meg for noe? Jeg er mann, og ønsker ikke en typisk kvinnejobb(sykepleier?). Vil ha en jobb med ansvar og hvor jeg er med på å ta de store beslutningene. Regner med at sykepleien blir mer og mer avansert etterhvert, og andelen menn øker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan fordype deg i arbeidsoppgavene til yrkesgruppene for å få et bedre inntrykk. Men å utdanne seg til sykepleier i dag vet jeg ikke om jeg ville vurdert. Mange svært dårlige jobber i det markedet. Når du beskriver deg selv som "mann" tolker jeg det som et behov for å ha en selvstendig og myndig jobbhverdag (ikke bare menn som ønsker dette), og da vil du kanskje ergre deg som sykepleier.

Har dere virkelig ikke kommet lenger i dette yrkesystemet deres? Et eksempel: Det er altså slik at sykepleieren ikke kan fortelle legen at jeg har fått influensa i løpet av dagen, men sykepleieren kan fortelle legen hva slags målinger de har gjort,og hvor høy feber jeg har. Denne personen som har vært inne hos pasienten utallige ganger i løpet av døgnet, kan altså ikke si noe til legen. Diagnosen må nemlig legen finne ut selv, som en dum gjettelek der sykepleieren står og gir små hint, og legen stolt får slått seg på brystet og sier høyt i rommet: med denne feberen tror jeg du faktisk har influensa.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/sykeplagen-1.715932

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...