AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Det er ikke et ukjent fenomen i min familie at det oppstår problemer med hjerte i forskjellige former og alvorlighetsgrad. Jeg skal derfor ta en kontroll/sjekk av hjertet og lurer på hva som skjer og hva som blir gjort under en slik kontroll/sjekk. Noen som vet dette ? Jeg kan godt google det men tenker at erfaring er bedre info. Takk for svar Anonymous poster hash: 850de...b38 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Må bare legge til at jeg ikke har noen problemer eller symptomer på at noe skal være galt. Dette er kun for og sjekke tilstand. Anonymous poster hash: 2060f...1e7 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 EKG, ultralyd, blodprøver, blodtrykk/puls osv. Om du skal utredes mer er det gjerne måling over tid, da gjerne blodtrykk, EKG osv. Kanskje du også må testes under stress, som ved sykling til du ikke klarer mer. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 (endret) Det som er veldig vanlig i forbindelse med en test av hjertet er å ta en belastningstest. Da setter de deg på en sykkel - med en masse ledninger festet til kroppen. Så ser de på blodtrykk og andre ting som kan skje med hjertet under belastning. Denne testen er som regel starten på en hjerteutredning. Ikke vondt - bare litt slitsomt :-) Lykke til! Endret 25. april 2016 av tvv 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Først vil legen gjøre en grundig anamnese, altså en sykehistorie hvis man kan kalle det det, for å gjøre seg opp en vurdering på hvilke målinger og undersøkelser man vil foreta. De vanligste er: 1. EKG og blodtrykk 2. EKG mens du sykler (og kalt Arbeids-EKG) for å se om det skjer forandringer i hjertet, når hjertet er belastet . I denne sammenheng blir også blodtrykk ofte målt. 3. Ekkokardiografi (ultralyd av hjertet som sjekke hjerteklaffer og størrelse på kamrene i hjertet, og tykkelse av hjertevegg) 4. Angiografi. Dersom man mistenker plakk i årene. 5. Holters test. Dette er en 24-timers ekg, hvor man har på set avledninger i 24 timer, for å se om det skjer forandringer i hjertet mens du er hjemme, om natten, fysisk aktivitet. 6. Blodprøver. Man sjekker som regel nivået på kolesterol og evnetuelt andre stoffer som kan bidra til hjertefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå