c-bool Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Lurer litt på hva politiet har av opplysninger i sine systemer. Jeg husker en gang for noen år siden, jeg ble stoppet av politiet i vanlig rutinekontroll, der han sa at jeg måtte ta det litt mer rolig i trafikken, di hadde fått flere klager på kjøringen min. Blir slike opplysninger loggført i et register som er tilgjengelig for alle politidistrikt? Et annet eksempel: om jeg får et pålegg av politiet om å forlate sentrum, og etterkommer dette pålegget, blir dette loggført av betjenten, selv om det ikke blir en anmeldelse? Grunnen til at jeg lurer er at alle slike små episoder kan være med å skape et inntrykk av hvordan personen er, noe som muligens kan slå negativt ut i enkelte sammenheng der politiet kan skjønnsvurdere forholdet? Kjenner en som ble tatt i fartskontroll en sen natt, han hadde sagt til betjenten at han aldri hadde fått bot før, betjenten sa at om dette stemmer så skal du få slippe bot. Betjenten kom tilbake til bilen, med førerkortet og sa at der ikke var registrert en eneste sak på han, så han fikk kjøre videre uten noen reaksjon. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Du havner nok i loggen, slik at dersom du ikke etterkommer pålegg om å ta det rolig så har dem grunnlag til å gå til straff mot deg. Hvor lenge slikt står i loggen er dog uvisst. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Det enkle svaret er at det varierer alt etter kva kvar enkelt politimann registrerer. Ofte vil det være slik at dersom politiet slepp unna med å kun gi muntlig advarsel utan å fullføre med papirarbeidet så velg dei gjerne den løysninga. Informasjon og oppfordring om å kjøyre forsiktig vil vanligvis falle i den kategorien slik at det ikkje blir nedskrevet. Pålegg skal alltid registrerast, så om du får pålegg om å f.eks. forlate sentrum så blir dette registrert slik at du også risikerer straff dersom du seinare på kvelden møter ei anna politipatrulje enn dei som gav deg pålegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå