Gå til innhold

Burde det være kjønnspoeng for gutter på medisinstudiet?

30 stemmer

1. 1. Burde det være kjønnspoeng for gutter?

• Ja
    • Nei
    • Nei, kjønnspoeng burde fjernes i sin helhet for begge kjønn

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig seksjon, så bare flytt hvis det ikke passer inn her.

Ser at medisinstudiet (merk: ikke -yrket – enda!) er svært kvinnedominert. På mitt kull var det f. eks kun 20% gutter. Det diskuteres nå så vidt jeg vet på fakultet om de skal innføre kjønnspoeng for gutter eller ikke. Er litt interessert i å høre hva dere tenker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele ordningen er helt idiotisk og burde fjernes umiddelbart. Søkerne som er best kvalifisert, uansett hvilket kjønnsorgan de har, burde få plassene.

Ordningen er i dag også stort sett bare for kvinner, det er vel bare NMBU som har noe for menn. Dette til tross at høyere utdanning i dag domineres av kvinner. Studier som sykepleier eller bioingeniør har ekstremt lav prosentandel menn, mye lavere enn andel kvinner på f.eks siving på NTNU. Likevel får ikke menn "pity" poeng på sykepleier som kvinner får på siving.

Helt bak mål, og direkte urettferdig er hva den ordningen er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik loven er i dag er det forbudt å gi kjønnspoeng til gutter. Dog er jeg for bruken av kjønnspoeng slik det gjøres på NTNU. Her brukes poengene for å skape kjønnsbalanse i yrkeslivet. Kjønnsbalanse er ikke 50/50 men alt mellom 30% - 70% av et kjønn. Forskning viser at hetrogene arbeidsgrupper presterer bedre. Altså grupper hvor begge kjønn er representert, ulike aldre, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...