Gudm Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Hei! Jeg har vært uten førerkort klasse B. i nesten 3 år nå.Grunnen til at jeg mistet føreretten var for at politiet vurderte at det foreslå skjellig grunn til å tro at jeg ikke fylte førerkortforskriftenes helsekrav, knyttet til edruelighet og fattet derfor vedtak om midlertidig tilbakekall av min førerrett etter vegtrafikkloven § 34, femte ledd.bruken av begrepet "midlertidig" i vedtaket indikerer at tilbakekallet gjelder fram til jeg kan dokumentere at helsekravene igjen er oppfylt.Jeg gikk frivillig på urinprøver i 6 mnd'er i fjor som jeg sendte til politiet. Siden de ikke hadde noe sak på førerkortet mitt så har de på politikammeret makulert de prøvene.Det har nå gått så lang tid å vært vanskelig og få tak i de rette instansene som kan gi meg konkrete svar på hva jeg må gjøre for å få føreretten tilbake. Noe som jeg nå endelig har fått svar på.Det jeg må gjøre er å ta en Helseattest NA 0202 (Fastlege)og dokumentasjon på rus frihet i minimum 6 mnd'er (Noe som jeg allerede har gjort, men som politikammeret har makulert)Det jeg lurer på er; Hva slags tester inneholder en helseattest NA 0202?Jeg er en oppgående borger med fast jobb, leier en leilighet i byens beste nabolag. Trener så og si hver dag, er en veldig sosial person,Selv om jeg røyker litt hasj av og til.Takker for alle svar! som dere sikkert forstår så betyr denne saken veldig mye for meg for å få tilbake førerretten. Vet ikke om dette er lagt under rett emne. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Dette er helseattesten. Her fremgår det hvilke forhold fastlegen skal attestere på. Merk at fastlegen din skal attestere på at du ikke lenger bruker hasj. 1 Lenke til kommentar
Gudm Skrevet 24. april 2016 Forfatter Del Skrevet 24. april 2016 Dette er helseattesten. Her fremgår det hvilke forhold fastlegen skal attestere på. Merk at fastlegen din skal attestere på at du ikke lenger bruker hasj. Altså attestere i form av urin/blodprøve? Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Så du sendte eneste kopi av urinprøvene til politiet uten å ta en kopi? høres merkelig ut. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Altså attestere i form av urin/blodprøve? Nei, legen skal underskrive på at det etter hans oppfatning er sant. Hva legen krever av deg for at du skal overbevise legen er opp til hans kliniske skjønn. For meg, som hverken røyker eller drikker, ville dette blitt et muntlig spørsmål. For en person som nylig har fått inndratt førerkortet kan legen finne ut at han vil kreve kliniske undersøkelser (f.eks. urinprøve, blodprøve, hårprøve, mv). 1 Lenke til kommentar
Gudm Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Så du sendte eneste kopi av urinprøvene til politiet uten å ta en kopi? høres merkelig ut. Nei, jeg tok regelmessig urinprøver til legen i en periode over 6 mnd'er. Som jeg sendte til politiet pgr at jurristen i saken sa jeg skulle sende prøvene dit, så skulle de videresende prøvene til de rette instansene. Noe som aldri ble gjort for politiet har aldri hatt en sak på førerkort beslaget mitt. Så de prøvene ble makukert. Det har jeg fått bekreftet av politikammeret Lenke til kommentar
Gudm Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Altså attestere i form av urin/blodprøve? Nei, legen skal underskrive på at det etter hans oppfatning er sant. Hva legen krever av deg for at du skal overbevise legen er opp til hans kliniske skjønn. For meg, som hverken røyker eller drikker, ville dette blitt et muntlig spørsmål. For en person som nylig har fått inndratt førerkortet kan legen finne ut at han vil kreve kliniske undersøkelser (f.eks. urinprøve, blodprøve, hårprøve, mv). Okei tusen takk for ett utfyllende og nyttig svar! :-) Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Så du sendte eneste kopi av urinprøvene til politiet uten å ta en kopi? høres merkelig ut. Nei, jeg tok regelmessig urinprøver til legen i en periode over 6 mnd'er. Som jeg sendte til politiet pgr at jurristen i saken sa jeg skulle sende prøvene dit, så skulle de videresende prøvene til de rette instansene. Noe som aldri ble gjort for politiet har aldri hatt en sak på førerkort beslaget mitt. Så de prøvene ble makukert. Det har jeg fått bekreftet av politikammeret Da finnes resultatene fremdeles hos legen din. Han har tatt vare på dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå