Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Specs; CPU

Intel Core i5 650 @ 3.20GHz
Clarkdale 32nm Technology

RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)

Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P7P55D-E (LGA1156)

Graphics
Maestro 242DX (1920x1080@60Hz)
767MB NVIDIA GeForce GTX 460 (Gigabyte)

Storage
111GB KINGSTON SV300S37A120G ATA Device (SSD)

698GB SAMSUNG HD753LJ ATA Device (SATA)

Denne er overraskende bra, og fikk den billig på Finn. Er det noe jeg kan oppgradere her, eller burde jeg bare kjøpe helt ny?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Casen er god.

Men 3500 var et regelrett ran.

Nå spør han jo om maskinen kan oppgraderes,eller om han bare bør kjøpe ny. Det er jo en liten indikasjon på at han ikke kjøpte den i går. Når tid den ble kjøpt for 3500 er nokså relevant for å avgjøre om det var et godt kjøp eller ikke. Forøvrig er R4 fremdeles i salg, og man får ikke den ny under 990,- i dag. Og skal man ha en ny skjerm på 24" må man ut med minst like mye. Det er nok ikke så fryktelig lenge siden den maskinen var et greit kjøp til 3500Kr.

Når det gjelder muligheter for oppgradering for spilling så er det litt begrenset. Jeg tror man kan oppgradere til for eksempel en i7-860 på den sokkelen. Men frekvensen går såpass langt ned da, at i mange tilfeller vil nok prosessoren som står i nå være bedre, selv med bare 2 kjerner. i7-880 vil være en flott oppgradering, men prisen vil ikke være i nærheten av å kunne forsvares.

Slik jeg ser det er det bare skjermkortet som med fordel kan byttes, og da fortrinnsvis med noe fra finn.no. På grunn av den svake prosessoren tror jeg nok jeg ville kikket på alternativer fra Nvidia. GTX670/680/770 vil være gode alternativer. 670 rett under 1000Kr, og 680/770 rett over 1000Kr. Ikke gi mye over det. for da begynner GTX960 som man finner på tilbud nytt rett under 1800Kr å se ut som bedre kjøp. Da får man tross alt med 5 års reklamasjonsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig ikke det er et varp, men det finnes også folk her på forumet som mener at det der er en "riktig" pris for det skjermkortet. Jeg regner med jeg fant det samme som deg på bruktmarkedet, et med en god kjøler? Jeg ville prøvd å prute den ned til 1000Kr. Ellers så sitter du jo på fungerende hardware, så da er det ikke noen hast med å finne nytt, og du kan vurdere å vente på tilbud på GTX960.

Når alt det er sa, så har vi jo nevnt at din nåværende CPU er i svakeste laget. Spesifikasjonsmessig likner den på en av de dårligste i3 prosessorene på markedet i dag. Men selv en slik vil være en god oppgradering i ytelse i forhold til din. Den er litt høyere klokket, men klarer å gjøre betydelig mer per klokk også.

Jeg foreslo GTX770 fordi den vil være en stor oppgradering i forhold til den du har. Her ser vi at den kan være godt over dobbelt så rask som et GTX470, så det betyr at GTX770 kan være opp mot 3 ganger så rask som det du har. Spørsmålet er hvor mye du får ut av det, med så svak prosessor? Jeg tør nesten ikke gjette en gang. Det kan være du får svært mye ut av skjermkortet i de fleste tilfeller. Men det kan også være at prosessoren din vil bli en så stor flaskehals at vi bare snakker om 1,5 til 2 ganger ytelsen av hva du har med GTX460.

Du må også huske å sjekke at du har sterk nok strømforsyning til GTX770. Kortet selv er bare oppgitt til å trekke 70W mer enn ditt nåværende. Men Nvidia anbefaler minst 600W strømforsyning for å være sikker. Til GTX460 anbefaler de minst 450W. Strømforsyningen må også ha minst 8+6pins PCIe kontakter til GTX770.

Et GTX770 vil altså (om du kan bruke det ), tror jeg, være den billigste oppgraderingen du kan gjøre som vil gi et ytelseshopp du vil merke godt. Men jeg tror også at det kanskje er smartest å gå for en helt ny maskin nå til sommeren, eller nyt sommeren ute i sola, og kjøp ny PC til høsten. Da vil det ha kommet siste generasjon med skjermkort, og jeg tipper et par av modellene der vil være svært interessante for deg. Du vil også da sitte med en hel PC med 5 års reklamasjonsrett på alle delene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...