Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

"Billig" speilløst systemkamera

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et dedikert kamera igjen. Solgte min kjære 60D for noen år siden, men kjenner på meg at et dedikert kamera er veldig ønsket. Mobiltelefonen funker til nød, men ikke mer enn det.

Tenkte at jeg denne gangen kunne gå for et speilløst systemkamera. Speilreflekskameraer tar for mye plass for min del.

Jeg tenker at et kamera til rundt 3000,- kroner vil holde, men kan unntaksvis gå for noe til 4000,- kroner. Kjøper også gjerne brukt. Bor i Tyskland så jeg har mulighet til å handle fra

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/

og

http://www.amazon.de/

Har sett på EOS M, den går ikke for så mye penger brukt, men tenkte jeg kunne ta i mot tips om andre kameraer i tilfelle det finnes bedre alternativer i dette prisområdet!

Jeg tar så å si kun landskaps- og arkitekturbilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung NX er i ferd med å dø ut, men finner du et godt tilbud på et brukt NX-kamera med 16/20mm og 30mm fastobjektiv så har du et lite og lett kamera som gir skarpe og fine bilder.

Hvis du ikke bruker stativ ved lite lys er det nok andre modeller med innebygget stabilisering som kan passe bedre.

Har du vurdert Sony RX-100? Ikke systemkamera, men gir gode bilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i stor grad sluttet å bruke speilrefleksen etter at RX100 kom i hus. Tett på samme ytelsen og så utrolig mye hendigere. Speilrefleksen har en stor og dyr blits på seg med softbox, så den tar suverent bedre bilder innendørs, men på tur er RX100'en perfekt og jeg tar aldri med speilrefleksen ut lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

EOS M er helt kurant. Jeg kjøpte en pakke med nytt kamera, 22mm pancake og EOS-adapter for 2000kr for et par år tilbake, og det var ingenting å utsette på det når firmwaren ble oppdatert. Det er ikke det største utvalg i objektiver, så du må belage deg på adapterte EF/EF-S-objektiver. Da blir hele pakken dessverre litt ubalansert.

Jeg ville sett litt på Olympus/Panasonic sine m4/3-kameraer, kanskje noe fra et par år tilbake, som Olympus E-M5. Evt. noe fra Fuji. Kjøpte nylig en brukt X-E1 med 18-55mm for 3000kr, så det er ikke helt umulig selv med et stramt budsjett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en brukt X-E1 med 18-55mm for 3000kr, så det er ikke helt umulig selv med et stramt budsjett. 

Skulle til å foreslå det samme. X-E1 med 18-55mm er et bra kamera og bør være innenfor budsjett.

Man må bare huske på å oppgradere til siste versjon av firmware både for kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt folkens. Skal ta en nærmere titt på de dere har foreslått. :)

Jeg har ikke lagt opp noen plan hva anskaffelse av flere objektiv angår. Først og fremst ønsker jeg meg et vidvinkelobjektiv. Eventuelt kommer jeg til å søke etter et lyssterkt fastobjektiv som kan funke bra til snapshots og som egner seg godt til bilder innendørs (typisk er det småmørkt i slottruiner i Tyskland :p ). 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Hvis du foretrekker lyssterkt fastobjektiv så vil jeg slenge meg med på anbefalinger som:

• EOS-M + 22mm f/2 eller
  • Samsung NX + et av de faste 16mm f/2,4 eller 20mm f/2,8 eller
  • Sony NEX A5000 eller lignende + Sigma 19mm f/2,8 eller lignende

Bare vær obs på at disse neppe vil gi deg "speilrefleksfølelsen" tilbake siden de mangler søker. Jeg vil sterkt anbefale søker av et eller annet slag, men du kjenner nok deg selv bedre enn jeg gjør det.

En ting til: Til landskap, arkitektur og slottsruiner fungerer også manuellfokus-optikk bra, men til snapshots og brune puber kan det være en fordel med autofokus.

Ennå en ting: Hvis du først skal ha søker så går det kanskje også an å se på de minste speilreflekskameraene med de minste pannekakeobjektivene. F.eks:

• Canon 100D + 24mm f/2,8
  • Pentax K-S1 + 15mm f/4 eller 21mm f/3,2 eller et vidt manuellfokus-objektiv som f.eks Tamron Adaptall 17mm f/3,5

Edit ennå en gang (jeg blir vist ikke ferdig): Både ruiner, landskap og arkitektur står ofte veldig stille. Da er det kanskje ikke nødvendig å ta hele bildet i én jafs. Har du litt lengre brennvidde og tid og ork til å lime sammen flere bilder så kan du få resultater du ikke kommer i nærheten av med et enkelt klikk. En slags miniversjon av gigapan-fotografering. Limer du sammen 3-10 bilder eller flere så får du både oppløsninger og blendere man må opp i fullformat eller større for å få til. Men da trenger du altså et objektiv som ikke er fult så vidt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt folkens. Skal ta en nærmere titt på de dere har foreslått. :)

Jeg har ikke lagt opp noen plan hva anskaffelse av flere objektiv angår. Først og fremst ønsker jeg meg et vidvinkelobjektiv. Eventuelt kommer jeg til å søke etter et lyssterkt fastobjektiv som kan funke bra til snapshots og som egner seg godt til bilder innendørs (typisk er det småmørkt i slottruiner i Tyskland :p ). 

Da vil jeg nok personlig støtte meg til mFT-anbefalingen, mange gode objektiv å velge, EOS-M er et litt "slapt" system. Men jeg eier mFT selv så er ikke helt objektiv.

AtW

Lenke til kommentar

Se på Fuji, Olympus, Panasonic og Sony.

Skriv EOS-M, Samsung og Nikon 1 på en papirlapp, legg den i en bukse og hiv den i vaskemaskin sammen med resten av klesvasken.

De er litt sånn som å kjøpe pus i posen, EOS-M har knapt objektiver og poenget med adapter og svære DSLR objektiver er det kun undermedisinerte som klarer å komme fram til er en god ide. Samsung fremtid er i limbus og Nikon 1 har svært liten sensor og objektiver som er overraskende store til størrelsen som burde vært mer i Pentax Q land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du foretrekker lyssterkt fastobjektiv så vil jeg slenge meg med på anbefalinger som:

• EOS-M + 22mm f/2 eller
  • Samsung NX + et av de faste 16mm f/2,4 eller 20mm f/2,8 eller
  • Sony NEX A5000 eller lignende + Sigma 19mm f/2,8 eller lignende
Bare vær obs på at disse neppe vil gi deg "speilrefleksfølelsen" tilbake siden de mangler søker. Jeg vil sterkt anbefale søker av et eller annet slag, men du kjenner nok deg selv bedre enn jeg gjør det.

En ting til: Til landskap, arkitektur og slottsruiner fungerer også manuellfokus-optikk bra, men til snapshots og brune puber kan det være en fordel med autofokus.

Ennå en ting: Hvis du først skal ha søker så går det kanskje også an å se på de minste speilreflekskameraene med de minste pannekakeobjektivene. F.eks:

• Canon 100D + 24mm f/2,8
  • Pentax K-S1 + 15mm f/4 eller 21mm f/3,2 eller et vidt manuellfokus-objektiv som f.eks Tamron Adaptall 17mm f/3,5
Edit ennå en gang (jeg blir vist ikke ferdig): Både ruiner, landskap og arkitektur står ofte veldig stille. Da er det kanskje ikke nødvendig å ta hele bildet i én jafs. Har du litt lengre brennvidde og tid og ork til å lime sammen flere bilder så kan du få resultater du ikke kommer i nærheten av med et enkelt klikk. En slags miniversjon av gigapan-fotografering. Limer du sammen 3-10 bilder eller flere så får du både oppløsninger og blendere man må opp i fullformat eller større for å få til. Men da trenger du altså et objektiv som ikke er fult så vidt.

Det objektivet det nevnte er det et bra objektiv? Har Sony a6000 Og er kjempe fornøyd, har så langt brukt 16-50 og 55-210 mm. Sony kameraet kan jo lage panorama bilder enten vertikalt eller horisontalt i kameraet ved hjelp program varen i kameraet. Også jeg vil anbefale Sony sine kamera enten a6000, a5100 eller a6000/a6000 (som er den nye a6000). Kameraet har superrask autofokus og fulle manuelle instillinger, det tåler fint iso 1600 uten tap av kvaliteten på bilde, så det er jo perfekt til inne fotografier...

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket opp tester av Sigma 19mm f/2,8, bare så ut det som et mulig alternativ ut i fra spesifikasjoner og at jeg ikke kan huske å ha lest noe spesifikt dårlig om det (slik som for eksempel Sony sin egen 16mm f/2,8). Men siden du spør så slår jeg kjapt opp en tester og finner ut at det yter bra i forhold til prisen (bedre enn Sony 16mm som koster ca 50% mer)

http://www.imaging-resource.com/lenses/sigma/19mm-f2.8-ex-dn/review/

Spesifikk sammenligning mot Sony 16mm:

For the Sony users, the Sigma 19mm ƒ/2.8 offers a slightly longer alternative to the Sony 16mm ƒ/2.8. In this case however the Sigma also offers a sharper alternative, with the 19mm ƒ/2.8 offering significantly sharper results throughout the same apertures. Other test results are also better: CA is better handled, there is slightly less corner shading, and distortion is a bit less severe (naturally barrel-distorted rather than pincushion).

Bare et lite apropos om du leter etter tester av dette objektivet selv. Vær obs på at noen tester bare tester det med mindre sensorer (four thirds, 2x crop). Sjekk tester for den sensorstørrelsen det skal brukes på, i dette tilfellet APS-C.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Finn ut hva som er viktig for deg, sett opp en liste over aktuelle kandidater og stikk deretter innom en god fotobutikk for å få kjent på de ulike alternativene. Jeg hadde selv nylig samme problemstilling og satt med en liste på sikkert 15 ulike kameraer. Noen ble for små, andre ble for store, noen lå dårlig i hånda og andre hadde andre kvaliteter som ikke appellerte til meg. Det er mye snacks på markedet så da må man ty til eliminering. Du vil antakeligvis måtte gjøre noen kompromisser for man får som regel ikke alt i en pakke. 

Selv venter jeg på olympus omd-em10 mk ii da det var det som ga meg mest lyst til å ta bilder.

Lenke til kommentar

Hvis du går for Olympus eller Panasonic kan det være en fordel å velge et kamerahus med søker både for å holde kameraet "riktig", for bruk i sollys og fordi det føles bedre.

To av de mest interessante kompakte, lyssterke vidvinkelobjektivene til mFT-systemet er etter min mening:

Olympus 17mm f/1,8 og Panasonic 20mm f/1,7

Et av de mest interessante mFT-kameraene i din prisklasse er:

Olympus OM-D E-M5 (brukt)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vær obs på at Sony kamera har byttet navn til alpha a 5100/5000/6000/6300 så om du finner en nex Sony kamera så er det gammel modell, som skrevet før så heter nå a6000, a6300. (Så du kan sikkert finne et a6000 til en rimelig penge, siden det er utgående modell, uten at det er noe dårlig av den grunnen)

Og ang 19mm/30mm og 60mm fra Sigma så er de uten stabilisator og de koster endel mindre enn hva Sony sine koster uten at det ser ut til og gå nevneverdig ut over kvaliteten så de virker som bra. Skal kjøpe meg selv 19 og 30mm håper at de er like bra som det blir sagt.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket opp tester av Sigma 19mm f/2,8, bare så ut det som et mulig alternativ ut i fra spesifikasjoner og at jeg ikke kan huske å ha lest noe spesifikt dårlig om det (slik som for eksempel Sony sin egen 16mm f/2,8). Men siden du spør så slår jeg kjapt opp en tester og finner ut at det yter bra i forhold til prisen (bedre enn Sony 16mm som koster ca 50% mer)

http://www.imaging-resource.com/lenses/sigma/19mm-f2.8-ex-dn/review/

Spesifikk sammenligning mot Sony 16mm:

For the Sony users, the Sigma 19mm ƒ/2.8 offers a slightly longer alternative to the Sony 16mm ƒ/2.8. In this case however the Sigma also offers a sharper alternative, with the 19mm ƒ/2.8 offering significantly sharper results throughout the same apertures. Other test results are also better: CA is better handled, there is slightly less corner shading, and distortion is a bit less severe (naturally barrel-distorted rather than pincushion).

Bare et lite apropos om du leter etter tester av dette objektivet selv. Vær obs på at noen tester bare tester det med mindre sensorer (four thirds, 2x crop). Sjekk tester for den sensorstørrelsen det skal brukes på, i dette tilfellet APS-C.

Er det stor forskjell på resultatet av tester med four thirds og aps-c? Jeg har funnet endel tester av linsa i four thirds men ikke i aps-c? Så yter objektivet like godt på 38mm som på 28,5mm er egentlig spørmålet? (det blir jo en litt annen vinkel/åpning og jeg vet ikke om det har noe og si på kvaliteten)

Lenke til kommentar

Vel, objektivet blir aldri noe annet enn 19mm. Det er en fysisk lengde som ikke endres ved å bytte sensorstørrelse hverken fysisk eller ved beskjæring. Synsfeltet blir ulikt men ikke brennvidden.

Det er stor forskjell på tester av samme objektiv fra APS-C til FF. Størrelseforskjellen på FT og APS-C er omtrent like stor så det kan nok være store forskjeller på tester der også. Dvs. med en tettere beskjæring så får man ikke testet hvordan ytterkantene yter, men får et forstørret senter av bildet.

Lenke til kommentar

Vel, objektivet blir aldri noe annet enn 19mm. Det er en fysisk lengde som ikke endres ved å bytte sensorstørrelse hverken fysisk eller ved beskjæring. Synsfeltet blir ulikt men ikke brennvidden.

Det er stor forskjell på tester av samme objektiv fra APS-C til FF. Størrelseforskjellen på FT og APS-C er omtrent like stor så det kan nok være store forskjeller på tester der også. Dvs. med en tettere beskjæring så får man ikke testet hvordan ytterkantene yter, men får et forstørret senter av bildet.

Ok jeg forstår, så et objektiv som er bra på ff kan være dårlig på aps-c? Siden utsnittet blir annerledes.

Går ut i fra at det er det samme fra aps-c til neste steg også da. Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...