magiga Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Kringsjå får Oslos høyeste trebygg.Derfor bygges stadig flere studentboliger i massivtre Lenke til kommentar
Karbon1 Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg bryr meg ikke om bygningen fortsatt står etter den har blitt forkullet, spørsmålet er hvor fort blir den forkullet og hvor varmt det blir. Hvis det er temperatur for flyt i stål vil jeg helst ikke være der. Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 (endret) Brannutviklingen vil ført skje i tekstiler, møbler, plast, elektriske apparater, osv (der de to sistnevnte gir ifra seg giftige gasser). Så er du i nærheten av brannen vil du besvime eller dø lenge før bygget mister bæreevnen... Og er du ikke så skal brannalarmer sørge for å varsle deg med en gang, og brannceller sørge for at det ikke sprer seg (hvilket det er svært strenge krav for i Norge). Her er forøvrig fra en test de gjorde i forbindelse med planleggingen av tilsvarende massivtrebygg i Trondheim: Den andre testen ble gjennomført 17. desember og hadde som mål å se på brannutviklingen i hybelen hvis sprinkleren er frakoblet. Hybelen ble fylt med ca 500 kilo tørr ved og satt fyr på. Etter ca 4 minutter ble det overtenning og glasset i vinduet ble knust etter ca 5 minutter. Forskerne og prosjektsjefen fant ut at brannen ikke spredde seg videre rundt i konstruksjonen. – Vi ser for eksempel at det bare er 15 grader 75 millimeter inn i treverket, selv om romtemperaturen er på rundt 1000 grader, sa Flem til NRK Trøndelag. Edit. Du kan se video fra forsøket nevnt i sitatet over her (NRK.no). Endret 25. april 2016 av blured 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå