Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny (brukt) bil, 40 000kr automat, diesel og stasjonsvogn.


Anbefalte innlegg

Forøvrig, med de fleste bilene du ser på er dette generelt.

-eldre modell

-høy kilometer

-diesel

-automat

-typisk biler ingen bryr seg særlig om

 

I mitt hode blinker de fleste varsellamper rundt dette.

Det er et høyrisikokjøp du nærmer deg, og jeg håper du er klar over dette.

Det kan fort koste like mye å holde den bilen i stand per år, som selve bilen kostet.

Men men, nok moralpreken, det er tross alt ditt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det at jeg ikke finner nye biler til den prisen :)

 

Så kikker jo litt etter Ford Mondeo også da, for disse får du så nye som 2007 modell til denne prisen, eneste er litt høy km stand, ca litt over 200 000km. Men det er jo ingen km på en diesel motor, hvertfall etter det jeg har lest meg opp. Men automat kassen er et anna kapitell viss denne ikke har hatt noe service!

Lenke til kommentar

Ja, etter E46 320daten jeg hadde så skal jeg ha automat fremover! Beste bilen jeg har hatt til 21000kr som var så og si i orden!

 

 

Skru selv kan eg så lenge det ikke blir å åpne motor å girkasse :) Da levere jeg bilen på verksted!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

høy km stand, ca litt over 200 000km. Men det er jo ingen km på en diesel motor, hvertfall etter det jeg har lest meg opp. Men automat kassen er et anna kapitell viss denne ikke har hatt noe service!

200kkm er faktisk verre med en del nyere biler enn de fleste eldre biler. Moderne turbodieselmotorer er svært lettbygde motorer med alle de fordeler og ulemper det medfører.

Hvorvidt automatkassa er trygg eller ei kommer an på mer enn service..

Lenke til kommentar

Ja, etter E46 320daten jeg hadde så skal jeg ha automat fremover! Beste bilen jeg har hatt til 21000kr som var så og si i orden!

 

 

Skru selv kan eg så lenge det ikke blir å åpne motor å girkasse :) Da levere jeg bilen på verksted!

Beste bilen jeg har kjørt i forhold til pris, alder og alt tatt i betraktning må være en 99 mod 320ia sedan.

Vedkommende ga vel rundt 70k for en 9-10 år siden, og bilen var svært god stand og god å kjøre, stillegående motor og gode giringer.

 

Tror ikke jeg ville hengt meg så mye opp i merke som mange gjør, se bredt i søket ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei :) har søkt litt opp nå!

 

Den generasjonen der fra 2007 og oppover blir litt for dyr desverre, hvordan er 2000 til 2007 versjonen? Er det noe bra?

 

Ser broom skriver

 

Skal du kjøpe brukt Ford Mondeo, bør du sjekke at dørlåsmekanismen er i orden og at mikrobryteren på bakluka (stasjonsvogn) virker som den skal. På biler med dieselmotor kan EGR-ventilen (eksosrensesystem) tette seg. På biler med bensinmotor er det ofte feil på tankarmaturen som gir feilvisning på bensinmåleren. En del biler av de første årgangene har hatt rustskader på samtlige dører. Dette er noe som bør sjekkes opp mot forhandler før du kjøper bil. Det er ekstra grunn til å være på vakt i forhold til bruktimporterte biler vedrørende

Har en 2006 Mondeo diesel automat og er utrolig fornøyd.

EGR ventilen tar du av og renser (fremst på motoren, enkel å komme til) så blomberer du den med litt alininium fra en brusboks så slipper du problemer med den fremover. Automatkassen med 5 trinn skal man aldri bytte olje på ifølge Ford. Men gjør det uansett. Betalte nettop 4 tusen for å flushe min på verksted.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Tusen takk for hjelp!

 

Kommer nok til å ta storservice på bilen jeg kjøper uansett. Legger meg ikke så mye opp i merke så lenge det er en god bil.

Ja, jeg ble litt frelst av E46 320daten, men er åpen for alt!

 

Nå skal jeg kanskje ut å prøve kjøre en Ford Mondeo, håper dette er en god bil.

Hvordan kan du se om bilen er et Ghia eller titanium versjon?

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt min en stund kan jeg jo gi noen tips om du går for mondeo.

Om den blir tungstartet på vinteren og det er nok strøm på batteriet er nok dieselfilteret tett. Billig og enkelt å bytte i motorommet. Begynner bilen å "halte" og gå i nødmodus og diagnose viser at en dyse er gåen - fyll en flaske dyserens på tanken og problemet er nok borte. Koster 5000kr å bytte dyser på tdci motoren så greit å slippe det for en 50 lapp. Lydanlegget i titanium er helt ok - men med en ny spiller fra f.eks pioneer blir det mye mere futt i de orginale høytalerne. Forøvrig en meget enkel bil å legge kabler bak til bilstereo om ønskelig.

Om sigaretttenneren alltid er påslått så er det bare å flytte sikringen til plassen over. Da vil sigarettenneren slå seg av når du slår av tenningen slik det burde være.

 

Om du hører en raslelyd på tomgang (som forsvinner om man gir bittelitt gass) er nok reimhjulet på veiva slitt. Dette driver bare dynamo og AC så er ikke farlig men burde byttes på sikt. Veldig vanlig problem.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vert å kikket på Mondoen, den var ikke ikke noe for meg, da mener eg akkurat den! "beklager ordspråket mitt" det var noen utlendingen som eide den, og dem hadde gjort mange små fiks selv å det såg du på bilen. Rust på bakskjjerm, rett bak hjulbue, bakluke full i rust samt nede på dørene. Motoren malte nå godt, gode seter som var i skinn og nesten helt nye, men interiøret bak var litt kutt og slikt. Så uansett om den kun hadde gått 178k km og var til en billig peng 35500kr så var ikke det noe for meg da. Sjekket også oljen på den og følte det var spon i den? Tok oljen mellom fingrene og du klarte nesten ikke å knikke fingrene med oljen mellom. 

Dette var en 2004 modell (faceliften)

 

Men kommer nok til å sjekke ut andre Mondeoer, har god tid og gått mot! 

Fruen har bil, så vil nok bruke litt tid på dette, håper jeg finner et like godt kjøp som BMWen jeg hadde!

 

 

 

 

Hvordan er SAAB 9-5? Leste hos broom at dette var greie biler så lenge du kjøpte med den og den motoren!

Hva sier dere?

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da står valget mellom 2 biler som jeg sjekket ut i dag :)

 

Volvo V70 D5 163hk 2003 modell som er kjørt 305 000km til 47000kr.

Kjempe komfort, alle servicer fulgt inkl flushing av girkasse i høst. En liten rustflekk, jeg fant ikke noen andre, kikket under bilen å fant ingenting der heller.

Sommerdekka må byttes da disse holder en halv sesong til.

 

 

BMW 525dat 163hk 2001 modell som er kjørt 275 000km til 33462kr (mangler årsavgift og skilter)

Fantastisk kjøremaskin, storservice mai i fjor hvor alt av slitedeler, oljer, filter osv var byttet.

Smule overflate rust på begge fremdørene helt nede i hjørne bak på døra samt en liten flekk på bakluka ( forstått det slik at dette er standard rust på disse bilene)

Spor i dekkene er gode og holder minst et par sesonger til.

 

Så hva velger jeg?

Volvoen tipper jeg at jeg får for rundt 43000kr.

 

BMWen får jeg ned til ca 27000kr, men her må jeg jo legge til årsavgift på 3500kr + skiltene på 1500kr, Havner da på ca 32000kr + omr.

 

 

Volvoen med nye sommerdekk kommer fort på en del peng.

 

 

Vanskelig dette, begge er eu godkjent til høsten 2017!

 

 

Hva mener dere? Jeg heller litt mot BMWen pga pris.

Lenke til kommentar

Nett lest meg skikkelig opp på Volvo V70! Trur jeg kommer til å holde meg unna pga dårlig girkasse! Girkassene er for svake til effekten/momentet og vil ryke. Politi og Taxi næringen holder seg unna pga disse svakhetene.

 

Da begynner bmw å bli et godt valg.

 

Prøver å finne typiske feil på disse E39 som passer min lommebok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...