Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny (brukt) bil, 40 000kr automat, diesel og stasjonsvogn.

Anbefalte innlegg

Hei.

Spørte i bil cafe tråden om litt hjelp,. men litt vanskelig når det snakkes om mye annet også, derfor lager jeg bare en tråd.

Jeg er da på jakt etter ny brukt bil, vett det blir en litt eldre bil pga budsjett, å da blir det en smule vanskeligere.

Jeg har hatt en BMW E46 320dat (facelift) tidligere som jeg ble litt "forelsket" i, men denne var akkurat litt for liten for hund og hundebur.

Så det jeg er på jakt etter er en bil som har littegranne større bagasjerom, e46 var 2-3cm for kort til hundeburet jeg har.

Så har dere noe dere kan anbefale ?

Skal ut å kikke på en Volvo V70 i dag som er gått 280k km hvor de fleste servicer er fulgt.

Fant også en Vectra på finn, men denne er kjørt 298k km, men hvor alle serivicer er fulgt unntatt flushing av girkasse.

Passat har jeg hørt har en del problemer med forstillingen til den prisklassen jeg kikker etter.

Men er åpen for det meste!

Krav:

- automat

- diesel

- stasjonsvogn

Mvh

Sveibuen

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kikke litt på disse audiene, men hvordan er denne motoren som står i, er det evighetsmaskiner slik som mercedes sine? Er det noen kjente problemer med disse maskinene?

Ang Mondeoen, ser det ligge ekstremt mange ute til salgs, er det en grunn til dette? Føler det er mer mondeo en feks A6ere til salgs, føler det må være en grunn til det, noen kjente feil med Mondeone? 

Lenke til kommentar

Okei :) har søkt litt opp nå!

Den generasjonen der fra 2007 og oppover blir litt for dyr desverre, hvordan er 2000 til 2007 versjonen? Er det noe bra? 

Ser broom skriver

Skal du kjøpe brukt Ford Mondeo, bør du sjekke at dørlåsmekanismen er i orden og at mikrobryteren på bakluka (stasjonsvogn) virker som den skal. På biler med dieselmotor kan EGR-ventilen (eksosrensesystem) tette seg. På biler med bensinmotor er det ofte feil på tankarmaturen som gir feilvisning på bensinmåleren. En del biler av de første årgangene har hatt rustskader på samtlige dører. Dette er noe som bør sjekkes opp mot forhandler før du kjøper bil. Det er ekstra grunn til å være på vakt i forhold til bruktimporterte biler vedrørende dette. Sjekk før du kjøper!

og beste kjøper er

Velholdt og velutstyrt stasjonsvogn med diesemotor på 130hk, gjerne med Ghisa- eller Titanium-utstyrspakke

Men jeg vett rett å slett ikke!

Feks hva ville vert beste kjøp av en Volvo V70 2001 modell som er kjørt 280k og en Mondeo 2003 modell som er kjørt 250k? Hvor alle servicer er fulgt på begge to.

Lenke til kommentar

For 40000kr burde det være mulig å finne en Mondeo uten alt for mange km på telleren og grei utstyrspakke. Det ble jo solgt så mange av dem, så derfor flommer de jo over på bruktmarkedet.

Jeg hadde en 04 mondeo. Jeg hadde ingen problemer med den så lenge jeg hadde den. Dog var den bare gått 140000 når jeg solgte den. Som en nevnte sjekk rust i dører. Men de som har det problemet ruster så inn i h***** så det er umulig å overse.

Vær også obs dieselvarmeren. Om den er en ren kjørevarmer, hadde ikke de gamle utgavenene en av-knapp. Så den gikk hele tiden og var utsatt for å kokse tett med mye småkjøring. Jeg fikk ettermontert bryter for å unngå dette.

Lenke til kommentar

Vi var i akkurat samme situasjon for 1 1/2 år siden. Nøyaktig samme kriterier og budsjett.

Vi kikket på finn etter kriteriene og fant Mondeo, Mercedes E-klasse, Volvo (husker ikke modellene vi fant). Vurderte også Ford Focus, men denne ble for liten syns vi.

Så raskt at man får en del mer for pengene med Mondeo. Vi brukte deretter et par måneder for å finne en Mondeo som var nyest mulig og med mest mulig utstyr.

Hvis du går for Mondeo, velg en 2004-modell (final facelift) eller nyere. Dette ser du ved at klima-kontrollen er den nye typen hvor alt med klima går i ett og ikke den med 3 runde "klokker". Før 2004 var det som tidligere nevnt problemer med rust i dørene, i tillegg ble bremsecaliptere bak skiftet den perioden da de også var dårlige. Før 2004 fikk du også en eldre type automatkasse, er ikke sikker på når skiftet her kom, men tror det var 2003. Den nye har PRND og kan legges ut til siden for "manuell giring".

Lenke til kommentar

Vi kjøpte noe dyrere bil for et par år tilbake (ca 90 000), men vi er ekstremt godt fornøyd med Mondeo (2006-modell). Fantastisk god kjørekomfort (dog manuell gir), enormt bagasjerom og god plass til barnesete bak. 

I tillegg går den på småpene 0,45 l/pr mil når jeg pendler til jobb. Tror knapt det finnes mer "bil for pengene". Et annet pluss er at det er ekstremt mange av de rundt omkring, så om du trenger noen deler er sannsynligheten stor for at det lokale bilopphuggeriet har noen stående. For litt siden fikk vi en sprekk i fremre støtfanger. På huggeriet hadde de 4 stk stående. Penger spart!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har kikke litt på disse audiene, men hvordan er denne motoren som står i, er det evighetsmaskiner slik som mercedes sine? Er det noen kjente problemer med disse maskinene?

Ingen moderne dieselmotorer er evighetsmaskiner, jeg vil anbefale en bensinbil for et forutsigbart bilhold.

Audi 2,5 TDI V6 er vel kjent for å være omtrent så ræva man får det.. Det er vel de som spiser kamaksler til frokost, lunsj og middag.

Lenke til kommentar

Ingen moderne dieselmotorer er evighetsmaskiner, jeg vil anbefale en bensinbil for et forutsigbart bilhold.

Audi 2,5 TDI V6 er vel kjent for å være omtrent så ræva man får det.. Det er vel de som spiser kamaksler til frokost, lunsj og middag.

Mercedes sine maskiner er vel noe du nærmest kan kalle evighetsmaskiner? Se bort i fra karosseriet.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ville glemt Audi, BMW og Mb. De er søppel i den prisklassen og med den km-standen du ser på.

Ellers har du strengt tatt litt stramt budsjett til å få noe brukbart med alle kravene. Blir fort særdeles mye skruing med 10-15 år gamle biler så du bør skru selv evt kjenne noen som gjør det rimelug. Har 16 år gammel BMW selv og jobber på verksted der det meste er i den årsklassen så jeg ser daglig hvor mye endel styrer for å holde bilen sin kjørbar.

Ville ihvertfall revurdert automat-kravet. Mange kasser som ryker på 250-300k km. Manuell med bytter svinghjul/clutch er det ideelle.

Men den siste Mondeoen her ser bra ut til prisen.

Lenke til kommentar

Vurderer Mondeon sterkt!

Vet det er vanskelig i denne prisklassen!

Men fikk meg en billig BMW E46 320dat til 21000kr 230k km,  hvor ene injektoren var gåen, byttet selv og alt i orden hvor servicehefte var fulgt. Super bil, men en smule for liten for meg med hund. Så man kan fint komme over gode kjøp. Så skru selv er noe jeg kan, så lenge det ikke er å dele opp motor og girkasse for å bytte tannhjul etc viss du skjønner :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...