LMH1 Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Hei, hvorfor er det slik telenor ikke prioriter fiber\g.fast for kundene? Har lenge hatt: Linjen har produktet analog telefoni Total linjelengde inkludert inntak: 861 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: A7302E Mulig produktklasse: VDSL 30/10 Som ikke er noe å vurdere DSL. I bestefall er 4g dekningen bedre en kobbernettet. Gidder selsagt ikke å betale telenor 449,- måneden For at telenor forhåpenligvis skal kutte linjen for å legge fiber mesteparten av strekningen. Da canaldigital har langt bedre priser. Men hadde håpet det ble bedre konkuranse. Så har noen inside informasjon som kan si hvorfor g.fast ikke blir prioritert? Kanskje det i senere tid har vist seg like dyrt som å legge fiber. Lenke til kommentar
Microdead Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Hei, hvorfor er det slik telenor ikke prioriter fiber\g.fast for kundene? Har lenge hatt:Linjen har produktet analog telefoni Total linjelengde inkludert inntak: 861 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: A7302E Mulig produktklasse: VDSL 30/10 Som ikke er noe å vurdere DSL. I bestefall er 4g dekningen bedre en kobbernettet. Gidder selsagt ikke å betale telenor 449,- måneden For at telenor forhåpenligvis skal kutte linjen for å legge fiber mesteparten av strekningen. Da canaldigital har langt bedre priser. Men hadde håpet det ble bedre konkuranse. Så har noen inside informasjon som kan si hvorfor g.fast ikke blir prioritert? Kanskje det i senere tid har vist seg like dyrt som å legge fiber. Jeg trodde g.fast var begrenset til 500 meter eller kortere? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. april 2016 Forfatter Del Skrevet 24. april 2016 Jo men det er det som er snakk om, hadde håpet helst telenor\canaldigital kan legge en fiber delt på docsis 3.1\Gfast slik at utbygging blir mye billigere. Beste ville vært å ha fiber helt til huset, men slik praksis de har i dag er borettslag\bedrifter som er første proritert, så kommer folk som bor usentralt i siste rekke. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Telenor prioriterer micronoder, og da ikke til de som kan få VDSL i utgangspunktet (som er tilstrekkelig for de aller, aller fleste), men til de som bare kan få 1-3 Mbit, om de kan få ADSL overhode. Da blir det fiber til hovedfordeler (eller enda lenger ute), og kobber inn. Hastigheter vil overstige VDSL på korte strekk. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Men kan du si hvorfor ikke Docsis 3.0(3.1) og DSL har samme fiberene som blir splittet til enten DSL\Docsis? Da det ikke er vits å ha 2 fiber hvis det blir dyrere og utsetter utbyggingen ennå mere. For problemet er det er så dårlig valgfrihet, for meg er det kun fiber\docsis som er aktuelt da DSL gir for dårlig stabilitet over 500 meter sies det. For i teorien burde det være mulig å samarbeide telenor\Canaldigital om å gi gode tjenester til mere fornuftig pris. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Coax KTV nett og Telenor's kobbernett er bygget separat (separate skap, noder, sentraler), så det er lite hensiktsmessig å bruke samme fibre til begge. Frem til sentralene går det selvfølgelig fiber allerede i dag (på begge nettene), men nå er det snakk om å pushe fiber lenger ut i kobbernettet. Fortrinnsvis i områder hvor DSL-hastigheten er svært dårlig, og det er ofte også områder hvor det ikke finnes Coax-nett heller. For alt jeg vet vil dette også bli gjort på Coax-nett, men det jobber jeg ikke med. Internett-hastigheten på de aller fleste Coax-nett overstiger også en ADSL-linje med lang linjelengde. ADSL skal være like stabilt på 50, 500 og 5000 meter. Hastigheten, derimot, vil falle brått etter rundt 2 KM. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Men vet du ca hvor dyrt det koster å bygge det ut? For det diskuteres så vidt jeg vet at canaldigital\telenor vurder linjeleier også på fiber, særlig hvis man kun skal ha internett. Det sies for å dekke utbygging men har man 500 mbit\1 gigabit\s burde 1000 kr måneden være tilstrekkelig uten behov for linjeleie syns jeg. Det som er fordelen med det er på seperat nett er hvis linjen kuttes så funger fasttelefonien. Men det er ikke særlig problem i utgangspunktet, da telenor i praksis kan gå for iptelefoni. Men har valgt å beholde fasttelefoni systemet sitt ennå. Lenke til kommentar
Fjellsboe Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 For at Vectoring / G.fast skal fungere, så må det være homogen infrastruktur i kobbernettet. Det kan ikke fungere med dagens løsning hvor man har flere ISP`er med ulike typer DSLAM fabrikanter og sin unike linjekonfigurasjon i sentralene (Nokia, Siemens, Alcatel, Cisco, Huawei osv). Alle ISP`er er nødt til å gå sammen om èn utstyrsleverandør og èn konfigurasjon per sentral. Det vil si at flere ISP`er må fjerne utstyr i sentralene verdt millioner til fordel for at èn ISP får styre showet og prise tjenestene til de andre. Med andre ord: Ingen lett kamel å svelge. For å diskutere hvordan dette skal løses har de nylig etablert bredbåndsforum sammen med NKOM, så vi kan jo håpe at vi som forbrukere får nytten av raskere kobbernett / xDSL om et par år. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Men kan du si hvorfor ikke Docsis 3.0(3.1) og DSL har samme fiberene som blir splittet til enten DSL\Docsis? Da det ikke er vits å ha 2 fiber hvis det blir dyrere og utsetter utbyggingen ennå mere. For problemet er det er så dårlig valgfrihet, for meg er det kun fiber\docsis som er aktuelt da DSL gir for dårlig stabilitet over 500 meter sies det. For i teorien burde det være mulig å samarbeide telenor\Canaldigital om å gi gode tjenester til mere fornuftig pris. Telenor eier CDK fyi, og docsis sentralene til CDK er for det meste på 90% - 95% som det er i dag. funker dårlig legge til enda flee kunder da. og som sies av andre her for at gfast skal fungere må du ha et nettverk, der en styrer det tviler jeg sterkt på at noen andre går med på. er du heldig kan du overtale en isp til å selge det channel bounding vdsl. dvs 2-3 linjer bundet samen til en. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 For at Vectoring / G.fast skal fungere, så må det være homogen infrastruktur i kobbernettet. Det kan ikke fungere med dagens løsning hvor man har flere ISP`er med ulike typer DSLAM fabrikanter og sin unike linjekonfigurasjon i sentralene (Nokia, Siemens, Alcatel, Cisco, Huawei osv). Alle ISP`er er nødt til å gå sammen om èn utstyrsleverandør og èn konfigurasjon per sentral. Det vil si at flere ISP`er må fjerne utstyr i sentralene verdt millioner til fordel for at èn ISP får styre showet og prise tjenestene til de andre. Med andre ord: Ingen lett kamel å svelge. For å diskutere hvordan dette skal løses har de nylig etablert bredbåndsforum sammen med NKOM, så vi kan jo håpe at vi som forbrukere får nytten av raskere kobbernett / xDSL om et par år. Vel, Telenor leier allerede ut DSLAM-port til operatører på sentraler hvor operatøren ikke har DSLAM selv, og de er PÅLAGT å gjøre det i sitt eget fibernett (NGT leverer, vet ikke om andre). På GPON fiber er utstyret i begge ender det samme, den eneste forskjellen er routing. På rett over et år har nedlastingshastigheten min på VDSL gått opp fra 57 til 75 Mbit, så man kan jo si at det går riktig vei... 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) Vel, Telenor leier allerede ut DSLAM-port til operatører på sentraler hvor operatøren ikke har DSLAM selv, og de er PÅLAGT å gjøre det i sitt eget fibernett (NGT leverer, vet ikke om andre). På GPON fiber er utstyret i begge ender det samme, den eneste forskjellen er routing. På rett over et år har nedlastingshastigheten min på VDSL gått opp fra 57 til 75 Mbit, så man kan jo si at det går riktig vei... Vel kan jo si det slik er ikke vanskelig å leie ut fiber\eller G.fast. For hos meg har jeg kun gått fra 25 mbit til 30 mbit maks på VDSL. Docsis har det skjedd en del mere, men fremdeles er 500\50 mbit i miste laget for å betale 1000 kr i måneden. Vurder å droppe internett linje et sted, da jeg betaler 1600 kr måneden for en fiberlinje + docsis 3 linje for å ha nok kapasitet for nedlasting på 2 forskjellige steder. Håper prisene blir bedre, der alle får borettslag pris og docsis 3.1\fiber. Men mistenker det skjer lite før 2017/2020. Merker på speedtest ganske ofte får Telenor som internetlevrandør (ipv4 som begynner på 109) istedenfor 88. Det jeg håper skjer i fremtiden canaldigital docsis 3.1\telenor fiber tilbyr 100, 300, 500, 1 gigabit. Men skal man under det får man kun DSL\4g å velge mellom altså mobilt bredbånd eller gammel telefonlinje. Endret 7. mai 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Vel, Telenor leier allerede ut DSLAM-port til operatører på sentraler hvor operatøren ikke har DSLAM selv, og de er PÅLAGT å gjøre det i sitt eget fibernett (NGT leverer, vet ikke om andre). På GPON fiber er utstyret i begge ender det samme, den eneste forskjellen er routing. På rett over et år har nedlastingshastigheten min på VDSL gått opp fra 57 til 75 Mbit, så man kan jo si at det går riktig vei... Vel kan jo si det slik er ikke vanskelig å leie ut fiber\eller G.fast. For hos meg har jeg kun gått fra 25 mbit til 30 mbit maks på VDSL. Docsis har det skjedd en del mere, men fremdeles er 500\50 mbit i miste laget for å betale 1000 kr i måneden. Vurder å droppe internett linje et sted, da jeg betaler 1600 kr måneden for en fiberlinje + docsis 3 linje for å ha nok kapasitet for nedlasting på 2 forskjellige steder. Håper prisene blir bedre, der alle får borettslag pris og docsis 3.1\fiber. Men mistenker det skjer lite før 2017/2020. Merker på speedtest ganske ofte får Telenor som internetlevrandør (ipv4 som begynner på 109) istedenfor 88. Det jeg håper skjer i fremtiden canaldigital docsis 3.1\telenor fiber tilbyr 100, 300, 500, 1 gigabit. Men skal man under det får man kun DSL\4g å velge mellom altså mobilt bredbånd eller gammel telefonlinje. Du er så milevis langt unna resten av markedsbehovet at du vil alltid måtte betale premium dollar for kapasiteten din. EUs mål for Europa i Europe 2020 (når det gjelder bredbånd) er følgende: The further development and extension of broadband coverage in Europe is explicitly emphasised with the aims of the EU being covered nationwide by broadband above 30 Mbps by 2020 and 50% of the EU to be subscribed to broadband above 100 Mbps by 2020. KildeBehovet ditt utgjør ikke en promille av privatmarkedet og uten etterspørsel blir det ikke store tilbudet. Aktørene har to mål, dekning og hastighet. Grad av dekning baserer seg på hvilken minstehastighet kravet til politikerene ligger på. De legger ikke dette kravet særlig høyt fordi de tilbyr få insentiver for markedet å strekke seg etter dette målet. Med lave mål kan de si "Se hva vi fikk til" mens det i realiteten var vanlig evolusjon i markedet. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Men hva mener du 100 mbit blir mistekravet på docsis 3.1\fiber og G.fast? For 30 mbit koster i da ca 429 kr måneden. 60/20 koster ca 529,-. Regn ca hvor mye https://www.ice.no/private/mobile-broadband/ Koster, det dyreste, 100 GB /mnd til ca 300 kr måneden. Tar vi 30 mbit som utgangspunkt = 3,75 MB\S x 60 x 60 x 24 burde man få ca 324 GB i måneden. Man ser det er billigere hvis man laster ned mye og la kun hastighet avgjøre prisen. Men ferreste ønsker å ha maskinen stående på i hele måneden uten stopp. Mitt tilfelle på 500 mbit = 60 MB\S x 60 x 60 x 24 burde man få ca 5184 GB i måneden. Hvorfor bruker du EU målingen? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/mal-og-virkemidler-for-bredere-bredband/id575643/ Arbeidsgruppen har vurdert fire aktuelle målbilder for bredbånd i Norge i 2015:- 100 Mbit/s symmetrisk til alle (fiber til veggen)- 100 Mbit/s symmetrisk innen 2 km fra alle husstander (”finsk modell”)- 50 Mbit/s nedlasting og 10 Mbit/s opplasting til alle- 8 Mbit/s nedlasting og 1 Mbit/s opplasting til alle Endret 12. mai 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Men hva mener du 100 mbit blir mistekravet på docsis 3.1\fiber og G.fast? For 30 mbit koster i da ca 429 kr måneden. 60/20 koster ca 529,-. Regn ca hvor mye https://www.ice.no/private/mobile-broadband/ Koster, det dyreste, 100 GB /mnd til ca 300 kr måneden. Tar vi 30 mbit som utgangspunkt = 3,75 MB\S x 60 x 60 x 24 burde man få ca 324 GB i måneden. Man ser det er billigere hvis man laster ned mye og la kun hastighet avgjøre prisen. Men ferreste ønsker å ha maskinen stående på i hele måneden uten stopp. Mitt tilfelle på 500 mbit = 60 MB\S x 60 x 60 x 24 burde man få ca 5184 GB i måneden. Hvorfor bruker du EU målingen? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/mal-og-virkemidler-for-bredere-bredband/id575643/ Arbeidsgruppen har vurdert fire aktuelle målbilder for bredbånd i Norge i 2015: - 100 Mbit/s symmetrisk til alle (fiber til veggen) - 100 Mbit/s symmetrisk innen 2 km fra alle husstander (”finsk modell”) - 50 Mbit/s nedlasting og 10 Mbit/s opplasting til alle - 8 Mbit/s nedlasting og 1 Mbit/s opplasting til alle Den er fra 2009 og som står i tittelen så endte de opp med: Arbeidsgruppen mener at det kan være hensiktsmessig å fastsette et mål om både mobilt bredbånd med minimum 8/1 Mbit/s kapasitet og fast bredbånd med minimum 50/10 Mbit/s kapasitet til alle (husholdninger, virksomheter og offentlige institusjoner). Dette er da hva arbeidsgruppen anbefalte, ikke hva som ble vedtatt men nå husker jeg ikke resultatet. Prisdiskusjonen din skjønte jeg ikke så mye av. Hva er poenget ditt med utregningene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå