Fahlar Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Hei, jeg bygde meg et lite kraftverk for 4 år siden. Jeg sitter nå og funderer på om jeg skal bygge meg et nytt system, eller oppgradere skjermkortet. Klarer ikke å finne tester som sammenligner dagens komponenter mot mine direkte (fordi mine er tatt ut av testene fordi de er gamle). er det noen som har et innspill? Nåværende system: CPU: i7 3930K (hexacore, hyperthread, turboboost opp til 3,8ghz) RAM: 16gb Corsair Dominator 2133hz (DDR3) Hovedkort: Asus P9X79 DELUXE (LGA 2011) PSU: 850w Harddisk: SSD/HDD, system og spill kjører på SSD, film og diverse annet på HDD Nåværende system er vannkjølt. Nåværende GPU er GTX 780 Hydro Copper. Hvis jeg bare oppgraderer vil det bli til GTX TITAN Hydro Copper Om jeg bytter system vil jeg vente på Broadwell-E, og på neste generasjon sjermkort. Budsjettet er stort, så delene vil være av tilsvarende kaliber bare 4 år nyere. Kanskje jeg kjøper tilsvarende TITAN når det kommer. Dilemmaet mitt er: jeg er usikker på den reelle gevinsten i å bygge et helt nytt system versus oppgradere kun skjermkortet. Systemet mitt kjører fortsatt spill på high/ultra, men har opplevd nå i det siste å oftere spille på high enn på ultra. For ikke å snakke om at jeg kan kjøpe TITAN umiddelbart istedet for å vente Tror dere jeg får vesentlig større effekt av å vente og bygge helt nytt fremfor å oppgradere til TITAN? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Titan er bortkastet nå, 980 TI er nok den beste du får for pengene. Men det lureste er å vente til sommeren når nvidia GTX 1080 kommer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg ville kjøpt 1080 når det kommer, montert fullcover vannblokk på det og overklokket. Siden du har vann ville jeg selvfølgelig også overklokket prosessoren dersom du ikke allerede har gjort det. 3930k henger fortsatt bra med, bare ikke helt i toppen. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Eneste som er nødvendig å oppgradere er nok skjermkortet. Men å gå fra 780 til "vanlig" Titan er jo totalt bortkastet. Eneste logiske oppgradering er 980 ti, Titan X eller vente på GTX 1080. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Ingen av komponentene du har per i dag tror jeg jeg ville tatt meg bryet med å oppgradere med det første. Hva bruker du maskinen til? Hvorfor vil du oppgradere? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Oppgradere 3930k er ikke verdt det. Støtter resten av folket: vent på 1080, men om en kjempedeal på 980ti dukker opp er det også et greit alternativ. Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 24. april 2016 Forfatter Del Skrevet 24. april 2016 Ja, her var jeg litt uklar, det var altså TITAN X jeg eventuelt vurderte å oppgradere til. Nærmere bestemt dette kortet. Jeg har i utgangspunktet tenkt meg en 3 års syklus på pc'ene mine. Jeg bygger ny pc av to grunner: 1. Jeg er blitt vant til å kjøre absolutt alt av spill på maks. Det er ikke da noe gøy å plutselig ikke kunne det lenger. 2. Jeg syntes det er veldig gøy å bygge pc, og liker hele greia med å finne deler, sette sammen, modde case, også videre også videre. Grunnen til at jeg nå vurderer å bygge et helt nytt system var en kombinasjon av disse to. Jeg bruker pc'en til mangt, men det spill som krever noe av den. Om jeg oppgraderer til 1080/1080ti/den familiens TITAN, tror dere min pc vil holde et par/tre år til? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Titan X gir ikke spesielt mye ytelse over dette, men det er 5 tusen billigere: https://www.proshop.no/Grafikkort/GeForce-GTX-980-Ti-Hydro-Copper-4GB/2505757?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Ja, her var jeg litt uklar, det var altså TITAN X jeg eventuelt vurderte å oppgradere til. Nærmere bestemt dette kortet. Jeg har i utgangspunktet tenkt meg en 3 års syklus på pc'ene mine. Jeg bygger ny pc av to grunner: 1. Jeg er blitt vant til å kjøre absolutt alt av spill på maks. Det er ikke da noe gøy å plutselig ikke kunne det lenger. 2. Jeg syntes det er veldig gøy å bygge pc, og liker hele greia med å finne deler, sette sammen, modde case, også videre også videre. Grunnen til at jeg nå vurderer å bygge et helt nytt system var en kombinasjon av disse to. Jeg bruker pc'en til mangt, men det spill som krever noe av den. Om jeg oppgraderer til 1080/1080ti/den familiens TITAN, tror dere min pc vil holde et par/tre år til? Du kan kjøpe et Titan X av meg med EK vannblokk Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Pris Asle? Hva vil du gi? @ PM Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Tusen takk for alle svar! Jeg tror jeg har bestemt meg for å vente på ny generasjon skjermkort og gå for ett av toppkortene der, med mindre jeg får lyst til å bygge ny bare for aktivitetens skyld Jeg har ikke overklokket enda nei. Skulle gjøre det, derfor jeg kjøpt en K-prosessor, men var liksom ikke et behov for det. Dessuten har jeg aldri gjort det før, så litt redd for å ødelegge hele greia. Jeg antar at jeg nå trygt kan overklokke, for om jeg skulle være så uheldig å ødelegge prosessoren, så har jeg en ypperlig unnskyldning til å bygge nytt fra bunnen av Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Det er større risiko at ditt system blir ødelagt av vannlekasje fra din vannkjøling, enn ødelagt pga at du overklokker... Hvis du overklokker din 3930K opp til 4.2-4.5 Ghz så har du en CPU som holder fint en god stund til. Du finner guider på nettet hvis du er usikker. Det er absolutt verdt å vente på nVidia Pascal ja. Selv vil jeg vente på Big Pascal da og se hvordan den blir før jeg kjøper. Skal garantert ikke kjøpe de korta med vanlig GDDR5 minne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå