Gå til innhold

Det hakker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare for meg hvorfor noen spill (black&White f.eks) helt plutslig bare låser hele pc'n og den blir stående å hakke som en gammel cd spiller med en ripete plate. Samme skjer når jeg skal kjøre dvd på pc'n.... Jeg har ATI radeon 8500 med nyeste driver, AbitKG7-RAID med 2 st 80 Gb WDC i RAID 0, 512 DDR, Pioneer dvd 116 16x40x. Har en stund lurt på om det kan være mykvaren til DVD men samme skjer uansett DVD plate og software-spiller.. men det forklarer ikke hvorfor det skjer med spill, har alle de seneste driver'ne til Win XP... hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-25 20:10, pc-killer1317 skrev:

Du burde sjekke om det er noen programmer som kjører i bakgrunnen. Kan være et eller annet program som finner ut at den ikke vil holde seg rolig lenger, og starter. F.eks. et defragmeterings program eller et antivirus program som plutselig kjører.

Sjekk hva som foregår...

Ville gjerne skjekke det men pc'n låser seg til di grader at det bare er reset-knappen som får dritten at våkne igjen...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 20:44, TOMpsy skrev:

Quote:

On 2002-02-25 19:47, Stonescream skrev:

ER dma på harddisk, cd-rom og dvd slått på?

Gjørs ikke det automatisk? Mener du at det skal slås på i BIOS eller i enhetshåndtering?

Det må du skru på selv i Windows (tror jeg). eller du kan hake av for turn on DMA når du installerer Via 4 in 1

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemet og etter testing av utallige forskjellige løsninger, fant jeg ut at maskinen ikke hengte seg når jeg satte AGP Aperture Size i BIOS til minste verdi. Men da gikk spillene til gjengjeld veldig treigt da det var mange objekter på skjermen, så jeg kunne ikke ha den slik. Imidlertid tenkte jeg da at kanskje grafikkortet (ATI Radeon 8500) ble for varmt selv om jeg ikke hadde overklokket det. Så jeg lastet ned Powerstrip og fikk maskinen til å kjøre fint når jeg klokket ned coren fra 275 til 270. Men det var jo irriterende at jeg måtte klokke det ned under det som er default fra fabrikken, så jeg flyttet kabinettvifta som stod foran til bak i kabinettet og slo av underklokkinga. Det så ut til å fungere i lengre perioder da, men hengte seg allikevel til slutt.

Et par dager senere hadde problemet plutselig forsvunnet, dessverre husker jeg ikke om jeg gjorde noe spesielt (mener å huske at jeg installerte 6025 driverne). Nå bruker jeg 6032 driverne og de fungerer også fint. Kanskje var det de nye driverne som fikset det, eller kanskje det var fordi det ble kaldere i kabinettet.

Jeg leste ihvertfall på rage3d forumet at AGP Aperture Size burde settes til 128MB og har også sett forslag om å slå av Fast Writes i BIOS. Du kan jo lese litt der under det som har med ATI Radeon 8500 og troubleshooting å gjøre. Det er visst veldig mange som har akkurat dette problemet og det ser ut til å være en del forskjellige løsninger og mange som ingen av løsningene fungerer for. Jeg har ikke lest der etter at mitt problem forsvant, så jeg veit ikke om de har funnet en universal løsning på det enda.

Prøv ihvertfall å underklokke og se om det hjelper!

[ Denne Melding var redigert av: BlackAdder på 2002-02-26 01:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...